fbpx

Hogyan szoktassam le magam a felesleges telefonhasználatról?

Ebéd közben csekkolom a telefonomon a híreket vagy beszélgetek online valakivel és mire feleszmélek elfogyott az ételem. – Neked is ismerős? Néha telefonhasználat közben képes teljesen megszűnni a környezetem vagy éppen én magam, pedig sokszor arra sokkal fontosabb lenne odafigyelnem.

Tény, hogy vannak olyan dolgok, amiket kénytelenek vagyunk telefonon intézni, főleg abban az esetben, ha például a munkával kapcsolatos feladatainkat ezen az eszközön kell megcsinálnunk. Azt is aláírom, hogy lehet nagyon hasznos dolgokra használni a különböző applikációkat. Viszont sokszor képesek vagyunk feleslegesen böngészni a telefonunkban, úgy hogy akár nem is figyelünk oda, mit nézünk vagy olvasunk. Sőt könnyen elérjük azt az állapotot, amikor észre sem vesszük, de ezek az elektronikus eszközeink elkezdenek uralni minket, és már nem telik el úgy idő két villamosmegálló között, hogy nem vennénk elő újra a zsebünkből és bújunk bele a képernyőjébe.

Ha te is felismerted a bekezdésben írtakat, tarts velünk mindenképp, és legyél te is tudatos telefonhasználó!

Készítsd fel a környezetedet a változásra

Ha eddig mindig egyből reagáltál az értesítésekre, valószínűleg fel fog tűnni az ismerőseidnek, hogy próbálsz uralkodni a függőségeden. Tehát mielőtt belekezdenél bármiféle változásba, informáld a közvetlen környezetedet, hogy mire készülsz, és kérd meg őket, hogy támogassanak téged ebben és ne várják el tőled azt, hogy 5 perc után válaszolj az üzeneteikre. Jelezd számukra, ha fontos kérésük van, akkor helyette hívjanak fel, vagy ha csak beszélgetni szeretnének, társaságra van szükségük, akkor találkozzatok személyesen.

Állíts be időzítőt

Az első lépést követően pedig kezd azzal, hogy állíts be magadnak időzítőket, amikor jelez a telefonod, hogy megnézheted. Nem vicc! Kutatások szerint tényleg képesek vagyunk 15 percenként ránézni a telefonunkra és pörgetni az appokat egy darabig, még úgy is, ha már aznap szembe jött ugyanaz a tartalom.

Először állíts be egy értesítést 15 perc múlvára, majd egyre ritkábban. Ezt kövesse 30, majd 45 majd 60 perc. Ezután már 60 percnél több ne legyen. Ha szól az értesítés, egy percig mobilozz, aztán állítsd be újra a jelzést. Ezt pedig egészen addig csináld, amíg elmúlik a kényszer, hogy egy óránál gyakrabban ránézz a telefonodra.

Kapcsold ki az értesítéseket

Nem szükséges megszakítanod a folyamatot, amiben éppen vagy egy kedveléssel vagy egy új podcast epizód értesítéssel. A legegyszerűbb módja annak, hogy csökkentsd a zavaró tényezőket és ne vonja el a telefonod a figyelmedet az az, ha a lehető legtöbb applikáció értesítéseit kikapcsolod. Ezzel könnyen elérheted, hogy ne a telefonod határozza meg, hogy mikor nyúlsz érte, hanem te magad.

Nem beszélve arról, mikor találkozókon folyton jelez a telefonod, elvonva ezzel egymásról a figyelmet. Ilyen esetekben jobb, ha elő se veszed a telefonod, hanem inkább a táskádban vagy zsebedben hagyod, hogy teljes mértékben tudj a társaidra koncentrálni.

telefon
Ne a főképernyőn tárold az alkalmazásokat

Ha feloldod a képernyőzárolást és mindjárt megjelenik az összes alkalmazásod, érthető, hogy legalább az egyiket szeretnéd rögtön megnyitni.

Viszont ha már keresni kell az applikációt, vagy akár kettővel több gombot kell megnyomni annak megtalálásához, akkor csökkenteni lehet ezeket a berögződéseket, ami például az időjárás megnyitása, akárhányszor feloldjuk a telefon kijelzőjét. Ezért azt javasoljuk, hogy azokat az alkalmazásokat tartsd a főképernyőn, amik tanulásra ösztönöznek vagy pozitívan járulnak hozzá a mindennapjaidhoz. Ellenben azokat az applikációkat, amiknek használatát korlátozni szeretnénk, azt egy teljesen új képernyője vagy mappákba rendezzük.

De lehet ezt még fokozni! Akár törölhetünk is bizonyos alkalmazásokat, mint például a Facebook alkalmazását, és használhatjuk azt kizárólag a telefonunk internetes böngészőjében.

Használd a fekete-fehér módot

Ezt a részt nem igazán értettem, mikor elkezdtem én is bevezetni és tesztelni a tudatos telefonhasználást. Régebben ezt a lehetőséget még egy volt kollégám mutatta, amiatt, hogyha bekapcsolom, akkor az akkumulátor hatékonyabb és nem merül le olyan gyorsan. Viszont amiért fontos ezt megemlítenem a cikkben az az, hogy a szürke árnyalatok használatává a telefonod kevésbé lesz számodra vonzó.

Ezt a funkciót egyébként a gyengén látók, illetve a színvakok számára fejleszttették. Persze nem kell a nap 24 órájában bekapcsolva lennie, de azt javaslom, hogy arra az időszakra, mikor mellőznéd a telefonodat, mindenképp állítsd be ezt az eszközön. Az iphone-okon a Kisegítő lehetőségek kategóriájába lépve, a Kijelző és szövegméret menüponton belül a Színszűrők bekapcsolásával lehet a szürke háttért beállítani. A Samsung készülékeken pedig keresd meg szintén a Kisegítő lehetőségek között a Látomás menüpontot, amin belül kell a szürkeárnyalatot aktiválni.  

Kapcsold be a „képernyőidő” mérését

Ez a program diagramokon keresztül prezentálja neked, hogy melyik applikációval mennyi időt töltesz naponta, hetente, havonta. Igazán elrettentő tud lenni, ha a napi átlagod több akár egy óránál. Hiszen ha azt az időt például nyelvtanulással töltenéd, akkor egy év alatt szerintem anyanyelven beszélnéd azt a nyelvet. Ráadásul ez a funkció arra is jó, hogy nyomon kövesd vele, mennyit javult az elmúlt időszakban a függőséged!

Ne tartsd a telefonod az ágyad körül

Végül elérkeztünk az utolsó és a legfontosabb ponthoz. Ne hagyd, hogy a telefonod legyen az utolsó, amit alvás előtt látsz, és az első, amit ébredés után megnézel! Helyette olvass egy könyvet, vagy inkább nézz filmeket lefekvés előtt, de ne a telefonod kijelzőjén található szöveg legyen az esti meséd. Azzal pedig, ha hagyományos ébresztőórát használsz, és éjjel másik szobában töltöd a telefonodat, kevesebb az esély arra, hogy kísértsen a készüléked és belesodorjon már korán reggel az értesítések és üzenetek örvényébe!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek