fbpx

Főzz előre, avagy miért készítsd el a heti menüt egy nap alatt?

Szeretnél kevesebbszer ételt rendelni, de ötleted sincs, mikor főzz otthon? Este munka után már esélytelennek érzed, hogy nekiállj, reggel pedig még nincs elég energiád? Mi lenne, ha csak heti egy nap kéne foglalkoznod a főzéssel?
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Számos alternatíva van arra, hogy hogyan főzz előre az egész hétre, a célja azonban mindegyiknek ugyanaz: hogy hetente csak egyszer kelljen a konyhában időt tölteni, előkészítve a heti menü mindegyik vagy minél több fogását. Sokan a vasárnapot szánják erre a célra, de természetesen a hét bármely másik napját kinevezhetjük. Ha előre elkészítjük az ételeket, nem kell aggódnunk azon, hogy nem lesz időnk a héten főzésre, és megint össze-vissza eszünk. Ehelyett a hűtő tele lesz hozzávalókkal, vagy kész ételekkel, amik csak arra várnak, hogy elfogyasszák őket.

Előnyök, hogy miért főzz előre

Bár elsőre ijesztőnek tűnhet, hogy egy nap alatt kell főznünk egy teljes hétre, viszont nagyon gyorsan rutinná tud válni, és számos előnye is van.

Spórolás

A főzés otthon szinte mindig lényegesebben olcsóbb annál, mintha valahonnan rendelnénk az ételt. Emellett az is segít pénzt megtakarítani, ha megtervezed előre, hogy mit fogsz enni az otthon már megvásárolt ételek vagy az azon a héten akciós termékek alapján.

Időmegtakarítás

Ha csak egy-két órát áldozunk például vasárnaponként arra, hogy elkészítsük előre az ételeket, hétköznap felszabadul az az időnk, amit előtte főzéssel töltöttünk. Majd ezeket a lopott órákat bármivel eltölthetjük, legyen szó családról, pihenésről, munkáról.

Egy sűrű nap után ritkán van kedvünk még odaállni a konyhapult elé és egy fogást elkészíteni. Ha kijelölsz minden héten egy időszakot, amiről tudod, hogy kizárólag főzéssel fogod tölteni, akkor több időd lesz arra is, hogy a sűrű napokon szánhass magadra időt, és azokkal a dolgokkal foglalkozz, amiket élvezel! 

Ráadásul, így időt spórolsz azzal is, hogy csak hetente egyszer mész el nagy bevásárlást tartani, ahelyett, hogy kétnaponta állj a hosszú sorokban a bevásárlóközpontok pénztárai előtt.

Egészségesebb étkezés

Ez a módszer segít abban is, hogy átgondoltabban, egészségesebben étkezz. Egyrészt mindig tisztában leszel azzal, hogy pontosan mit eszel. Másrészt pedig ha az ételeket külön porciózod, az segít az adagok szabályozásában, így ez akár egy diétába is szuperül beilleszthető.

Emellett ritkábban fog előfordulni, hogy kevésbé egészséges nassolni valóhoz nyúlsz, ha a hűtőbe előre készítünk magunknak például zöldségfalatkákat is valamilyen mártogatós krémmel.

Mely ételek a legideálisabbak?

Természetesen bármilyen étellel dolgozhatunk az előre főzésnél, viszont vannak olyanok, amik kifejezetten jól működnek ilyenkor. Ezt a listát használhatod akár kiindulási pontként is a tervezésnél:

Gyümölcsök: alma, körte, narancs, szilva, őszibarack, cseresznye, banán

Friss zöldségek: sárgarépa, karfiol, brokkoli, kelbimbó, kaliforniai paprika, csípős paprika, káposzta, zeller

Fagyasztott zöldségek: brokkoli, kukorica, borsó, karfiol, sárgarépa, kelbimbó, paprika, edamame bab és vegyes zöldségek

Salátafélék: kelkáposzta, zöld leveles saláta, római saláta

Keményítőt tartalmazó zöldségek: burgonya, édesburgonya, tök

Teljes kiőrlésű gabonák: quinoa, barna rizs, hajdina, árpa, tönköly

Hüvelyesek: lencse, bab, csicseriborsó, borsó

Diók és magvak: mandula, dió, pekándió, kesudió, tökmag, szezámmag, chia mag, lenmag

Sovány fehérjék: csirke, őrölt pulyka, sovány marha- és sertéshús, tofu, tenger gyümölcsei (friss vagy fagyasztott), tojás, görög joghurt, sovány sajt

Ha kíváncsi vagy arra, hogy hogyan érdemes megtervezni a heti menüt, kövesd továbbra is a Kollektív Magazin gasztronómia rovatát, mert hamarosan arról is beszámolunk.

Kapcsolódó cikkek