fbpx

Hogyan tegyünk újévi fogadalmakat

Az újesztendő mindig valamiféle reménnyel tölt el minket, és december vége felé közeledve egyre többet hajtogatjuk, hogy „majd jövőre elkezdem ezt" vagy éppen "befejezem azt". Aztán sokszor mégsem történik meg mindez. Utánajártunk, hogyan érdemes fogadalmakat tenni.

Bánszegi Rebeka egy cikkében azt írja, hogy nagyjából minden második ember tesz valamilyen újévi fogadalmat, viszont csupán a 10% az, aki még hónapokkal később is képes küzdeni a kitűzött célért. Jogosan merülhet így fel bennünk a kérdés, hogy akkor mi értelme az egésznek, miért nem tudunk kitartani, és megvalósítani vágyainkat? Mark Griffith professzor szerint ennek számtalan oka van. Ezek közül a legfontosabb például az, hogy túlságosan elrugaszkodott célokat tűzünk ki, amik megvalósításának realitása igen alacsony. Említi emellett azt is, hogy a megszokott rutinunkon, és berögzült szokásainkon nehéz változtatni, ám nem lehetetlen! Hogyan csináljuk?

Reális célok kitűzése

Fontos, hogy ne olyan fogadalmakat tegyünk, amiket képtelenség megvalósítani. Ne gondolkozzunk például végletekben. Ha eddig egyáltalán nem edzettünk, akkor a fogadalmunk ne az legyen, hogy jövőre minden nap három órát kondizunk, hanem az, hogy fokozatosan beépítjük a sportot a mindennapjainkba. Ha nem állítunk magunk elé irreális elvárásokat, akkor nagyobb esélyünk lesz a megvalósításra, ami pedig sikerélményt okoz majd nekünk. És valójában ez az egyik kulcsa az egésznek, az, hogy érezzük, képesek vagyunk elérni céljainkat.

A célok felbontása

Érdemes a fő célt apró lépésekre bontani. Az előző edzős fogadalom esetében például ugye azt fogadjuk meg, hogy beépítjük a sportot a mindennapjainkba. Ezzel azt szeretnénk elérni, hogy a mozgás rutinná váljon, megszokássá. Ehhez kisebb állomások megugrására lesz szükségünk, így rendszeresen érezzük majd a siker ízét. Azt mondják, ahhoz, hogy valami rutinná váljon, minimum két hétig kell csinálni.

Ezért gondolkozhatunk havi, kéthavi, vagy háromhavi felosztásokban. Például az első hónapban minden héten legalább egyszer elmegyünk futni. Vagy az első három hónapban elérjük, hogy minden héten kétszer mozgunk valamilyen formában. Így mindig lesz egy újabb apró cél, ami motivál minket az úton, és idén decemberre könnyebben jutunk majd el a végcélhoz. Lényeges, hogy mindeközben ne a végcélra koncentráljunk, hanem csak az éppen előttünk álló kisebb feladatra, mert annak megvalósítása sokkal elérhetőbb, így a feladás esélye is kisebb.

Kössünk érzéseket a fogadalmakhoz

Mikor kitaláljuk céljainkat, érdemes azt is végiggondolnunk, hogy mit miért csinálunk, és milyen érzéseket, vagy állapotokat tudunk kötni a megvalósításhoz. A sportos témánkra visszatérve, ha sikerül a mozgást beépíteni a mindennapjainkba az milyen érzés lesz számunkra? Fittebbek, egészségesebbek leszünk, ettől esetleg felszabadultabbak, boldogabbak. Bármilyen célt is tűzünk magunk elé, biztos, hogy ahhoz kötődik valamilyen lelkiállapot, aminek elérésére vágyunk. Ezt képzeljük el lelki szemeink előtt, és érezzük át, milyen lesz, mikor elértük az adott célt. Ezzel még jobban rögzítjük magunkban, illetve további inspirációt nyerünk általa.

Ne adjuk fel

Ha mégsem sikerül megvalósítani valamit, akkor se ostorozzuk magunkat. Álljunk fel a kudarc után, gondoljuk végig, hogy mi okozott nehézséget, miért torpantunk meg, és ezeket írjuk le. Ezután nézzük meg, mit tudunk átszervezni, másképp csinálni annak érdekében, hogy következő alkalommal könnyebb legyen, és kezdjük újra. Fontos, hogy ne adjuk fel, akkor sem, ha elsőre nem sikerült megvalósítani azt, amit szerettünk volna elérni. Az a lényeg, hogy kitartsunk. Nem baj, ha nehezebben megy, mint gondoltuk, vagy még kisebb lépésekre kell szétbontanunk egy adott célt. Bárhova is jutunk, az mindenképpen eredménynek számít, dicsérjük meg magunkat érte, mert a pozitív érzések sokkal jobban motiválnak annál, mintha bántanánk magunkat.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek