fbpx

Lehet, olykor megbéníthat, de legyőzhető a gyermekkori szeretethiány – Mertain Lilla írása

Felnőttként belenézve a tükörbe, sokszor nem értjük, miért nem szeretjük igazán önmagunkat és miért taszítjuk el magunktól a társunkat, a barátainkat. Majd ránézve szüleinkre, megérthetünk mindent.

Gyermekkorban van előttünk egy tükör, amit úgy hívnak szülői tükör. Belenézve, ha megkapjuk a megfelelő odafigyelést és törődést, akkor megláthatjuk benne, hogy milyen ember is válhat majd belőlünk.

A Pszichológus szemszögéből

Számos pszichológus állítja, hogy a gyermekkori szülői szeretet semmivel sem pótolható. Úgy vélik, hogy a hiány miatt a lélekben felgyülemlett fájdalom bizonyos esetben csökkenthető, de tanulmányok bizonyítják, hogy ha a gyermek nem kap elég szeretet és törődést gyermekkorában sem az apától, sem az anyától, az bizony kihat a felnőtt korára. Nehezebben fog tudni megnyílni, érzelmeket kinyilvánítani, szeretni, önmagát megbecsülni, elfogadni, és kiállni az igazáért.

A szeretet hiányának véglete: a bántalmazás

A legrosszabb, ami egy gyermekkel megtörténhet, ha gyermekkorában szeretet helyett, testileg, lelkileg, vagy mindkét módon bántalmazzák. Az ilyen gyermeknél felnőtt korában gyakran megtörténhet majd, hogy akaratán kívül, és öntudatlanul is, de bántalmazó kapcsolatot fog keresni, mert azt érzi, csak akkor lehet boldog, ha ilyen életet él. A legdurvább ami megtörténhet a szeretet hiányából adódóan, ha egy gyermek a bántáshoz szokott, hogy előbb-utóbb saját magát is bántani fogja. Akár fizikailag is, mint pl. vagdosás, de akár lelkileg is, saját magát fogja ostorozni, folyamatosan irreális elvárásai lesznek önmagával szemben.

A szeretethiány következményei

A gyermekkori szeretethiány egyik leggyakoribb, ismert következménye, hogy felnőtt korára a szeretethiányos személy más emberekkel próbálja meg majd betölteni az űrt. A szülői szeretet ugyan nem pótolható sem egy barát, sem egy szerelem általi szeretettel, mert ezek mind különböznek egymástól, de saját tapasztalatból és a környezetemet elnézve, attól függetlenül, hogy valakit gyerekkorában nem szerettek, vagy kevésbé szerettek, mint kellett volna, még ugyan úgy megismerhet olyan barátokat, akik igazak lesznek a számára, és ott lesznek mellette a bajban. Rátalálhat a szerelem is, egy olyan ember formájában, aki képes lesz azt a bizonyos hiányzó űrt betömni. Pótolni nem pótolhatja majd, helyette inkább újat fog hozni az életébe. Az igaz szerelmet. Igaz érzésekkel. Ami képes lesz bármilyen fájdalmat eloszlatni benne.

Megoldás a szülő és az érintett részéről

Minden gyermek titkon arra vágyik, hogy az anyukája, apukája büszke legyen rá, és elismerjék abban, amit csinál. Az a gyermek, aki gyermekkorában elég dicséretet, elismerést, bátorítást kap, elhiszi majd, hogy jó. Akit viszont folyton csak szidnak, és becsmérelnek, annál a gyereknél ez lesz a mérvadó, ezt fogja elhinni, ez pedig énkép torzítást eredményezhet a gyereknél, mert így azt fogja gondolni, hogy nem szerethető, nem elég jó semmiben, nem fogja semmire vinni. Ezt feldolgozni pedig hosszú folyamat lesz.

A legjobb és legegyszerűbb megoldás, amit egy szülő a gyermekéért tehet, ha megalapozza az önbecsülését azzal, hogy tiszta szívéből szereti őt, büszke rá, és támogatja egész élete során. Mindezeket pedig ki is mutatja. Szép szavakkal, és sok-sok öleléssel. A jó hír pedig az, hogy mindezek mellett felnőttként mi magunk is képesek vagyunk begyógyítani a sebeket. Elsősorban fontos, hogy felismerjük mi magunk, hogy nem velünk van a baj és segítséget kell kérnünk. Szerencsére mára már számos non-invazív módszer létezik, amelyekkel bizonyítottan képesek vagyunk az agy struktúráján is változtatni. Ebben nyújt segítséget Végh Ferenc pszichológus, aki nyolc módszerrel segít rávilágítani mit is kell tenned annak érdekében, hogy legyőzd a gyermekkori szeretethiányt.

1.Először is azonosítanod kell a téged ért gyermekkori traumákat, akár úgy, hogy összeírod őket és megmutatod egy szakembernek.

2. Írd ki magadból az érzéseidet és gondolataidat

3. Meditálj

4. Jógázz

5. Pszichoterápia. Sajnos sokszor nem elég a meditáció vagy jóga. Ilyenkor terápiával kell felszínre hozni a gyermekkorban átélt traumákat.

6. Társas kapcsolatok. Beszélgess. Ismerkedj. Add ki magadból, ami benned zajlik. A legfontosabb, hogy soha ne felejtsd el, nem vagy egyedül. Ne okold és ne szégyelld magadat semmiért sem, mert körülötted rengeteg ember szenved hasonló problémával.  Állj fel, merj segítséget kérni és higgy magadban, hogy jó úton jársz.

A legfontosabb, hogy soha ne felejtsd el, nem vagy egyedül. Ne okold és ne szégyelld magadat semmiért sem, mert körülötted rengeteg ember szenved hasonló problémával.  Állj fel, merj segítséget kérni és higgy magadban, hogy jó úton jársz.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek