fbpx

Időtálló, kézzel hímzett ruhák a fenntarthatóság jegyében – Interjú Kálmán-Berczeli Szofiával

Manapság, akik követik a divatot, tudhatják, hogy a fenntarthatóság itt is lassan alapkövetelménnyé nőtte ki magát. A Woolwork nevű márkát is ezt figyelembe véve működteti Kálmán-Berczeli Szofia.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

A legelső megjelenése 2019. augusztusában volt, most pedig kicsit arról mesél, hogyan alakult ki a hobbijából egy évekig tartó jövőkép-nélküliséget leváltó vízió, és arról, hogy mindezekben milyen szerepet is játszik a környezettudatosság. 

Molnár Nikolett írása

Mióta készítesz ruhákat, kiegészítőket? Mi, vagy ki a legnagyobb inspirációd?

Saját részre 2019. februárjában kezdtem hímezni. Meglepő módon, már az első elkészült pólóm is vállalható, sőt hordható lett. Akkor még nem fejlesztettem magam, autodidakta módon kezdtem neki. Megvettem a hímző rámám, néhány fonalat és nekiláttam. A legelső Woolwork Instagram poszt 2019. augusztusában született, de ekkorra már jó nagy adag felhalmozott hímzett pólóm volt. Jó és rossz tulajdonságom is egyben, hogy perfekcionista vagyok. Az se megfelelő, ha a 100%-ot hozom ki magamból, ezért félve tártam nyilvánosság elé a munkáimat. A fogadtatás viszont nagyon pozitív volt és megerősített. Ekkor még elsősorban csak pólókat hímeztem, minden más időközben jött. Konkrét személyt nem tudnék mondani, hogy ki inspirál, Instagramot és Pinterestet szoktam pörgetni.

A jelenleg általad készített ruhák elkészítése során fontos szerepet játszik a fenntarthatóság. Ez miben nyilvánul meg?

Mikor már nem csak saját magam elfoglalására, hanem eladásra hímeztem, csak használt ruhákkal dolgoztam, viszont hamar kiderült, hogy rendeléseket nem tudok így felvenni, ezért más alternatíva után néztem. Rengeteg kutatómunka és kísérletezés volt, mire rátaláltam a jelenleg használt organikus pamut pólókra. Ezek a gazdaságok humán erőforrásokat alkalmaznak a gépivel szemben, különböző tanúsítványokkal rendelkeznek, amik igazolják, hogy nem zsákmányolják ki a gazdákat, és az elkészült anyagot sem kezelik utólag vegyszerekkel. Ezen kívül az előállításához is kevesebb vizet használnak fel, tehát minden szempontból jobb választás. Nyilván az ára magasabb a gondosabb előállítás miatt, de végeredményben, mivel hosszabb ideig használható, jobban megéri. 


A képen személy, kültéri, talaj látható

Automatikusan generált leírás

A platformodon említed, hogy a Szia+-on keresztül is kaphatóak a termékeid. Hogyan alakult ki ez az együttműködés, és ahogy látod, van különbség az itt és a saját felületeden eladott termékek és azok közönsége között?

Már régóta követtem az Instagram oldalukat. Majd mikor kiléptem a piacra, azon gondolkoztam, vajon hogy lehet hozzájuk bekerülni? Írtam nekik és elküldtem a termékeimet, amire rövid és velős választ kaptam: „Szuperek, hozhatod!” Természetesen ezután megbeszéltük a részleteket, viszont indulásom elején, de még azóta is, hatalmas sikernek könyveltem ezt el. Rengetegen onnan ismernek, és nagyon hálás vagyok nekik azért, hogy ekkora bizalmat szavaznak rengeteg induló, szárnyukat bontogató kézművesnek, tervezőnek, kisvállalkozónak és teret biztosítanak számukra. Engem inkább egyedi megrendelésekkel keresnek fel, a Sziába viszont az általam tervezett minták kerülnek. A jövőben szeretném az egyedi megrendeléseket minimalizálni és arra koncentrálni, amit én szeretnék készíteni. Időközben valószínűleg átalakul a követőbázisom ezért, de nem szeretnék kiégni.

Milyen nehézségei voltak, vagy vannak annak, hogy a pandémia alatt kellett működtetned egy vállalkozást?

Az üzletek bezártak, az emberek szintén minden téren korlátozva voltak. Az alapanyag beszerzés nehézkes lett, se fonalboltba, se turkálóba nem tudtam menni. Az organikus pamut pólókból, amiket interneten rendelek, készlethiány volt. A Szia+-nak is be kellett zárnia, ez akkor nagyon elkeserített, a bevételeim nagy része ugyanis tőlük származott. Ez idő tájt kezdtem el gondolkozni a márka levédetésén is, így nagyon rosszul érintett ez az egész. Az emberek bezárása viszont növelte az interneten való pénzköltést, amit én is éreztem. Ez az időszak a türelemről szólt, amiből nekem nagyon sok van.

Megosztottad az Instagram oldaladon, hogy részt vettél az idén rendezett Junior Expon. Mivel gazdagítottak az ottani élményeid, hogyan hatott rád és a vállalkozásodra?

Nagyon jól esett, hogy megkerestek, ugyanis csak meghívással lehetett részt venni a rendezvényen. A Junior Expo a fiatal vállalkozók szakkiállítása. Volt borászat, kézműves csokoládét készítő, csili főző, esküvői ruha tervező, tehát nagyon sokszínű volt a felhozatal. 54-en mértük össze a vállalkozásainkat. Nem értem el helyezést, de nem is így indultam neki. A legfiatalabbak között voltam, semmi ilyesféle tapasztalattal a hátam mögött, ezért kapcsolatot építeni mentem, és mindeközben rengeteget tanultam. Nagyon sokan inspiráltak és adtak újabb lendületet nekem. Rengeteg ötlettel, új meglátással jöttem haza, amiket szeretnék beépíteni a márkámba.

Mit gondolsz, lehetséges még olyan ruhadarabokat létrehozni, amelyek minőségükből kifolyólag is ösztönzik az embereket a hosszabb távú viselésre – vagy szerinted már visszafordíthatatlan a manapság is erősen tapasztalható, állandó vásárlási kényszer?

Minden erőmmel ezen vagyok. Az újrahasznosítással egy újabb esélyt adunk ezeknek a ruhadaraboknak, de nem minden esetben tartanak ki hosszú évekig. Az organikus pólóim viszont időtálló viseletek. Időkorlát nélkül garanciát vállalok minden ruhadarabomra, de még soha senki nem keresett fel, hogy igénybe vegye ezt. Igyekszem letisztult és mindennel jól kombinálható darabokat készíteni. Emellett úgy látom, hogy egyre többen nyitottak a kapszulagardróbra, ami szintén időtálló, minőségi ruhadarabokból áll. Szeretném azt hinni, hogy egyszer mindenkinél, vagy legalábbis a legtöbb embernél átfordul a materialista nézet és elengedik ezt a felhalmozási kényszert.

Képek: Woolwork, Kálmán-Berczeli Szofia

A cikk szerzője Molnár Nikolett, az ELTE BTK egyik tanulója. A Divatkommunikáció kurzus keretein belül Kudron Anna (Pinkponilo stúdió) csoportvezetővel a diákok a fenntartható divat témájával foglalkoztak a 2022 tavaszi szemeszterben. Cikksorozatunk során bemutatjuk nektek a munkáikat. A kurzus a Média Intézet által valósult meg.

Hirdetés

Instagram

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek