fbpx

Mi történik a testünkkel, ha kávé helyett zöld tea kerül a csészénkbe?

Szervezettől függ, hogy hogyan reagálunk a kávéra. Valakinek lételeme napi egy adag, van, akinek egy kortytól is felugrik a vérnyomása. Lehet, hogy a zöld teával jobban járunk?
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Ha a kávétól olyan tüneteket tapasztalunk, mint a fáradékonyság, alvászavar, vese problémák, magas vérnyomás, érdemes elgondolkodni egy másik alternatíván. Jó megoldás lehet helyette a zöld tea. 

Nézzük, hogyan hat a szervezetünkre, ha kávé helyett egy csésze zöld teát fogyasztunk.

Kevesebb koffein fogyasztása

A tealevél alapjában véve több koffeint tartalmaz, mint a kávébab, viszont ha mindkettőt lefőzik, a kávé koffeintartalma meghaladja a teáét. De a kávéról a zöld teára váltás nem feltétlenül okozza a koffeinelvonás összes tünetét, mivel a zöld tea tartalmaz körülbelül 20-30 milligramm koffeint csészénként. Ha azonban nagyon erős kávézási szokásaidat cseréled le hirtelen teázásra, az okozhat “elvonási” tüneteket, amikkel számolnod kell. Erről Dóri számolt be személyes tapasztalatai alapján ebben a cikkben.

Jó tudni, hogy a matcha nevű egyre népszerűbb zöldtea egyetlen csészével több őrölt levelet tartalmaz, így koffeint is, mint a legtöbb zöld őrölt tea. Ha reggelente ezt iszod, több koffeint viszel be a szervezetedbe, mint korábban a kávéval! Viszont a felszívódása sokkal lassabb és egyenletesebb, ezért nem is dobja meg úgy a szívverésedet.

Szorongási és alvási problémák enyhülése

A koffeinszint csökkentése a zöld tea fogyasztásával enyhíthet a szorongásos tüneteken és javíthatja az alvás minőségét. Ha érzékenyek vagyunk a koffeinre, akkor ezek mellett megnövekedett pulzusszámot és magas vérnyomást is tapasztalhatunk. Érdemes ezekben az esetekben is zöld teára váltani, hiszen azzal továbbra is kapsz koffeinlöketet, csak nem nagy mennyiségben. És míg a kávé hirtelen “üt be”, a zöld tea hosszabb időn keresztül tarthat éberen.

Több antioxidáns kerül a szervezetbe

A tea egyik nagy előnye a benne lévő antioxidánsok mennyisége. Bár a kávéban is megtalálható, a zöld tea különösen sokat tartalmaz! 

Tanulmányok kimutatták, hogy a teában található katechin nevű antioxidánsok antimikrobiális tulajdonságokkal rendelkeznek, amik hosszú távon hozzájárulhatnak a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentéséhez, és segíthetik a vese- és májműködést.  

Fontos a mértéktartás

Mindez nem azt jelenti, hogy ezentúl kizárólag és végtelen mennyiségben igyunk zöldteát. Mivel ahogyan a kávénak, a teának is vízhajtó hatása van, ezért fontos a mértéktartás. Napi 1-2 csészénél ne fogyasszunk belőle többet. 

Továbbá igyekezzünk megfelelő minőségű teafüvet fogyasztani. Szerencsére már számtalan fajtából választhatunk kedvünkre! Itt egy korábbi gyűjtemény, ahol érdemes körülnézni

Hogyan készül a zöld tea? Olvassátok el a Teavolution cikkét a témában.

Kapcsolódó cikkek