fbpx

„Csak személyes példával es kontextussal rendelkező kommunikációval lehet hosszú távon megváltoztatni a világot” – Lainey Molnár interjú

Lainey Molnar illusztrátor, aki rajzain keresztül kapcsolódik a divathoz, és ami még fontosabb: olyan társadalmi problémákról indít diskurzust, amelyek többnyire mindannyiunk számára ismerősek.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Ugyan Instagramon bepillantást enged olykor az életébe, most itt az alkalom, hogy méginkább a dolgok mögé láthassunk, és jobban megismerkedhessünk vele!

Repcsák Angelika írása

Hogyan definiálod a közösségi médiában vállalt szereped? Tudsz azonosulni az „influencer” jelzővel? 

Valójában az olyan tartalomkészítőknek kéne azonosulnia a jelzővel mint én, mert akik valóban értéket közvetítenek, mélyebb módon tudják „influenszelni” a világot, mint akik csak mások vásárlási/életmód szokásaihoz járulnak hozzá. De sajnos nem ez a norma, a kifejezés elég pejoratív értelmű lett, szóval igyekszem elkerülni. Ha valaki megkérdezi, mivel foglalkozom, csak annyit szoktam mondani, hogy illusztrátor vagyok. 

Kiknek szólnak a rajzaid? 

Látszólag nőkhöz, de az egész világhoz. A női problémák nagy része annyira mély rendszerekben gyökerezik, mint például a patriarchátus, amit csak összefogással, rendszerszerűen lehet megszüntetni. 

Honnan szerzel inspirációt az alkotáshoz? Hogyan fogalmazódnak meg az üzenetek, amiket közvetítesz?

Vagy a saját életemből és környezetemből, vagy más tartalomkészítőktől, például Tik Tok videókból vagy grafikusoktól. A legtöbb személyes történet, vagy olyan téma, amit átlátok, mert a képaláírás ugyanannyira a poszt része, mint az illusztráció. Sőt, az alatta folytatott beszélgetések a kommentekben szintén ugyanolyan fontosak. Amit én csinálok, az soha nem egyoldalú vagy fekete-fehér, mindig ugyanannyira szól arról, aki készíti, mint arról, aki befogadja.

Szemmel láthatóan szereted a divatot, mondhatni, hogy ezt a szenvedélyt a megrajzolt karaktereiden is „kiéled”? Hogyan kapcsolódsz jelenleg a divathoz?

Gyerekkorom óta az önkifejezés része, mindig is divatban szerettem volna dolgozni, ami így is lett, szóval nem is szeretnék szabadulni tőle. Hála az égnek remekül megfér a mély szociális témák mellett.

Az Instagram sztorikban gyakran hívod fel a figyelmet nem csak társadalmi kérdésekre, hanem a hétköznapjaidba is betekintést nyerhetünk, melynek gyakran része a tudatos vásárlás. Mit gondolsz, hétköznapi emberként mit tehetünk a fenntartható ruhatár érdekében?

Én személyesen nem hiszek az agresszív aktivizmusban, szerintem csak személyes példával es kontextussal rendelkező kommunikációval lehet hosszú távon megváltoztatni a világot. Azzal, hogy folyamatosan megmutatom a second hand szerzeményeket, vagy a kiegészítő felújításokat, rengeteg követőm kapott kedvet, hogy akár egy picit is változtasson a szokásain. Ha például a kiegészítőkre befektetésként tekintünk es hosszú távra vesszük őket, óriási lépés. Ha fast fashiont másodkézből veszünk, szintén. Szerintem minden apró lépés a jó úton óriási dolog.

Tudatos döntések következménye ez a hatalmas és hirtelen jött közönség, amire szert tettél? Hogyan kezeled ezt a népszerűséget?

Egyáltalán nem, nem terveztem rajzolásból élni, azt se tudtam mi a feminizmus, és még mindig meg kell csípnem magam néha, amikor ránézek a számra, hogy hányan követnek. Talán ezért is vagyok ott ahol vagyok, mert nem egóból csinálom. Az, hogy egy csodás életszínvonalon tudok élni belőle, és imádom csinálni, az csak extra. Természetesen rengeteg munka es stressz van a színfalak mögött, es nehéz néha a negatív reakciókat kezelni, de így is megéri.

Szerepvállalásoddal a világot egy jobb irányba szeretnéd előremozdítani, mégis érnek támadások. Ezt hogyan tudod kezelni?

Természetes, hogy nincs mindenki kész erre. Nagyon sokan vannak a saját szomorú valóságuk fogságában, akik rettegnek attól, hogy valaki fenyegesse az általuk felépített világot, amibe kapaszkodnak. Néha fájó vagy felháborító lenne egy-egy hozzászólás, de leginkább elengedem őket, mert mindenki a saját útján halad a saját tempójában.

Hol látod magad 10 év múlva? Ki lesz Lainey Molnar/ki szeretnéd, hogy legyen?

Remek kérdés, fogalmam sincs. Soha nem terveztem előre és így 33 évesen sem látom szükségét. Lehet, hogy egy óceánparti kunyhóban fogok élni egy iguánával, lehet hogy milliárdos bestseller író leszek. Fogalmam sincs, de kíváncsian várom. 🙂

A cikk szerzője Repcsák Angelika, az ELTE BTK egyik tanulója. A Divatkommunikáció kurzus keretein belül Kudron Anna (Pinkponilo stúdió) csoportvezetővel a diákok a fenntartható divat témájával foglalkoztak a 2022 tavaszi szemeszterben. Cikksorozatunk során bemutatjuk nektek a munkáikat. A kurzus a Média Intézet által valósult meg.

Borítókép: Lainey grafikái instagramjáról

Hirdetés

Instagram

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek