fbpx

A sportolás jótékony hatása a testre és a lélekre

A sportnak elképesztően nagy hatása van a mindennapi életünkre és egészségünkre. Nem csak rutint ad, hanem egy jól működő immunrendszert is. Cikkünkben ezeket a fizikai és mentális előnyöket vesszük sorra, hogy neked is meghozzuk hozzá a kedved!

A melegebb és hosszabb nappalok remek lehetőséget nyújtanak a szabadtéri sportokhoz, de ha valaki az otthonában végezné a gyakorlatokat, a nemrég készült bejegyzésünkben olvashat ezekről az opcióról. Viszont mielőtt belekezdek, fontosnak érzem megemlíteni, hogy számomra mit jelent a sport. Én soha nem voltam versenysportoló, nem játszottam csapatjátékokban, viszont a mozgás életemnek mindig is szerves része volt, köszönhetően az órarendemnek. És bár általános iskolában és gimnáziumban nem voltam nagy testnevelésóra rajongó, sőt sokszor kívántam, hogy bárcsak kimaradhatnék belőlük, mára mégis sikerült megismernem a mozgás azon oldalát, aminek köszönhetően élvezettel űzöm. Legyen szó futásról, biciklizésről vagy éppen kirándulásról. Ez pedig véleményem szerint abban rejlik, hogy milyen kapcsolatban állunk önmagunkkal. Ha hajlandóak vagyunk számunkra (és ebben van a kulcs) élvezhető formában mozogni, akkor meglepő módon teljesen átértékelhetjük a sport fogalmát.

Súlykontroll

Remélhetőleg senkinek nem lesz újdonság az a tény, miszerint a sportnak köszönhetően megakadályozhatjuk az elhízást, és megszabadulhatunk a makacsul rajtunk ragadt felesleges kilóktól. Hiszen a legtöbb sportág intenzív fizikai tevékenység, amely gyorsan és hatékonyan égeti el az extra kalóriákat. Éppen ezért a mozgás tökéletes megoldás arra, hogy leküzdjük a többletsúlyt, és elérjük a számunkra ideális testformát. De azt fontos megjegyezni, hogy céloktól függetlenül a sportolás egy egyénileg összeállított étrend-terv mellett sokkal hatékonyabbnak bizonyulhat. Az elhízást a szervezetünkben lévő extra zsír okozza, ami edzéssel elégethető. És bár ezek az edzések fárasztónak és kimerítőnek tűnhetnek kívülről, ha már a mindennapjaink részévé válnak, hamar megérezzük és látni fogjuk a testsúlyunkkal kapcsolatos előnyeit.

Csökkenti a magas vérnyomást

A magas vérnyomás vagy más néven hipertenzió komoly egészségügyi kockázatot jelenthet az emberek számára. A rendszeres testmozgás viszont képes segíteni a vérnyomás szinten tartásában. Nem hiába javasolja a legtöbb egészségügyi szakértő azoknak, akik ebben szenvednek, hogy rendszeresen sportoljanak, hiszen az segít benne, hogy hosszú távon képesek legyenek elkerülni a magas vérnyomás esélyét.

Alacsonyabb koleszterinszint

A sportolás segít a koleszterinszint szabályozásában is, mégpedig úgy, hogy fenntartatja annak a alacsony szintjét. Többféle kutatás bebizonyította, hogy a magas fizikai aktivitást folytató egyének alacsonyabb koleszterinszinttel rendelkeznek, mint például az ülő életmódot folytatók. Tehát abban az esetben, ha életünk szerves részévé válik a mozgás, kevesebb eséllyel szenvedhetünk majd a magas koleszterinszint tüneteitől.

Erősebb immunrendszer

A rendszeres testmozgás erősíti az immunrendszert is, aminek köszönhetően tested immúnissá válik számos betegségre. A sport jelentősen megnöveli a fehérvérsejtek áramlási sebességét, továbbá az izzadás által távoznak a méreganyagok a testünkből. A testhőmérséklet emelkedése pedig képes csökkenteni a baktériumok szaporodásának esélyeit.

Izomépítés

A sport a legjobb módja az izomépítésnek is. Megfelelő feltételek mellett képesek lehetünk erős és tónusos izmokat fejleszteni vele. De természetesen ez függ a választott sportágtól is, bár már a különböző labdajátékok is össze tudják hangolni az izmokat úgy, hogy űzésük közben azok erősödjenek.

Erősebb csontok

A sportban való részvétel nem csak az izmokat erősíti, hanem a csontokat is. Mivel közben úgymond erőt fejtünk ki a csontjaink segítségével, ez növeli a csontsűrűséget, ami pedig erősebb csontokat eredményez. Ha hosszú távon sportolunk, akkor a csontok folyamatosan erősödnek és sűrűsödnek. Köztudott, hogy ahogy öregszünk, a csontsűrűségünk csökken. Így ha elköteleződünk a mozgás mellett, nagyobb eséllyel leszünk képesek arra, hogy a megfelelő csontsűrűséget fenntartsuk, korunk előrehaladtának ellenére is.

Mentális jóllét

A sport képes egy pozitív változást hozni az életedbe. Egyrészt élesebbé és erősebbé teszi az elmét, másrészt fel is frissíti azt. A különböző stratégiajátékok pedig megtanítanak a higgadt, gyors és ösztönös döntéshozatalra. De ezen kívül a sikerélmények és a célok elérése hosszú távon növeli a kedélyállapotot és az önbecsülést. Ha csapatban játszol, akkor a közösségélmény is mindenképpen jó hatással lesz a mindennapjaidra.

Személyes tapasztalatom

Ahogy már említettem én nem versenysportolok, nem is érzem magaménak azt a műfajt, viszont arról határozottan tudok nyilatkozni, hogy ha hajlandóak vagyunk megtalálni a számunkra kedvező és beválni látszó sportágat, akkor annak kifejezetten csak jó hatásai lehetnek. Legalább napi fél óra intenzív mozgás képes arra, hogy helyre tegye a fejekben a gondolatainkat, és ha a problémáinkat nem is oldja meg, helyette tisztábban látjuk a lehetséges megoldásokat. De egy jó keretrendszert is adhat a mindennapjaidnak. Ha például reggelente sportolsz, sokkal energikusabban mész elébe a napnak, és a fizikai elfáradásnak köszönhetően jól fogsz aludni. Nem utolsó sorban pedig az az utánozhatatlan érzés megtapasztalása, amikor egész testeddel, az összes izmaiddal – olyanokkal is, amiknek létezését eddig nem is érezted -, képes vagy magadért dolgozni, akár csak 1 km-el többet futni. Ha pedig a természetben mozogsz, még egy adag pozitív energia kerül majd a tarsolyodba.

A Kollektív Magazin szerkesztősége egytől egyig fontosnak tartja a mozgást, ezért Egészség rovatunkban számos saját tapasztalaton alapuló és bevált tippet találtok a témában. Olvashattok aviva tornáról, edzés témájú applikációkról, Dani 30 kilós súlyvesztéséről, és én is beszámoltam már többek között a jóga jótékony hatásairól.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek