fbpx

Miért hasznosak a napi rutinok?

Minden második videó reggeli vagy esti rutinról szól, és nagyjából még a csapból is az folyik, hogy ki hogyan kezdi vagy fejezi be a napját. Okkal került azonban ennyire fókuszba ez a téma, lássuk miért!
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Néhány évvel ezelőtt bejárta a világot az a videó, amiben McRaven admirális 2014-es beszédének egy részletét láthatjuk. A haditengerész parancsnok arra hívja fel a figyelmet, hogy ha minden reggel bevetjük az ágyunkat, akkor jobbá tehetjük az életünket. Ez önmagában még egészen hatástalan módszernek tűnhet a laikusok számára, de az admirális rögtön meg is magyarázza állítását: azzal, hogy egy apró feladatot elvégeztél reggel, és ezt rutinná teszed, sikerélményben részesítetted magad és ez erőt ad ahhoz, hogy egy következő feladatot is megoldjál, majd egy másikat, aztán egy újabbat és egy újabbat.

Ezeknek a cselekményeknek a láncolata pedig végül egy eredményesebb naphoz, héthez, hónaphoz, végső soron pedig élethez vezet. Ennél azonban még többről van szó.

A reggeli rutinok pozitív hatásai

A friss szülőknek is azt javasolják, alakítsanak rutint a család és főleg a gyerekek életében, hogy hozzászokjanak bizonyos keretekhez. Ugyanis rendkívül fontos, hogy a kicsik támaszkodni tudjanak egy rendszerre, amiben kialakul a biztonságérzetük, ami állandóságot hoz az életükbe és megkönnyíti azt. Ezekre a rutinokra azonban nem csak gyerekként van szükségünk, felnőttként legalább annyira érdemes beiktatni őket.

Ahogy McRaven is elmondta, az, ahogyan a reggelünk kezdődik, nagyban meghatározza a teljes napunkat. Legyen szó az ágy bevetéséről, vagy egy órás napkezdő rutinról, nem hiába terjedtek el annyira az ilyen tematikájú tartalmak. 

Biztosan te is észrevetted már, hogy ha reggel kapkodsz, nem találod a kulcsodat, elfelejted betenni a kulacsodat, majd késve indulsz el, akkor könnyen elcsúszhat a napod többi része is. Ezzel szemben, ha előre átgondolt, biztos pontjai vannak a napkezdésednek, akkor kiegyensúlyozottabban állsz neki mindennek és bizony produktívabb is leszel. Ennek egyszerű egészségügyi következménye, hogy ezzel leveszed a válladról a nyomást, ezáltal pedig csökkented a stresszt

Ugyanezen okból javasolják a reggeli naplózós vagy edzős rutint, hiszen ezek mind felszabadítanak, stresszt oldanak, és ha mindezt már a nap elején megteszed, akkor a továbbiakban sokkal tisztább elmével tudsz majd dolgozni. 

De segíthet egy olyan egészen aprócska dolog is, hogy előre kikészíted a másnapi ruhádat. Ezzel megintcsak leveszel egy terhet a válladról. Reggel ugyanis mind fejben, mind testben fel kell ébrednünk, az első fél-1 órában nem is igazán szeretnénk vagy tudunk gondolkodni, ezért bármilyen biztos, előre megtervezett rutin segíthet abban, hogy ráhangolódhassunk a napra, ahelyett, hogy azonnal egy döntéssel indítsuk azt. Ezáltal nyugodtabbak maradunk és megintcsak produktívabbak leszünk a későbbiekben.

Az esti rutinok pozitív hatása

A szakemberek nem győzik hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy eleget és jó minőségűt aludjunk. A megfelelő alvás hatással van szervezetünk teljes működésére, az agyi funkciókra, még az emésztésre is. Éppen ezért olyan lényeges, hogy minden tőlünk telhetőt meg tegyünk a nyugodt éjszakánk érdekében.

Hogyan segíthet ebben az esti rutin? Ha törekszünk arra, hogy minden éjjel nagyjából ugyanakkor térjünk ágyba, akkor a testünk egy idő után alkalmazkodik ehhez és már automatikusan fáradtnak fogjuk érezni magunkat adott időpontban, valamint ezáltal könnyebben is alszunk el. 

Segíthetjük ezt a folyamatot azzal, hogy nem csak az alváshoz tűzünk ki egy időpontot, hanem az előtte lévő 1-2 órát is megtervezzük. Ha elkezdünk ilyenkor elcsendesedni, félretesszük az elektronikai eszközeinket, olvasunk és akár egy szépségápolási rutint vezetünk be, ezek mind az egészségünket szolgálják majd azáltal, hogy megkönnyítik az elalvásunkat, valamint a következő reggelünket is.

Különböző emberek – különböző rutinok

Sokszor hallhatjátok azt, hogy ilyen meg olyan rutinokat kellene bevezetni, és cikkünkben is olvashattok néhányat. Azonban fontos kiemelni azt a tényt, hogy minden ember különböző, éppen ezért rutinban sem feltétlenül válik be majd ugyanaz neked, mint mondjuk nekem. Ne érezd magad gyengébbnek attól, ha te nem tudsz, de nem is akarsz reggel egy órán át naplózni vagy olvasni. Lehet, hogy számodra többet segít ha fél órát sétálsz, vagy egész egyszerűen csak kiülsz az erkélyre egy teával és meghallgatsz egy podcast epizódot.

A rutinok lényege nem az, hogy mindannyian lótuszülésben meditálva töltsük az időt reggel 6 és 7 között, hanem az, hogy megteremtsük a saját kereteinket, a biztonságos kis közegünket. Hogy legyen valami a napunkban, amire támaszkodhatunk, amibe kapaszkodhatunk, ami feltölt minket. Ha ez neked egy óra kick box akkor csináld azt, ha fél óra jóga, akkor pedig azt. A hangsúly azon van, hogy mindig nagyjából azonos időben csináld ezeket, akár reggeli, akár esti rutinról van szó.

Fontos továbbá, hogy ne akarj rögtön mindent, inkább kezdd kicsiben. Iktass be csak egy apró változást az életedbe, amit minden nap véghez viszel. Legyen ez akár tényleg csak annyi, hogy beveted az ágyadat. Meglátod így sokkal könnyebb lesz további elemeket beépítened. Mindezek hatására pedig csökkenhet majd életedben a stressz, könnyebb lehet az alvás és produktívabb minden napod.

Kapcsolódó cikkek