fbpx

Növényi csírák jótékony hatása

Egyre nagyobb teret hódítanak itthon is a növényi csírák, amelyek nem csak finomak, de egészségesek is. Ráadásul otthon is tudjuk termeszteni őket, egy kis odafigyeléssel. Nézzük, mire jók!
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Miért egészséges a növényi csíra?

Legyen szó retek, póréhagyma vagy bármilyen más csíráról, nem nyúlhatunk mellé. Ezek áldásos hatása már ősidők óta ismert. Fogyasztásuk javasolt magas vitamin és ásványianyag tartalmuk miatt.

Ehetjük őket magukban, salátával vagy szendvicsben is, mindenképp nagyszerű tápanyagforrások. Mivel jelentős az aminosav-, az enzim-, az antioxidáns- és az ásványi anyag tartalmuk is. Teljes egészében emészthetőek, így azonnali energiát kap általuk a testünk. Főleg a téli időszakban ellensúlyozhatjuk velük nagyszerű módon a kevés zöldség és gyümölcs bevitelt.

Pár dolog, amire mindig figyeljünk

Bár egy nagyon egészséges dologról beszélünk, van pár tanács, amelyeket nem árt fejben tartani.

Az egyik elsődleges, hogy csak csíráztatásra szánt magokat használjunk fel, ugyanis ezek a magok nem tartalmaznak vegyszereket, vegyszermaradékokat.

A WHO a növényi csírákat közepesen kockázatos növényi eredetű élelmiszerek csoportjába sorolta, mivel a csírák előállítási technológiája nemcsak a csírák, hanem a kórokozó baktériumok szaporodása számára is ideális. Fontos tehát ellenőrizni a forrást, ahonnan beszerezzük és ha bármi eltérést, például kellemetlen szagot érzünk, ne fogyasszuk el azt.

Egyes szakértők arra figyelmeztetnek, hogy gyerekek, várandós nők, idősek és gyenge immunrendszerrel rendelkezők ne fogyasszanak nyers csírát. Igyekezzünk mindig hűtött formában beszerezni ezeket és mi is figyeljünk oda a tárolásukra. 

Melyik növényi csíra, mire jó

Nézzünk pár, kifejezetten népszerű növényi csírát, és azok pozitív hatásait:

Búza csíra

Tele van klorofillal, ami segíti a vér oxigénszállítását, tisztítja a májat. Növeli a radioaktív sugárzás elleni védelmet, segíti az emésztést. Emellett nagyszerű gyulladáscsökkentő és baktériumölő hatású is. Erősíti az idegrendszert, potencianövelő.

Mungóbab csíra

Nagyon magas a fehérje, vas és C-vitamin tartalma. Ráadásul könnyen emészthető, így nem okoz puffadást.

Brokkoli csíra

Sulphoraphane tartalmának köszönhetően hatásosan veszi fel a harcot a rosszindulatú sejtburjánzással szemben.

Póréhagyma csíra

Igazi természetes antibiotikum. Nem csak a véráramot, de a májat is tisztítja. Egyesíti a hagyma és a fokhagyma élettani hatásait.

Retek csíra

Méregtelenítő és baktériumölő, ami az immunrendszert is erősíti. Vizelethajtó, tisztítja a húgyvezetéket, húgyhólyagot, vesét. Illetve elősegíti a felesleges nyálka eltávolítását, tisztítja a légzőszerveket.

Kapcsolódó cikkek