fbpx

 Interjú Bereczki-Kul Eszterrel, a KulTúr Minőségi Hansználtruha üzlet vezetőjével

A turkálók közül kitűnnek az olyan egyedi válogatással rendelkező üzletek, mint a Ferenc körút 18- as szám alatt található KulTúr Használtruha.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Füleki Anna Lili írása

Az alapító Bereczki-Kul Esztert  kérdeztem a fenntarthatóságról, és egy használtruhaüzlet vezetéséről. Kiderült többek  közt, hogy mennyivel gondolkodnak máshogy vidéken a „zöld” életmódról, hogyan  segítik egymást a gyerekek a környezettudatos szemlélet kialakításában, illetve hogy milyen kincsekre bukkanhat, aki a KulTúrban jár. 

Honnan jött az ötlet egy turkáló megnyitásához, mennyiben személyes küldetés az alapja? 

Tulajdonképpen nincs romantikus előtörténet… sose gondoltam volna, hogy ezt fogom  csinálni, egészen nyárig fel sem merült bennem az ötlet. Tanítónőként dolgoztam, amit  nagyon szerettem, viszont mikor visszatért, akinek a helyére vettek fel, nem kezdtem el újabb  tanítói pozíció után kutatni. Helyette egyszer, mikor turkálni mentünk az anyósommal,  beugrott az ötlet, hogy nyissunk egy turit. Elkezdtünk utánanézni a dolgoknak, szervezkedni,  és nagyjából két hónappal később már meg is nyitottunk. Merész ugrás volt, és inkább közben  lett szerelem. 

Milyen a személyes viszonyod a fenntarthatósággal? Hol találkoztál vele először, és hogyan  jelenik meg a mindennapjaidban? 

Egy nagyon pici faluban nőttem fel Kárpátalján, ahol máshogy állnak az emberek az  eldobható dolgokhoz. Sokkal inkább megőrzik, megjavítják a régit, például a zacskókat is gyűjtögetik ahelyett, hogy kidobálnák. Ez sokat tett hozzá a szemléletemhez. Aztán nagyjából  három-négy éve kezdtem el komolyabban utánaolvasni a fenntarthatóságnak, akkor kértem  meg először anyukámat, hogy varrjon nekem bevásárlótáskákat anyagokból.

Nem állíthatom, hogy teljesen zöld vagyok, az nagyon nehéz dolog, de azért igyekszem.  Szerintem a legfontosabb, hogy legyen egy belső motiváció, attól függetlenül, hogy most  éppen divatos is a fenntarthatóság, és mindenki vászonszatyorral jár a pékhez. Nálam is úgy  kezdődött az egész, hogy bűntudatot éreztem a  sok műanyag miatt, hiába kényelmesebb  megoldás sokszor, például a ruhák   címkézésénél. Bizony sokszor nagyobb energiabefektetést kíván a fenntarthatóbb  megoldás, ebben az esetben ruhánként két három perccel tovább tart a címkézés, de hozzá  lehet szokni. Nem tudtunk erre 100%-ban átállni, mivel nem minden ruhánál megoldható,  de jó iránynak tartom már azt is, hogy törekszünk minél több darabnál a használhatatlan, például lyukas ruhákból készült címkéket használni. 

A magánéletben főleg a vásárlásnál és a mosásnál figyelünk a fenntartható megoldásokra, bár  a Covid alatt előfordult, hogy bűnöztünk, akkor biztonságosabbnak tűntek a nejlonzacskók.  Én csak mosódióval és mosószódával mosok, ezek beszerzéséhez mindenkinek ajánlom az  ELTE közelében lévő Zöldboltot, öblítők helyett pedig az illóolajokat vagy akár az ecetet.  

Az előbb már említetted, hogy a műanyag belövőszálak helyett a KulTúrban anyagból  készülteket használtok. Emellett még számos fenntartható elem megjelenik az üzletben:  újragondolt ruhadarabok, újrahasznosított csomagolás, felesleges anyagból készült  textilékszerek. Mesélnél kicsit ezekről, és a vásárlók erre adott reakciójáról? 

A bolt nyitása után derült ki, hogy tulajdonképpen mennyi mindent lehet vele kezdeni, igazán  kiélhetem itt a kreativitásomat. Kísérletező alkat vagyok, emiatt készültek textilékszerek,  valamint festett és nyomdázós farmerdarabok is. Én az élet minden terén törekszem az  egyediségre, nem szeretem a másolást, és én se akarok senkit másolni, magamat is beleértve, így legszívesebben mindig újat alkotok. A későbbiekben szeretnék hímzéssel is ruhákat  felújítani, valamint a következő nagy projekt, hogy megtanuljak varrni (lehetőleg az itteni  használtruhák felhasználásával). Majd kiderül, hogy a vásárlóközönségnek ez tetszeni fog-e… Mindenesetre az ékszereket szívesen vásárolják az emberek, van egy vásárló, akinek már három KulTúr ékszere is van.

Itt szoktam elkészíteni a ruhabelövőket, így sokan rákérdeznek, hogy mi ez, mit csinálok.  Mikor elmondom, mindig megjegyzik, hogy milyen jó ötlet, nem is találkoztak még  hasonlóval. Lehet máshol is van ilyen, de én nem tudok róla. 

Ami még fenntartható, hogy a szállításhoz a körülöttünk lévő boltokból kérünk dobozokat,  illetve otthonról hozzuk, a vásárlóktól kapjuk, amit amúgy kidobnának. Nincs még olyan sok  megrendelésünk, így meg tudjuk oldani dobozok vásárlása nélkül. A jövőben tervben van egy  webshop létrehozása, az majd kiderül, hogy akkor tudjuk-e így folytatni, az biztos, hogy  megpróbáljuk. 

Úgy tűnik tehát a vásárlók is aktívabb szerepet vállalnak az üzlet működésében.  Tulajdonképpen milyen a vásárlóközönség, meg tudnál fogalmazni egy célcsoportot? 

Több részre lehet osztani azokat, akik turiba jönnek vásárolni: vannak, akik pénzügyi  megfontolásból, egyszerűen ezt engedhetik meg maguknak, vannak, akiknek belső késztetés  az újrahasználat (mint mondjuk nálam), illetve vannak a kincsvadászok, akik olyan ruhákban  szeretnek járni, ami nem az épp aktuális divat, ami nem minden második emberen köszön vissza az utcán. Tehát többrétegű a vásárlóközönség, de én úgy látom, többségben vannak  azok, akiknek fontos a fenntarthatóság. 

Sokan úgy jönnek ide, hogy ismerik a boltot, mert követnek minket Instagramon. Egyébként  minden új követőt le szoktam stalkolni, szóval nem egyszer felismerem az embereket, mikor  bejönnek az üzletbe. Van sok törzsvásárlónk, sokakat már ismerek is, szinte baráti kapcsolat  alakult ki közöttünk. 

Volt pár olyan visszajelzés, hogy segítettem valakinek megszeretni a turkálóba járást. Szerintem sokan nem tudnak turizni… vannak, akik bejönnek, és nem kezdenek el lapozgatni a ruhák között, hanem csak néznek, pedig így nem nagyon lehet turkálóban ruhát találni. Van, aki csak az első két ruhát nézi meg, mert nincs ideje, ereje, kedve többhöz. Úgy gondolom, nekik nagyon jók az üzlet előtt látható összeállított szettek, segítségükkel az üzletben  megvásárolható darabokkal tudnak inspirálódni.

Mennyire szoktál asszisztálni, ha valaki nagyon elveszettnek tűnik? 

Alapvetően nem szeretek rászállni az emberekre. Sosem szoktam azt kérdezni, hogy „miben  segíthetek?”, mert emlékszem, hogy engem vásárlóként ez mindig kellemetlenül érintett, sose  tudtam rá mit mondani. Nem szeretném, hogy a vásárlóim is így érezzék magukat, ezért csak azt szoktam mondani, hogy „szólj, ha segíthetek”. Van, aki él vele, van, aki nem. Ha látom  nagyjából, hogy milyen a vásárló stílusa, miken akad meg a szeme, akkor tudok neki ajánlani,  akár hátulról kihozni dolgokat. Ezek sokszor beválnak, sokszor nem… Előfordul, hogy az  ember nem úgy van felöltözve, ami egyébként a stílusa, mert csak felkapott valamit, ilyenkor  nehezebb.  

Fontosnak tartom egyébként, hogy bár turkáló vagyunk, ne vásároljon senki ész nélkül – ha  túlzásba visszük, a turizás se zöld. Ha valaki nagyon bizonytalan egy ruhadarabban, akkor  meg szoktam kérdezni, hogy lesz-e mihez felvennie. Illetve nem szeretek senkit rábeszélni a  vásárlásra, ha nem áll jól az illetőnek valami, azt inkább megmondom, mint hogy utána csak a  szekrényében álljon. 

Elmondásod alapján elég nagy szerep jut a közösségi médiának az új vásárlók bevonzásában.  Milyen tartalmakkal próbálsz új embereket megszólítani? 

Van KulTúr Facebook, Instagram és TikTok oldal is, ezek közül én az Instagramot szeretem a  legjobban, az a legbarátságosabb. A TikTok-kal már kevésbé próbálkozom, nem volt hozzá  türelmem. Egyébként is főleg a huszonpluszos korosztályt szeretnénk megszólítani, a TikTok on pedig inkább fiatalabbak vannak, akiknek a nyelvét kevésbé beszélem. Az Instagramon  van a fő célközönségünk, ott vannak sztorik, beszélgetések is a posztok mellett. Minden nap  vannak KulTúr szettek, ezekkel próbáljuk bevonzani az embereket, mutatjuk, hogy szerintünk  hogyan lehet ruhadarabokat kombinálni. Sokféle stílus megjelenik az üzletben, így a  szettekben is… nekem mind tetszik, bár nem biztos, hogy mindet hordanám.

Emellett fix tartalom a heti rendszerességgel megjelenő Ruhasztori, amiben az adott  ruhadarab történetét mesélem el – bár a legutóbbi pont arról szólt, hogy sok darab van,  aminek egyszerűen nincs története. Az emberek többsége érzelmileg is kötődik a ruháihoz,  így amihez sztori társul, azt nem feltétlenül adják tovább. De örülök, ha mégis érkezik egy  darab, aminek van története, szeretem ezeket megírni, vagy csak elmesélni a ruha új  gazdájának. 

A közösségi média azért is nagyon fontos, mert az utcáról betérő forgalom nálunk elég kevés,  a környék egyre nehezebben működik ebből a szempontból, ahogy a többi boltos is  tapasztalja, így a vásárlóink többsége az Instagram miatt érkezik. 

Említetted, hogy tanítóként dolgoztál ezelőtt. Mit láttál, mennyire és hogyan jelenik meg az  iskolákban a fenntarthatóság? 

Alapjáraton a nemzeti tanterv része, de nagyban múlik az iskola, illetve a tanító felfogásán is,  hogy mennyire jelenik meg a fenntarthatóság. Akikkel én eddig találkoztam, azok mind  fontos témának tartották, úgyhogy remélem, hogy ez a tendencia kivetíthető a többi tanítóra is az országban. Én kicsikkel dolgoztam, akikkel nagyon komoly dolgokról még nem lehet  beszélgetni, viszont el lehet indítani őket egy úton. Sokszor egymást is irányítgatják: volt olyan kisfiú az osztályomban, aki mindig újraszalvétában hozta az uzsonnáját, és egyszer rászólt az egyik kislányra, aki mindig dobozos üdítőt hozott, hogy „ennyi műanyagot hova tesztek otthon?” Én csak a kisebbekről tudok nyilatkozni, mert elsősökkel dolgoztam együtt,  de felsőbb osztályokban úgy gondolom, lehet erről komolyabban is beszélgetni. A kicsik  világát nem kell annyira nyomasztani ezzel, inkább csak szokásokat kialakítani, megtanítani nekik, hogy melyik színű kukába mi dobható. Erre fogékonyak is, ahogy minden új és érdekes  dologra, pláne ha még színekről is van szó! 

Az oktatásról kicsit kitekintve, milyennek látod a fenntarthatóság helyzetét általában  Magyarországon? 

Szerintem erre a kérdésre mindenki az alapján válaszol, hogy milyen az ő közege. Az én  személyes környezetemben mindenki fontosnak tartja a fenntarthatóság kérdését, a vásárlók is  rengetegen jönnek vászontáskával, nincs szükségük nejlonszatyorra, amit egyébként nem is  adunk. Sokan hoznak be papírtáskát, azt adunk, ha valakinek szüksége van rá. Ez is mindig izgi, hogy ki miben kapja, mindenféle van notinóstól kezdve, pandoráson át, a sparosig. 

Szerintem egyre inkább beszédtéma, egyre jobban figyelnek az emberek, hogy ne  használjanak feleslegesen műanyagot. Sokaknál látni, hogy kis vászonzsákokkal, hálós  zsákokkal mászkálnak a boltban, vagy egyes dolgokhoz egyáltalán nem használnak  csomagolóanyagot. A turkálás is egyre népszerűbb, bár ezzel kapcsolatban még inkább  bátorítanék mindenkit arra, hogy olyan turkálókat válasszanak, amik magyar kisvállalkozóké, vagy ahol legalább nem (csak) külföldi ruhák vannak, hiszen a hazai darabok nem utaznak  annyit, és nem is csomagolják be őket annyi műanyagba, ezáltal pedig kevésbé  környezetszennyezők.

A cikk szerzője Füleki Anna Lili, az ELTE BTK egyik tanulója. A Divatkommunikáció kurzus keretein belül Kudron Anna (Pinkponilo stúdió) csoportvezetővel a diákok a fenntartható divat témájával foglalkoztak a 2022 tavaszi szemeszterben. Cikksorozatunk során bemutatjuk nektek a munkáikat. A kurzus a Média Intézet által valósult meg.

Hirdetés

Instagram

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek