Írta Néma Adél-Anett
Gyerekkoromban imádtam aludni, rengeteget aludtam már tinédzserként is. Azonban elkezdtem dolgozni és az alvás eléggé háttérbe szorult. Amikor éreztem, hogy nem örökre ez lesz az utam, hogy alkalmazott legyek, elkezdtem gondolkodni, hogy milyen vállalkozást lehetne indítani, mit csinálnék itthon szívesen. Akkoribban kezdett el foglalkoztatni a fenntartható divat és elkezdtem nézegetni, hogy mi az ami nincs még itt, Magyarországon. Akkor még nagyon kevés magyar márka volt aki a fenntarthatósággal foglalkozott. Rájöttem arra, hogy több időt szeretnék a pihenésre fordítani, de nincs normális pizsamám, mert csak ilyen mintás, pár hónap alatt kinyúló, nem tartós fest fashion darabokat érek el az üzletekben. Bevillant, hogy miért ne működhetne ez a pizsama ötlet. Bár nem gondoltam túl, nem terveztem túl , azt sem tudtam hogy lehet egy ilyennek nekifutni, főleg nulla tapasztalattal, ami a divathoz kapcsolható lenne. Apró lépésekkel neki kezdtem és végülis egészen jól összejött a dolog.
Enikő szeretne közelíteni a fiatalabb célcsoporthoz is, de egyelőre úgy gondolja, hogy leginkább saját korosztályát tudja elérni a PIZSI-vel.
Az a korosztály, akit én jelenleg megcélzok, az én korosztályom, jelenleg 30-40 év között van. Ugyanakkor az elején amikor még én is fiatalabb voltam, 28-35 év között mozgott a célcsoport.. Nagyon érdekes, mivel egy ilyen kisebb márkánál, mint a PIZSI, az alapítóval együtt változik a célcsoport is. Szeretnék közelíteni a fiatalabb korosztályhoz is, de nem erőltettem ezt eddig. Az én korosztályomon belül jelenleg nagyon sokan kismamák lesznek, az ők érdekükben kibővítettem a termékpalettát. A fiatalabbaknál azt gondolom, hogy egy picikét másfajta termékekre lesz majd szükség.
A járvány időszak nem minden vállalkozásnak volt feltétlenül veszteséges. Ebbe a szerencsés kategóriába sorolható be a PIZSI is, mivel mindenkinek kellett egy normális pizsama.
Az én vállalkozásomnak dinamikája teljesen fordítva volt, mint a legtöbbnek. 2019. tavaszától volt kb egy éves szünet. Amikor a COVID időszak elkezdődött akkor indítottam újra, és ugye a pizsama akkor elég keresett áru volt. Nagyon óvatosan tértem vissza. Amikor szüneteltettem akkor sem úgy léptem ki, hogy soha többet nem lesz PIZSI, illetve mikor visszatértem, nem rögtön tíz termékkel tértem vissza, hanem összesen kettővel. Úgy éreztem akkor, hogy most jött el az idő, amikor vissza lehet térni, mivel az az egy év nagyon sokat számított a fenntartható divat kapcsán is. Viszont féltem attól, hogy nagyon vissza fog esni a kereslet, ha már mindenki visszatér dolgozni. Azonban sokan otthonról oldják meg jelenleg is a munkát , ezért nem volt nagy visszaesés az előző évhez képest. Nyilván a termékeimet nekem is át kellett alakítani picit, ezért nem csak pizsama van. Ne érezze azt az ember hogy mostmár nem vagyok annyit otthon, akkor inkább nem vásárolok ilyen jellegű ruhát.
Fenntartható pizsama
Enikő legelőször az egyetemen találkozott a fenntarthatóság témakörével, szakdolgozatát is ebben a témában írta.
