fbpx
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Egyik nap éppen a villamoshoz sétáltam, mikor megláttam az f&f új plakátját, ami két fürdőruhás nőt ábrázolt. Megálltam egy pillanatra, néztem őket, és elmosolyodtam. A fejemben egyetlen szó visszhangzott: végre.

Miért? Mert a képről két igazi nő nézett vissza rám. Persze biztosan modellek voltak, és a fotográfus valamennyit szerkesztett a fotón, de nem azt éreztem, hogy két agyon photoshoppolt sztenderd lányt látok, amilyeneket minden reklámban. Nem voltak kifejezetten vékonyak, sőt a baloldali akár molettnek is mondható, és a jobb oldalon álló leányzó is bár picit slankabb volt társánál, mégis inkább olyan egészségesen vékony, természetes nőnek tűnt. Ezzel nem minősíteni szeretném őket, vagy másokat, csak átadni, amit láttam.

Ami valójában lényeges az az, hogy mit éreztem miközben néztem az új f&f plakátot. Az pedig a változás. Hogy elindult a divatipar végre egy olyan úton, ami sokkal közelebb áll a valósághoz. Hiszen nagyon sok félék vagyunk, mi nők, és egyáltalán mi, mint emberek. Különbözőek a génjeink, a testfelépítésünk, a csontozatunk, ilyen formán pedig az alakunk is.

De hogyan tudnánk ezt a különbözőséget elfogadni, magunkat megszeretni, ha minden egyes plakáton ugyanolyan tónusos, vékony lányok néznek ránk?  Még ha tudatosan nem is gondolunk rájuk példaképként, a tudatalattinkba beépülnek, hiszen részei a hétköznapjainknak, akárhova megyünk. Sőt, elég csak az ágyban fekve a telefonunkat kézbe venni, ott vannak mindenhol.

Miért vannak rossz hatással ezek a fotók?

Egyrészt mert a legtöbbjük manipulált, nem a valóságot tükrözi. Elfednek rajta minden ’hibát’. Kisimult arcokat látunk, szem alatti karikák, anyajegyek, ráncok vagy a testen található strihák nélkül. Ezzel máris egy hamis képet állítanak elénk, hiszen ilyen nő nem létezik a valóságban. A másik probléma vele, hogy az összes modell vékony, enyhén még szálkás is, legalább a hasán. Ennek nagyjából az az üzenete, hogy csak az ilyen nő elfogadott, a szeretett, az esztétikus, ez pedig ez nagyon távol áll a valóságtól. És ezzel nem a vékony nőket degradálom, inkább arra szeretnék utalni, hogy akár vékony, akár duci valaki, ugyanúgy lehet szép és szerethető.

Az f&f a honlapján a termékbemutatóknál is a sokszínűségre törekszik. Forrás: https://www.tesco.com/zones/clothing

Persze mi egy idő után mégis elhisszük, hogy csak a képen látott vékony modellek a szépek. Mert gyerekkorunk óta ilyen plakátokkal vagyunk körülvéve, amik akarva akaratlanul bekúsznak a tudatunkba, és villognak az agyunkban, hogy mindig figyelmeztessenek rá: ilyennek kellene lennünk nekünk is, mert ez a szép, ez a kívánatos, ez tetszik a férfiaknak. És ha nem sikerül ilyenné válnunk, akkor elkezdjük utálni magunkat. Vannak persze fokozatok, de egy picikét, valahol mélyen szinte mindegyikünkben ott motoszkálnak ezek a gondolatok, és tulajdonképpen nem jó érzés ezekre a képekre ránéznünk, mert kisebb szorongást biztosan, hogy okoznak sokunkban.

Olykor pedig valódi lavinát indíthatnak el. Mert már a gyerek az iskolában is tudja, hogy ez az ideál, és elkezdi piszkálni a társát, aki egy kicsit is husibb nála. És akkor a bántott gyermek ott, alig 7 évesen találkozik az önbizalom elvesztésével, majd szépen lassan magába fordul és meggyűlöli a testét, saját magát. Végül pedig 20 éves korára olyan önértékelési gondokkal fog küzdeni, ami kihat a teljes életére, a kapcsolataira. Szélsőséges a példa, de nagyon is valós és mindennapos.

És ez az, amiért az f&f-től nagyon felelősségteljes lépés volt ez a kampány. Mert erre a plakátra jó érzés ránézni. Mert nem a szorongás jön rá tőle az emberre, hanem végre egy kicsit tudunk azonosulni a modellekkel, és egész egyszerűen máris komfortosabban érezzük magunkat tőle. Mert erőt, és egy kis önbizalmat ad látni, hogy egy picikét husibb lány is kerülhet reklámba, lehet szexi fürdőruhában.

Ez pedig elindíthat egy másik, pozitívabb lavinát. Mert ha ránézünk a modellre a fotón, valószínűleg azt gondoljuk, hogy szép, már csak reflexből is. És akkor felmerül a gondolat, hogy ha őt, az idegen nőt szépnek látjuk így, ahogy van, picikét teltebb csípővel, nem hajszálvékony lábakkal, kockák nélküli hassal, akkor talán, esetleg, lehet, hogy minket is szépnek látnak mások, és valójában nincs is gond velünk sem. Mikor ez a gondolatcsíra kibújik és növénnyé kezd cseperedni, akkor nagyon jó helyen járunk, mert ez az önszeretet útja, ami egész életünk során az egyik legfontosabb út.

Ezért nagyon-nagyon jó, hogy az f&f idén úgy döntött, valódi, hús-vér nőket szerepeltet nyári kampányában. Csak remélni tudjuk, hogy megtartja ezt a jó szokását!

Borítókép forrása: https://entescom.hu

Hirdetés

Instagram

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek