fbpx

Hasít Magyarországon a használt termékek online vásárlása

Március 18. az Újrahasznosítási Világnap. Ebben a cikkben a Shoptet friss reprezentatív kutatásának adatait hoztuk el, amelyet a világnap alkalmából készítettek. Az eredmények szerint a magyarok 77%-a nyitott arra, hogy használt terméket vásároljon, és 64%-a már vett is ilyet a világhálón.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Messze a legfőbb ok ugyan a spórolás, de azért a használt termékeket vásárlók harmadát a környezetvédelem is hajtja. Minél fiatalabb valaki, annál inkább nyitott arra, hogy ne új terméket keressen; a vintage ruhákat, kiegészítőket pl. leginkább a 16-19 évesek veszik online. Ugyanakkor az ötveneseket jóval inkább motiválja a környezetvédelem és a trendiség, mint a fiatalabb korosztályokat. A ruhák és a számítástechnikai eszközök a legkelendőbbek ebben a kategóriában, de a használt könyvek is felkerültek a dobogóra a magyarok online vásárlói kosarában.

A webáruházak létrehozásával és üzemeltetésével foglalkozó cseh hátterű cég arra volt kíváncsi, hogy a Csehországban szembetűnő trend, miszerint a lakosság jelentős része vásárol online használt termékeket, vajon igaz-e a magyarokra is. Kutatási adataikat az Újrahasznosítási Világnap (március 18.) alkalmából publikálták, amely a környezet védelme érdekében az újrahasználat és az újrahasznosítás fontosságára hívja fel a figyelmet. „A friss kutatás adatai alapján abszolút kijelenthető, hogy a magyarok is nyitottak a használt termékek online vásárlására, hiszen 64%-uk már eddig is vett ilyen termékeket a világhálón, és további 8% mondta, hogy biztosan fog a jövőben” – osztotta meg az eredmények kapcsán Rédey Iván, a Shoptet magyarországi vezetője. A kutatásból ugyanakkor kiderül, hogy elsősorban nem a környezetvédelem, hanem a spórolás tereli a használt termékek vásárlása felé az embereket. A környezetvédelem kb. a megkérdezettek harmada számára (32%) fontos faktor.

A magyarok háromnegyede vesz használt termékeket

A Shoptet friss kutatása alapján a magyarok kb. háromnegyede (77%-a) szokott használt termékeket vásárolni, és minél fiatalabb valaki annál nyitottabb erre. Így pl. a 16-19 évesek 84, a huszonévesek 83, a harmincasok 79, a negyvenesek 76, az ötvenes korosztálynak pedig a 65%-a nyitott arra, hogy használt termékeket vegyen. Ők jellemzően online is vásároltak már ilyeneket, sőt közülük minden ötödik rendelt már külföldről is pl. használt ruhát, elektronikai eszközt vagy akár bútort is. A kutatásból kiderül, hogy van egy markáns réteg, az online használt terméket vásárlók 35%-a, akik szerint az újrahasznosításhoz az is hozzátartozik, hogy nem vesz újat, ha ugyanazt tudja a használt is.

A nők ruhákat, a férfiak kütyüket vesznek használtan online a leginkább

Összességében divatcikkeket (47%), számítástechnikai eszközöket (43%), könyveket (39%) és szórakoztató elektronikai eszközöket (34%) vásárolnak leginkább használtan a válaszadók. Jelentősek az eltérések a nemek között. A világhálón használt termékeket vásárló nők jelentős része, 67%-a vett már így divatcikket, 43%-a pedig könyvet. A férfiak körében pedig az elektronikai eszközök tarolnak: 53%-uk vett már pl. telefont, laptopot, tabletet, okosórát, fényképezőgépet vagy akár kamerát online, 43%-uk pedig TV-t, játékkonzolt, hangfalat vagy lejátszót stb.

A nőknek fontosabb a környezetvédelem és az egyediség

Egyértelműen a spórolás a fő oka annak, hogy online használt terméket veszünk, a válaszadók 93%-a jelölte meg ezt motivációs tényezőként. A magyarok harmadának (32%) a környezetvédelem is legalább ennyire fontos, ötödét (22%) pedig a trendiség is ösztönzi erre, azaz, hogy egyedi termékhez jusson. Eltérőek a nemek motivációi. A spórolás mindkét nemnek ugyanolyan fontos, de a környezetvédelem sokkal inkább foglalkoztatja a nőket (36%), mint a férfiakat (28%), és a trendi vonal szintén többet számít a nőknek. A nők 27, a férfiak 17%-a vesz azért online használt terméket, hogy trendi termékhez jusson.

Környezetvédő és trendi ötvenesek, vintage termékekért rajongó fiatalok

Generációkat tekintve is mutatkoznak eltérések. Az ötvenes korosztálynak számít leginkább a környezetvédelem (36%) és a trendiség (33%), amikor a világhálón használt termékeket vesznek. A környezetvédelem (35%), mint fő ok hangsúlyos még a huszonévesek körében is és az átlagnál egy picit jobban érdekli őket a trendiség is (24%). Ha az okokat nézzük, akkor egyébként az egyediség a 16-19 évesek körében számít a leginkább az ötvenes korosztály után (29%). Ez a korosztály kiemelkedik még a vintage ruhák, kiegészítők iránti rajongásával is. Több mint negyedük (28%) annyira odavan ezekért a termékekért, hogy rendszeresen vesz ilyeneket online.

Shoptet

A Shoptet Közép-Európa piacvezető webáruház készítő rendszere. A prágai regionális központtal működő cég 2009-ben alakult azzal a vízióval, hogy egy webáruház programozói tudás és komoly anyagi befektetés nélkül is üzemeltethető lehessen. Ezért egy olyan rendszert hoztak létre, amely képes az egészen kicsi, de akár a nagy, többezres napi megrendelést teljesítő webáruházak igényeit is kiszolgálni. Ma már több mint 31 000 ügyfél hisz ebben a vízióban. A Shoptet 2020-ban megduplázta forgalmát Csehországban, ezért a Deloitte listázta az 50 leggyorsabban növekvő vállalat közé. Jelenleg több mint 200 szakember vesz részt a cég működésében, akik töretlen lelkesedéssel segítik a vállalkozó kedvű érdeklődőket, hogy megvalósítsák ötletüket az online térben. Magyarországi tevékenységüket 2021. év végén indították el.

*A kutatásról

A felmérés 1123 fő megkérdezésével készült 2023 márciusában, amely reprezentatív a magyarországi 16-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. A kutatást a Shoptet megbízásából az Opinio Institue Kft. készítette.

Hirdetés

Instagram

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek