Szerző: Barna Karina
Vannak olyan stratégiák amelyekkel csökkenthető a szennyezés mértéke és még költség-hatékonyak is.
Ezek egyike lehet a személyes igényeket is kielégítő tömegtermelés.
A személyre-szabott tömegtermelés egy olyan gyártási megközelítés, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy olyan cikkeket állítsanak elő, amelyek az ügyfelek pontos kívánságaihoz, paramétereihez igazodnak, miközben a gyártási költségeket alacsonyak maradnak. Ez az ötlet a legtöbbet hozza ki a személyre-szabásból és a tömeggyártásból is, így költséghatékony gyártási rendszert eredményez.
Ez a módszer nemcsak a környezetre hatna pozitívan, de a vásárlók is elégedettebbek lehetnek. Amellett, hogy méretben rájuk van szabva egy-egy darab, még olyan változtatások is lehetségesek, amivel egyedinek és különlegesnek érezhetik az öltözetüket. Például, ha egy cipőnek magunk állítjuk össze a színkombinációját, sokkal kisebb az esélye, hogy egy ugyanolyannal szembe találkozunk. Ez az egyéniség-kifejezésében is segítség lehet és még a viselő önbizalmára a is pozitívan hathat. Nagyobb az esélye annak is, hogy az adott ruhadarab nem a szekrény aljában fog feküdni, hiszen a vásárlóra szabott méret és a termék különlegessége miatt magabiztosan és sokrétűen ki lehet használni.
Az ügyfelek szeretik ezt a „Create Your Own” nevezetű lehetőséget, mert utat enged a kreativitásuknak és a saját kezükbe vehetik az irányítást, hogy eredeti és egyedi dolgokat hozzanak létre. Mindeközben a készlet csökken, de a rugalmasság a fogyasztók igényeinek kielégítésében növekszik. Az online áruházakban már sok neves márka is alkalmazza ezt a módszert, mint a Ralph Lauren vagy a Nike, akiknél bizonyos darabok színét vagy azok kombinációját választhatja ki a vásárló.
Azt le kell szögezni, hogy jelenleg az egyéniséghez igazítható ruhadarabok ára magasabb és nem mindenkinek elérhető árszinten mozognak. Ahhoz, hogy a tömegnek is megengedhető áron lehessen gyártani őket, szükség van olyan fejlesztésekre, mint hogy az újrahasznosítás nyereséges legyen. Hiszen a mai napig az újrahasznosítás egy olyan körforgás, ami nem hoz annyi profitot, mint amennyi erőforrást felhasznál.
A cégek nagy részét az tántorítja el ettől a stratégiai megközelítéstől, hogy a ruhadarabok egyéni igényeknek megfelelővé tétele logisztikailag nehezen kivitelezhető és hosszú várakozásai idővel is jár. Azonban ha a minőségi és személyre-szabott ruháért megéri várni, akkor magasabb profitot is elérhetnek a gyártók vele. Ehhez viszont fent kell tartani az egyensúlyt a tömegtermelés és a személyre-szabás között, amihez szükséges, hogy a vásárlók hajlandók legyenek kivárni a testreszabás folyamatát.
Mindezeket összevetve a személyre-szabott tömegtermelés egy olyan cél és egyben megoldás lehet, amely mind a divatipari cégeknek mind a fogyasztóknak előnyös, és hozzájárulhat ahhoz, hogy a divatipar viszonya a Földdel átláthatóbb és egészségesebb legyen.
A cikk szerzője Barna Karina az ELTE BTK egyik tanulója.
A Divatkommunikáció kurzus keretein belül Kudron Anna (Pinkponilo stúdió) csoportvezetővel a diákok a fenntartható divat témájával foglalkoztak a 2022 tavaszi szemeszterben. Cikksorozatunk során bemutatjuk nektek a munkáikat. A kurzus a Média Intézet által valósult meg.