A testület célja, hogy az uniós piacon forgalomba hozott elemek és akkumulátorok teljes életciklusuk során fenntarthatóak, nagy teljesítményűek és újrahasznosíthatók legyenek, és előállításuk tartsa tiszteletben az emberi jogokat és környezetvédelmi standardokat. Az ilyen előírások betartása jelentős mértékben járul hozzá egy versenyképesebb akkumulátoripar kialakulásához Európában, továbbá előmozdítja a klímasemlegesség 2050-ig történő megvalósítását is.
E javaslat értelmében, 2024. július 1-jétől csak olyan újratölthető ipari és elektromosautó-akkumulátorok kerülhetnek forgalomba az uniós piacon, amelyek szénlábnyomára vonatkozóan nyilatkozatot állítottak ki. A bizottság célértékek megállapítását is javasolja a termékek újrafeldolgozottanyag-tartalmára, valamint a kimerült elemek újrafeldolgozására vonatkozóan. A testület hangsúlyozta, hogy az újrafeldolgozás fokozása érdekében a használaton kívüli elemek és akkumulátorok jelenlegi 45 százalékos begyűjtési arányát 2030-ig 70 százalékra kell emelni.
Az akkumulátorok iránti kereslet gyorsan nő, és 2030-ra várhatóan a 14-szeresére fog ugrani, az elektromos meghajtású közlekedés elterjedése nyomán. Az akkumulátorok iránti kereslet globális növekedése a nyersanyagok iránti kereslet megugrásához vezet, ezért környezeti hatásukat minimálisra kell csökkenteni – áll a javaslatban.
Forrás: MTI