fbpx

5 tipp hogyan legyél tudatos a mindennapokban

A tudatosság része a tervezés, az egészséges vagy hasznos rutinok kialakítása, bevezetése. Mindezek pedig javítják általánosságban az életminőséget. De hogyan kezdjünk bele?
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Ahogyan Rami is írta a tudatosságról szóló cikkében, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a tudatos valamiféle tökéletességet jelent. Sokak fejében tényleg feljön egy kép a jógázó, meditáló, minden reggelt zöld juice-szal kezdő lányról, akinek tökéletesen rendben van az élete. Ez azonban nem feltétlenül egyenlő a valósággal, a tökéletes pedig amúgy sem létezik, de legalábbis nagyon relatív. Szóval ha ezt a képet látjuk magunk előtt, akkor nem csoda, hogy elmegy a kedvünk a tudatosságtól. Töröljük most ezt ki a fejünkből, és indítsunk tiszta lappal! Adunk néhány tippet, mi kerüljön erre.

Hogy telnek a napjaid, min változtatnál?

Nem kell rögtön az életed minden területét fenekestül felforgatni! Először csak gondold végig a mindennapjaidat, azok hogyan telnek, és mi az ami úgy érzed, hogy nem működik jól. Mikor sorra veszed a különböző területeket, érdemes azokra is fókuszálni, amikben elértél már apró sikereket. Hajlamosak vagyunk csak a kudarcainkat észrevenni, pedig biztosan te is tudnál mondani 1-2 dolgot, amiben már tudatos vagy. Ezeknél állj meg egy pillanatra és dicsérd meg magadat! Aztán írd fel azokat a területeket, amiken szeretnél változtatni, és kerüljön melléjük egy cél, amit szeretnél elérni.

Legyen a tervezés maga is tudatos! Bontsd apró részekre!

Akárcsak az újévi fogadalmak esetében, itt is hasznos, hogy ha a nagyobb terveidet lebontod a legapróbb részletekig. Vegyünk egy egyszerű példát, mondjuk szeretnéd a sportot rendszeresíteni az életedben. Ez így önmagában csak egy vágy, ami kevésbé kézzelfogható. Határozd meg, hogy ez nálad pontosan mit jelent. Heti három edzést? Vagy heti öt futást? Fontos, hogy tudd, hogy konkrétan mit szeretnél elérni. Ha ez megvan, akkor pedig vázold fel az odavezető reális utat. Ha hónapok vagy évek óta nem mozogtál igazán, akkor valószínűleg nem fog menni rögtön a heti 3-4 kemény edzés, és fel fogod adni. Viszont azt kitűzheted első lépésként, hogy minden hétfő reggelt egy 20 perces sétával kezdesz. De persze bármelyik másik nap is lehet, csak lásd, hogy ennyire piciben érdemes kezdeni. Aztán ha ezt sikerül betartani, akkor növelheted a mennyiséget, vagy a hatékonyságot.

Lényeges továbbá, hogy először csak egy vagy két területen kezdj el változtatni! Mert nagy valószínűséggel nem fogod tudni rögtön az egész életedet megváltani és egyszerre maratonfutóvá válni, aki hetente jár pszichológushoz a mentális egészségén dolgozni, miközben hirtelen maximálisan jövedelmező befektetéseket hozol létre és a karriered csúcsára érkezel. Ezeket egyesével is nehéz elérni. És azért mert te egyszerre csak egy területen válsz tudatossá, attól még megillet ez a jelző.

Kérj segítséget!

Ha megvan az a terület amit először szeretnél rendbetenni, akkor keress fel nyugodtan olyanokat, akikről tudod, hogy nekik már jól megy. A pozitív példa mindig motiválóan hat. Legjobb, ha ezek olyan emberek, akikkel kontaktba is tudsz lépni, és szívesen beszélgetnek veled. Mert akkor elmondhatják nekik hogy sikerült, milyen kudarcokat éltek meg útjuk során, és el tudnak látni tanácsokkal, te hogyan lehetsz tudatos azon a területen. Bátran kérj akár szakmai segítséget is, ha olyan területről van szó, amihez kevésbé értesz. Sosem késő tanulni, és ha profiktól sajátítasz el praktikákat az nagy valószínűséggel előre fog vinni a célod elérésében.

Ne ijedj meg a kudarctól!

Klisé, de igaz, hogy minden kezdet nehéz. Biztosan lesz olyan hét amikor kevésbé tudsz a célodra koncentrálni. Vagy valamiért egyszerűen elgyengülsz, kudarcot vallasz. Ezek azok a nehéz pontok, amiken vagy túllendülsz vagy feladod az egészet. Tudd, hogy senki sem annyira tudatos, hogy soha ne hibázzon. A környezetvédővel is előfordul, hogy otthon felejti a szövet zsákokat, a pénzügyi szakértő és bukhat el néha üzletet, a jóginak is van olyan reggele, amikor inkább ágyban marad pár ászana helyett és még sorolhatnánk. Ha valamit rutinként beépítesz az életedbe és többségben véghez viszed a tervet, akkor attól nem leszel kevésbé tudatos mert 1-1 alkalommal nem sikerül. Tényleg hidd el, hogy senki sem tökéletes, a kudarc része minden egyes sikersztorinak. Ezért ez ne vegyen vissza a lelkesedésedből.

Motiváljon a környezeted, ne lehúzzon!

Érdemes azon is elgondolkodni, hogy milyen környezetben élsz, kik vesznek körbe. Támogatnak a céljaid elérésében vagy lehúznak? Sokkal nehezebb úgy sikereket elérni, ha demotiváló a közeg, amiben vagy. Nem csak szakértők és példaképek szempontjából érdemes nyitottnak lenni, hanem akár új barátok szerzése céljából is. Egymást inspirálva, megosztva a tapasztalatokat sokkal könnyebb lesz elérni célokat. Mert tudni fogod, hogy van egy szurkoló csapatod, akik képesek veled örülni ebben és akár megdícsérni, ha sikerrel jársz. 

Kapcsolódó cikkek