A gyerekvállalás több aspektusból nézve sem egyszerű küldetés. Az ember folyton megkérdőjelezi magát, vajon jól csinálja-e? Ha pedig elveszítjük a türelmünket akkor utána a lelkiismeretfurdalás, a bűntudat kezd gyötörni bennünket, amiért nem tudtunk egy szituációt higgadtan kezelni. A kapcsolódó nevelés mankót adhat számunkra, ha bizonyos helyzetek előtt csak tanácstalanul állunk.
Mi az a kapcsolódó nevelés?
Ennek a módszernek az egyik alapja, hogy gyermekeinkhez úgy állunk hozzá, hogy ők eleve jók, tiszták, jó lelkűek. Innen indul minden. Ha pedig ezt elfogadjuk, akkor sokkal egyértelműbbé válik, hogy mikor hisztiznek, vagy rosszul viselkednek, akkor valójában nem minket akarnak idegesíteni, hanem valami problémájuk van. Miután ezt felismertük, képesek leszünk másképpen viszonyulni az ilyen helyzetekhez, több megértéssel fordulni a síró gyerekhez. Továbbá azt is lényeges megérteni, hogy a piciknek hatalmas nagy szüksége van a kapcsolódásra, ők ebből táplálkoznak, így ha megtanuljunk hogyan adhatjuk ezt meg nekik, sokkal kiegyensúlyozottabbak leszünk. A kapcsolódó nevelésnek öt eszköze ismert, ezeket mutatom be nektek a következő sorokban.
Gyerekidő
A kicsikhez vezető egyik út, ha bizonyos szempontból egyenrangúként kezeljük őket. Ezt értsük úgy inkább, hogy nem kezeljük le őket, mondván, hogy ők még csak gyerekek, nem tudnak semmit. Ehelyett beilleszthetünk inkább minden napba egy olyan pár perces időintervallumot, amikor ők a főnökök. Természetesen egészséges határok között! Ennek a lényege, hogy abban a mondjuk 10 percben ők találják ki, hogy mit csináljunk együtt, rájuk van bízva minden. Ez egyrészt önbizalmat ad nekik, másrészt jó móka is lesz.
Határszabás
A mókázás mellett azonban fontos, hogy megtanulják, vannak határok. A kapcsolódó nevelésnek nem az a célja, hogy a gyerek legyen az úr a háznál, és a fejünkre nőjön. Igenis ki kell jelölni a határokat, ez a gyerekek számára is rettentő fontos, mert kapaszkodókat nyújtanak. Ezeket azonban ne erőszakkal kényszerítsük rájuk, és ne is megalázó büntetésekkel. Hasznos lehet, ha racionális magyarázatokat nyújtunk nekik.
Erre biztosan sokan azt gondolják, hogy de hát miért kéne magyarázkodni a gyereknek. Azért, mert ha megértik mit miért kell csinálni, akkor sokkal könnyebben fogadják el a szabályokat. Gondoljunk csak bele, hogy nekünk miként esik az, ha valaki azt mondja egy kérdésünkre, hogy “csak mert azt mondtam”. Lesz kedvünk eleget tenni a kérésnek? Bármilyen kapcsolatról is beszélünk, sokkal nyitottabbak vagyunk, ha partnerként kezelnek minket és magyarázatot kapunk a számunkra érthetetlen dolgokra.
A sírás és a hiszti meghallgatása
Ennek a pontnak az a lényege, hogy adjunk teret az érzelmeknek. Ugye veled is előfordult már, hogy ha valami rossz dolog ért csak azt vártad, hogy az ágyadban lehess és tele sírhasd a párnádat? Nos egy gyereknél a sírás ugyanígy megkönnyebbüléshez vezet. Nem segít rajta ha azt mondogatjuk, hogy ne sírj már, vagy hogy fejezd már be, nem történt ekkora baj! Megvan az a szitu, mikor ideges vagy és valaki azt mondja nyugodj már meg? Nálad mennyire segít ez a mondat? Naugye. Ilyen helyzetekben ott lehetünk a kicsikkel, és nyújthatunk támaszt, de a kapcsolódó nevelés szerint ilyenkor az is elég ha csak velük vagyunk, nem kell mondanunk semmit. Ha mégis, azt csak megértéssel érdemes tenni.
A nevetés meghallgatása
A pozitív érzelmek legalább annyira fontosak, mint a negatívak. Engedjük meg magunknak, hogy bohóckodjunk, hogy hülyét csináljunk magunkból. A gyerekek első éveikben rengeteg dolgot kell, hogy megtanuljanak. Ezek során esetlenek, kudarcot vallanak, majd újra próbálkoznak. Az esetlenségük feldolgozásában pedig sokat segíthet, ha a szüleiket is látják néha ilyen helyzetben. Játsszuk el például, hogy ügyetlenkedünk. Mi sem vagyunk tökéletesek, ezt jó ha ők is látják, és ilyen vicces formában nevetni tudnak rajta. Hiszen a nevetés, a boldogság fél egészség!
A páros meghallgatás
Nem csak gyerekünknek van szüksége a kapcsolódásra, a megértésre, hanem nekünk is. A kapcsolódó nevelés arra is felhívja a figyelmet, hogy a társunkkal is tartsunk bizonyos időközönként meghallgató időpontokat. Ez alatt azt kell érteni, hogy üljünk le, és a saját érzéseinknek is engedjünk teret. Mondjuk el mi kavarog bennünk, hogyan éltünk meg adott szituációkat akár a gyerekkel kapcsolatban vagy más tekintetben. Sokszor már az is nagyon nagy segítség ha a másik meghallgat minket, anélkül, hogy bármit is mondana.
Ha elvesztél a gyereknevelés útvesztőjében és felkeltette érdeklődésedet a kapcsolódó nevelés gyakorlata, akkor ajánljuk figyelmedbe a Kapcoslódó Nevelés Egyesületet! Honlapjukon számtalan információra bukkanhatsz.