A 2020 tavaszán életbe lépő karantén alatt elképesztő mértékben nőtt meg az érdeklődés a különböző kézimunkatechnikák iránt és a trend nem mutat csökkenő tendenciát: még mindig több millió videót töltenek fel, kérdést fogalmaznak meg és cikkeket írnak a témában, és naponta tűnnek fel a piacon internetes kisvállalkozások, amelyek fő profilja az otthon, egyedileg, saját kézzel horgolt és kötött felsők, kabátok és kiegészítők. De vajon mi az oka ennek az elképesztő érdeklődésnek, és hogyan hat mindez a divatiparra?
A pandémia eljövetele és a karantén mindenkit egy időre a lakása magányába zárt és hirtelen az emberek
ölébe rengeteg szabad perc hullott. Az idő, a válsághelyzettel járó szorongás és az új ruhákra való igény hármasából született meg – vagy inkább éledt legfőképpen a Z generáció körében, és amilyen egy kis
ártatlan hobbinak és aggodaloműzőnek tűnt kezdetben, olyan elképesztő biznisz épült ki rá a későbbiekben.
Az Etsyn, a világ egyik legnagyobb kreatív, saját készítésű darabok eladására és kisvállalkozások számára kifejlesztett online piacterén csak eme cikk írásakor majdnem 60 ezer találat érkezik a „crochet top”, azaz „horgolt felső” találatra, amely talán a nyár egyik legsikeresebb alapdarabja volt.
Egy másik adat: a LoveCrafts kézimunkaeszközöket és alapanyagokat forgalmazó brit cég 166%-os növekedésről számolt be rendelések tekintetében az előző év azonos időszakához képest az ismételt bezárások hatására. (forrás: BBC)
Látszólag a fiatalok saját kezükbe vették a trendteremtést, amit több szempontból is üdítő látni; Végre nem a nagy divatmárkák diktálják, mit, hogyan és mennyiért kell megvennie az embernek, hogy képben maradjon (habár elképesztő gyorsasággal jelentek meg az internetes berobbanás után a kötött és horgolt ruhadarabok a fast és high fashion márkák boltjaiban), másrészt nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, mennyire fenntartható és környezettudatos irányt hozott be ez a lépés a divatiparba. Az ezeket forgalmazó kisvállalkozások vezetői etikusan és eleget fizetve alkalmazzák embereiket, vagy akár éppen ők maguk készítik a darabokat, illetve nem is termelnek túl: csakis annyit készítenek az adott felsőből, kabátból vagy akár maszkból, amennyire igény van.
Pszichológiai szempontból is érdemes belenézni ebbe a szituációba: A személyes megközelítés, hogy saját magunk készítjük a ruhadarabjainkat, megváltoztatta a divatipart: ha időt, energiát és figyelmet fordítunk a ruháinkra, hajlamosabbak vagyunk arra, hogy törődjünk azzal, amink van, minthogy a következő új dolgot keresnénk. Ahelyett, hogy boldogságot kutatnánk a következő microtrendben vagy vásárlásban, szekrényeink az öröm, a kényelem és a személyes önkifejezés forrásává válnak.
A cikk szerzője Vadász Viola, az ELTE BTK egyik tanulója. A Divatkommunikáció kurzus keretein belül Kudron Anna (Pinkponilo stúdió) csoportvezetővel a diákok a fenntartható divat témájával foglalkoztak a 2022 tavaszi szemeszterben. Cikksorozatunk során bemutatjuk nektek a munkáikat. A kurzus a Média Intézet által valósult meg.
Források:
https://www.bbc.com/news/business-59291962
https://www.voguebusiness.com/fashion/with-gen-z-under-lockdown-diy-fashion-takes-off
https://www.fashionrevolution.org/dont-stop-sewing-after-the-pandemic/
https://theconversation.com/pandemic-sewing-surge-is-a-chance-to-rediscover-the-practical-arts-148246