Kb tíz éve írtam a szakdolgozatomat és akkoribban itthon még nem igazán esett szó a fenntarthatóságról. Az egyetemen találkoztam legelőször ezzel a témakörrel. Egyetem után Svájcba költöztem és ott is csak a szelektív hulladékgyűjtéssel és a környezettudatosság apró lépéseivel találkoztam. Amikor hazaköltöztem egy ideig kényszeres vásárló voltam, abszolút nem voltam környezettudatos. Egy blog, melynek fenntarthatóság volt a témája, az kezdett el átfordítani bennem dolgokat. Ezt követően kezdtem el a minimalizmussal foglalkozni. Számomra ez a kettő valahogy így összekapcsolódott, a kettőnek nagyon sok hasonló elve van, mai napig teljesen magaménak tudtam érezni.
A pizsamákat minősített organikus anyagokból állítják elő. Az anyagok, amiket használnak az organikus pamutokra vonatkozó GOTS (Global Organic Textile Standard), vagy a GRS-certifikáció (Global Recycle Standard), amivel ellenőrizhető, hogy a felhasznált alapanyagoknak hány százaléka újrahasznosított.
Az anyagok nem csak az összetételükben fenntarthatóak, hanem elméletileg a GOTS cég nagyon sok mást is vizsgál, például a gyapot amit feldolgoznak az honnan érkezik, hogyan dolgozzák föl, milyen körülmények között dolgoznak a gyári munkások, akik a textilt készítik stb. A fenntarthatóságnak ilyen szempontból nincs definíciója, tehát nem úgy fogalmaznék, hogy 100%-ban fenntartható, inkább azt mondanám hogy minősített organikus anyagok.
Pihenés, jóga, PIZSI
Enikő négy éve oktat jógát, jelenleg egy társadalmi vállalkozásnál, AdniJógánál dolgozik.
Jógaoktató négy éve vagyok, jógázni már előtte elkezdtem. Jelenleg vannak meghírdetve workshopjaim, de az nem a divathoz köthető. Alapvetően nekem most több dolog van amivel foglalkozom, az egyik a PIZSI, a másik a PIZSI-ből kicsit kinőve, a pihenés. Ezáltal is a pihenés fontosságát próbálom nagykövetként vinni, és jógaoktató vagyok, egy társadalmi vállalkozásnál, ez az AdniJóga. Az AdniJóga tevékenységi köre, hogy jóga órákat tart hátrányos helyzetű embereknek vagy hátrányból induló személyeknek. Ezt nem adományból finanszírozza, hanem céges szolgáltatásokból. Nemrég elkezdtem összekapcsolni a PIZSIT a resztoratív jógával. A resztoratív jóga az egy pihentető jóga. Nekem az nagyon fontos volt mindig is, hogy ha valakinek azt mondod hogy PIZSI, ne csak az jusson eszébe hogy azok az overálok amik feketék, meg zöldek, meg kékek hanem legyen egy sztori, egy brand meg egy üzenet mögötte. Leginkább az, hogy a pihenés mennyire fontos és hogy a pihenés az mindenkié.
Az első unisex felső
Bővült a PIZSI termékpalettája, megjelent az első unisex felső. Azonban a márka a nőket célozza meg leginkább, de az unisex belefér.
A pihenés mindenkié
A mai társadalom hibája, hogy túlhajszolja magát. Fontos hogy ne abban a tudatban menjünk egy munkahelyre, hogy csak akkor leszünk sikeresek ha éjjel nappal dolgozunk, és kiégetjük magunkat tíz év alatt. Igenis megérdemled hogy egy szép és kényelmes pizsamában aludj.
A cikk szerzője Néma Adél-Anett, az ELTE BTK egyik tanulója. A Divatkommunikáció kurzus keretein belül Kudron Anna (Pinkponilo stúdió) csoportvezetővel a diákok a fenntartható divat témájával foglalkoztak a 2022 tavaszi szemeszterben. Cikksorozatunk során bemutatjuk nektek a munkáikat. A kurzus a Média Intézet által valósult meg.