Az Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása című kiállítás arra keresi a választ, hogy milyen esélyeket tartogat a modern építészet sokat vitatott, több szempontból elavult öröksége a jövő építészei számára. A kiállítás – melynek kurátora Kovács Dániel, kurátori team-jét pedig a Paradigma Ariadné építészei, Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs és Smiló Dávid alkotják – nemzetközi együttműködésben valósult meg: 12 emblematikus budapesti modern épület újragondolására 12 közép- és kelet-európai építésziroda adott újszerű választ. A kiállítás a Biennále fő témájához, a Hogyan fogunk együtt élni? címhez kapcsolódva a 20. század második feléből származó, épített örökségünk jelentésére, sorsára fókuszálva egy olyan globális problémát, a modern építészeti örökség politikai, társadalmi, de fenntarthatósági szempontból is izgalmas témáját dolgozta fel, amely a régiónkat különösen foglalkoztatja.
A kiválasztott budapesti épületek mindegyike az 1960-as évek eleje és az 1980-as évek vége között jött létre, túlnyomórészt eredeti állapotukat őrzik, de többségük erősen fenyegetett funkcionális vagy szerkezeti avulása, illetve a környék változó ingatlanviszonyai miatt. A kiállítás alternatívát kínál a fenntarthatósági előírások félreértéséből fakadó igyekezet, az esztétikai ellenérzések és a politikai antipátia miatt jellemzően bontás vagy az építészeti értékek elvesztésével járó újjáépítés helyett. A kiállításban szerepel többek között a Déli pályaudvar, a Planetárium, a Domus áruház vagy az időközben már elbontott budavári Országos Villamos Teherelosztó épülete. Az Othernityaz első széleskörű nemzetközi projekt a Magyar Pavilonban, melynek célkitűzése, hogy egy új, együttműködésen alapuló metódust mutasson az építészeti örökségünk megőrzésére.
„A kiállítás visszhangja és fogadtatása alapján úgy ítélem meg, hogy jól döntöttünk amikor ezt a projektet választottuk ki a velencei szereplésre. A kiállítás egyszerre mintaszerű kollaboratív gyakorlat, örökségvédelmi kutatás és kortársi reflexió, amely egy nemzetközileg is releváns kérdést helyezett a középpontba, és friss vizuális formanyelvvel párosult. Fontosnak tartjuk, hogy a kiállítást a hazai közönség is megismerhesse, hiszen idén a pandémia miatt jóval kevesebben jutottak ki Velencébe.”– fogalmazott Fabényi Julia nemzeti biztos, a kiállítást szervező Ludwig Múzeum igazgatója a Biennále zárása alkalmából. A Ludwig Múzeumban január 16-ig látogatható kiállításból a zárást követően több műtárgy közgyűjteménybe kerül.
A kiállításban szereplő építészirodák:
- A-A Collective (Lengyelország / Dánia / Svájc)
- Architecture Uncomfortable Workshop (Magyarország)
- b210 (Észtország)
- BUDCUD (Lengyelország)
- KONNTRA (Szlovénia / Észak-Macedónia / Horvátország)
- MADA Architecture studio (Szerbia)
- MNPL WORKSHOP (Ukrajna)
- Paradigma Ariadné (Magyarország)
- PLURAL (Szlovákia)
- Vojtěch Rada (Csehország)
- RLOALUARNAD (Észtország / Egyesült Királyság)
- Studio Act (Románia)
Forrás: Ludwig Múzeum