fbpx

Felkészülni a téli szezonra – lelki változásaink okai és a megoldások

Ahogy beköszönt a szürke, esős, hideg idő, úgy változik meg egyik napról a másikra a hangulatunk is. Észrevehetjük, hogy nem csak környezetünk, hanem mi magunk is komorabbá válunk. Ezen azonban képesek vagyunk segíteni, mutatjuk hogyan!
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Mi okozza bennünk a változást?

Ha jobban belegondolunk, ősszel teljesen átalakul az életünk a nyárhoz képest. Hiszen a meleg hónapok a kifelé fordulásról szólnak, a társasági életről, a jövés-menésről, az utazásról. Ehhez képest a hideg beköszöntével lelassulunk, és nagyobb szerepe lesz a munkának és az otthon egyedül kuckózásnak. Természetes, hogy ilyenkor kevesebbszer mozdulunk  ki és élünk társasági életet, viszont ennél fogva többet is maradunk magunkban a gondolatainkkal. Ez egyfelől lehet pozitívum, hiszen közelebb kerülhetünk általa önmagunkhoz. Másfelől viszont feljöhetnek bennünk olyan traumák, életesemények, amiket nem dolgoztunk fel, vagy amiket eltemettünk magunkban a nyári pörgés alatt. Nem beszélve a Mindenszentek ünnepéről, ami lehet a meghitt emlékezés időszaka, de akár sebek feltépődése is a hiányérzet miatt azokkal kapcsolatban, akiket elveszítettünk. Mindezek okozhatnak depresszív, befordulós hangulatot. 

Változások mennek végbe mindeközben a szervezetünkben is. A hormonháztartásunknak alkalmazkodnia kell a környezeti átlakuláshoz, fel kell készülni a télre, és arra, hogy az addig napfényből szerzett D- vitaminhoz egyéb forrást kell találnia. Ezek szintén vezethetnek átmeneti hangulatingadozáshoz, közönbösséghez. Azonban vannak megoldások minderre, lássuk is mik azok!

Adj időt magadnak

Alapvetően természetes folyamat az, hogy az ősz beköszöntével komorabbá válunk egy kis időre. Ennek a fent említett tényezők az okai, és egész egyszerűen csak hagynunk kell a szervezetünket, hogy  feldolgozza a változást. Lehet pár napig kedvetlenek leszünk, és erre igazán nem is tudunk magyarázatot adni. Ilyenkor csak kuckózzunk be egy forró teával és hagyjuk, hogy végbemenjen a változás. A legrosszabb amit tehetünk, hogy haragszunk magunkra, amiért nem vagyunk produktívak. Nem lehetünk mindig a toppon, ne legyünk túl szigorúak magunkkal! Ez egy átmeneti időszak, adjunk rá időt! Azonban ha már hetek óta csak az ágyat nyomjuk, akkor érdemes taktikát váltani, mert az már nem kifejezetten jó jel!

Tápláld szervezetedet

Ősszel, majd télen a legnehezebb megfelelően étkezni, de amennyire megy, annyira próbáljunk figyelni erre. Az otthon melegében főzés ad egy bensőséges hangulatot, ami jó hatással lehet ránk. Meg aztán a kinti hidegben nagyon jól eshet egy forró sütőtökkrémleves a lakásunkban, vagy egy otthoni randi során  saját készítésű forraltborozás. Apropó, forraltbor! Egy termoszban magunkkal is vihetjük egy kisebb kirándulásra! És bár ez nem feltétlenül a tápláláshoz tartozik, mégis melegséggel áraszthat el minket. Figyeljünk ilyenkor a vitaminpótlásra is, ami egyrészt történhet szezonális hazai élelmiszerekből, vagy táplálékkiegészítők révén. Különösen fontos a D- vitamin pótlása, amit ilyenkor máshogyan nem nagyon tudunk megszerezni. Köztudott ugyanis, hogy a D- vitamin szinte már olyan, mint egy boldogsághormon, így ez nagy segítségünkre lehet a szürke téli hónapok alatt.

Teremts meghitt atmoszférát

Az ablakon kinézve esőt, borult égboltot, haldokló természetet látsz, ami teljesen kikészít? Teremtsd meg bent a harmóniát! Ötleteket gyűjthetsz cikkeinkből, vagy akár a Pinterestet bújva, ahonnan könnyedén inspirálódhatsz. Ha igazán otthonossá varázsolod a lakást, magad is jobb hangulatba kerülsz, egyrészt mert a kreatív energiáid önkifejezésben manifesztálódnak. Illetve bizonyított tény, hogy környezetünk nagy hatással van lelkiállapotunkra, és nagyobb eséllyel lesz rend a lelkünkben, ha rend van körülöttünk.

Mozdulj ki 

Szedd össze a barátokat és menjetek el kirándulni, színházba, kiállításra, ezek mind mind feltöltenek majd. De nem csak ilyen módon érdemes kimozdulni, hanem akár a komfortzónádból is. Segíthet ebben például egy csoportos edzés, ami elsőre félelmetesen hangzik, de hidd el, nagyon nagy hatással bírhat! És ezt úgy mondom, hogy világ életemben egyedül szerettem sportolni, edzőteremnek a közelébe se merészkedtem, mert azt gondoltam, számomra a sport egy befelé fordulás, amiben zavar mások jelenléte. Sok sportágban most is így gondolom, azonban a napokban egyik barátnőm edzősködésbe kezdett és támogatásunk jeléül ellátogattunk a zenés HIIT órájára. Őszintén mondom, hogy elképesztően boldogan távoztunk. Annyit segíthet egy óra mozgás a hangulatunkon, hogy az hihetetlen! Sose gondoltam volna, hogy egyszer így érzek majd, ezért csak ajánlani tudom, hogy merd megtenni ezt a lépést te is! A sport beindítja a vérkeringést, kevésbé fogsz fázni utána, és a komor hangulatodat is elhessegíti, ráadásul büszke leszel magadra, hogy megcsináltad, ami sikerélmény érzetét adja.

Kérj segítséget

Ha pedig úgy érzed, hogy mindent megtettél, de nem múlik a szomorúság, és egyszerűen semmi sem segít rajta, hogy jobb hangulatba kerülj, akkor talán nagyobb a gond az évszak váltásnál. Ez esetben merülj el saját magadban, monitorozd érzéseidet és keresd meg azok forrásait. És ha úgy érzed egyedül nem vagy képes felülkerekedni a dolgokon, ha már nem használnak se könyvek se filmek, se a barátaid támogatása, akkor merj segítséget kérni egy szakembertől!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek