fbpx

Egyre többször halljuk, hogy a meditáció mennyire hasznos a stresszes hétköznapokban, és hogy megannyi pozitív hatása van egészségünkre. Saját tapasztalataimon keresztül mutatom be nektek ezt a tényleg gyógyító hatásúnak mondható gyakorlatot.

A meditáció történelme sok-sok évezredre nyúlik vissza. Első sorban a keleti kultúrákban jelent meg, de „a keresztény szerzetesek körében is elterjedt módszer volt a második századtól kezdődően”, írja a Mindset pszichológia. Mára pedig már világszerte gyakorolhatjuk. Ez talán annak is köszönhető, hogy életünk rettentően felgyorsult az elmúlt évtizedekben, és a nagy guruk régóta óva intenek minket, hogy ez így nem lesz jó se a lelkünknek, se a testünknek, és érdemes lenne kicsit lassítani. Ehhez pedig tökéletes eszköz az elmélyülés.

Mit nevezünk meditációnak?

A meditatív állapot egy olyan állapot, amiben a jelenre fókuszálunk, önmagunkra, a belső világunkra, kizárva a külső zajokat. Lényege, hogy mind izmaink ellazuljanak, lelkünk ne háborogjon, és a fókuszunk az adott pillanatra koncentrálódjon. Célja a megnyugvás, a békére találás, de lehet egy adott probléma feldolgozása és megoldása is. Mivel rendkívül sokszínű a meditálás világa, ezért jelenthet meditációt valakinek akár a mosogatás is, ha ezeket eredményezi nála. Ez egyén és vallás függő is, hogy ki miben találja meg azt a lelki békét, amit a meditatív állapot adhat.

Megkülönböztetünk ezen túl vezetett és nem vezetett meditációt is. Az előbbi során lágy zenét hallgatunk, ami alatt beszél hozzánk egy hang a felvételről, és lényegében irányít minket, segíti az ellazulásunkat. Ez történhet élőben is, szervezett meditációs programon belül. A másik, mikor ezt teljesen magunktól csináljuk, nem vezet minket másik hang, hanem mi vezetjük saját magunkat, gondolatainkat, és esetleg csak aláfestő zenét vagy a természet hangjait hallgatjuk közben.

Az én tapasztalataim

Számomra a felvételes, vezetett meditáció vált be eddig. Két okból szoktam ezt gyakorolni, az egyik, ha magammal kapcsolatban szeretnék valamit megtudni, vagy stresszes vagyok és megoldást, megnyugvást keresek. Ehhez konkrét kis szertartást találtam ki magamnak, és ezt nagyon tudom ajánlani mindenkinek, mert sokat hozzátesz az egészhez, ha a magunk képére formáljuk. Esetemben ez úgy néz ki, hogy készítek egy gyógyteát, gyújtok két mécsest, és kiválasztok egy ásványt, vagy számomra kedves követ, amihez abban a pillanatban húz a lelkem. Ilyenkor ülve végzem a gyakorlatot, bekapcsolom akár youtube-ról, akár spotify-ról a kiválasztott vezetett meditációt, kezembe fogom a követ, becsukom a szememet, és csak hallgatom a felvételt, és szép lassan elmélyülök benne.

Ilyenkor van, hogy többet is meghallgatok, figyelek közben a belső hangokra, és a vége fele, mikor úgy érzem megoldásra és békére leltem, elkortyolgatom a teát. Az egészet pedig azzal zárom, hogy egy füzetbe leírom mire jutottam. Nekem ez nagyon sokat segít. Nem csak ellazít, de aktuális problémáimra is megoldást találok közben, illetve saját magamhoz is közelebb kerülök, jobban megismerem a lelkem különböző rétegeit. Ez pedig ahhoz járul hozzá, hogy fejlődjek, előrébb jussak az életben, felismerjem, miken tudok és akarok változtatni, ezáltal egy jobb önmagammá válni és harmonikusabb életet élni. Nem utolsó sorban pedig a lelkem egyensúlyba hozása segíti a testem egészségét is, erről itt olvashattok részletesebben.

A másik ok, amiért meditációhoz fordulok, ha nem tudok elaludni. Ilyenkor Spotify-on teszek be egy vezetett meditációt, mert itt be tudom állítani, hogy x idő után leálljon a felvétel, így nem kell kikapcsolnom. Sőt, mivel letölthetőek a számok, ezért nyugodtan repülő módra is tehetem a telefonomat, hogy semmi ne zavarjon közben. Ilyenkor fekvő állapotban vagyok, és csak hallgatom, ahogyan beszél a meditáció vezetője. Ez már nagyon sokszor bevált, de fontos, hogy itt is fókuszáljunk teljesen az elhangzottakra, akkor egy idő után kikapcsol az agyunk. Miért válik ez be?

Ha belegondolunk, gyerekként sokszor arra aludtunk el, hogy a szüleink mesét olvastak nekünk. Ha ez évekig minden éjjel így történt, akkor bizonyára szerves része volt az alvás rutinunknak, és ilyen dolgokat nem felejt a szervezet. Azzal, hogy meditációt hallgatunk, hasonló állapotot teremtünk, mint mikor gyerekként a mesét hallgattuk. Ilyenkor itt is a jelenre koncentrálunk, és úgymond egy adott történetre fókuszálunk, ahelyett, hogy az aktuális problémáinkon kattognánk.

Személyes kedvenceim

Számomra a Boho beautiful csatorna az egyik legkedvesebb, itt találjátok meg. Mivel a meditáció alatt valakinek a beszédhangját hallgatja az ember, így nagyon fontos, hogy az szimpatikus legyen, és számomra Julia hangja igazán nyugtató hatású. Ilyen még Shandy Dhungana, őt Spotify-on hallgatom elalváshoz. Akit még jó szívvel ajánlok az Deepak Chopra, aki az egyik leghíresebb a témában. Az indiai származású, alternatív gyógymódokkal foglalkozó férfi számtalan könyvet írt jógáról, lelki gyógyulásról, és Spotify-on több albuma is fent van. Én őt néha úgy hallgatom, hogy közben természetben vagyok, nem effektíve a meditációs szertartásom alatt, mert nekem ő egy másfajta hangulat, de valami elképesztő nyugalom és bölcsesség sugárzik belőle, ami jó érzéssel tölt el.

Fontos még megjegyeznem egy magyar applikációt is, ami Boros Petra nevéhez fűződik, és a Just Like Buddha nevet kapta. Ezen az alkalmazáson a meditációk érzésekhez vannak kötve, mint a szeretet, szabadság, öröm, emellett pedig tippeket is kapunk és különböző kihívásokat is megcsinálhatunk. Ez elérhető az App store-ban.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek