fbpx

Ünnepek utáni depresszió okai és megoldások

Sokan egész évben erre a három napra várunk, ami aztán olyan gyorsan eltelik, mint egy pillanat. Számos szakirodalomban ismertetett ténnyel tudjuk alátámasztani az ünnepek utáni depressziót, amiket most mi is sorra vettünk a lehetséges megoldásokkal együtt.

Bár nem súlyos és kezelhetetlen depresszióról beszélünk, mégis sokan szenvednek általa. Mélysége eltérő, van, aki 1-2 nap alatt kiheveri, de van, akinek egészen a következő év decemberéig tart. Egyesek pedig a szabadság utáni depresszióhoz hasonlítják, amiről ebben a cikkünkben részletesen írtunk. A benne található megoldások között vonhatunk párhuzamot, hiszen a „téli szünet” is pontosan olyan célú, mint az év közben kivett szabadnapjaink, hogy alatta a munkát kizárva pihenjünk.

Az ünnepek utáni depressziónak egyik legjelentősebb tényezője pedig az az óriási kontraszt, ami ilyenkor jelen van. A három nap alatt hirtelen mindenki szereti a másikat, mindenkihez van egy kedves szavunk vagy egy szuper ajándékunk. Boldogok vagyunk, és éppen emiatt a karácsonyt követő egyedüllét és hétköznapok elképesztően unalmasnak tűnhetnek. De nem segít idén a járványhelyzet sem. Okot adhat a szomorkodásra és a mélabúra az is, ha idén karácsonykor nem a szeretteinkkel ünneplünk.

Ha pedig egyébként is hajlamosak vagyunk a depresszióra, akkor az ünnepek utáni verziója sajnos különösen nagyfokú lesz. De van egy másik tényező, ami hozzájárul mindehhez: a test érzékenysége a téli napfényhiányra. A rövid nappalok és a napfény hiánya is fokozza az ünnepek utáni depresszió jelenségét. Az ezzel kapcsolatos szezonális affektív rendellenességről és megoldásokról ebben a cikkben írtunk.

Ezen kívül nem segít a megfeleléskényszer sem, amit a családunk miatt érezhetünk. Ha különböző maszkokat aggatunk magunkra, annak érdekében, hogy kerüljük a konfliktusokat, vagy éppen bizonyos helyzetekben megvédjük magunkat, egyes tanulmányok szerint ezek is hozzájárulnak az ünnepek utáni lehangoltsághoz. Éppen ezért érdemes inkább önazonosnak lenni, és megengedni magunknak, hogy az elfojtás helyett kibontakozzunk.

Továbbá az ünnepek alatt hajlamosak vagyunk akár a diétánkat is háttérbe szorítani, hogy ehessünk a mami bejglijéből, vagy a sógornő hókiflijéből. Viszont a cukros ételek összekapcsolhatóak az alacsony fekvésű hangulattal. A cukor idővel fáradékonnyá és ingerültté is tehet minket, illetve a cukros ételek testi gyulladások fokozói, és egy kevésbé egészségesen működő immunrendszerhez járulnak hozzá. Fokozottan figyeljünk tehát a mértéktartásra.

Megoldások

Az ünnepek utáni depresszió helyreállítása részben az elvárásaink kevésbé túlmisztifikálása és részben a fizikai tünetek kezelésének kulcsában rejlik. Az említett kontraszthatást például könnyen leküzdhetjük azzal, hogy célokat tűzünk ki magunk elé a jövőre nézve. Ezek a célok legyenek számunkra motiváló hatással! Lehet akár új hobbi, új készség vagy akár egy új nyelv elsajátítása. Egy jövő-orientált pozitív gondolkodásmód képes leküzdeni a depressziót. Talán éppen ezért terjedtek el az újévi fogadalmak is.

Emellett pedig gondoskodjunk arról, hogy az ünnepek után rövidtávon energiához jussunk, ahelyett, hogy sajnáltatnánk magunkat. Ebéd után sétáljunk egy nagyot, együnk egészséges és energia-dús ételeket. Töltsünk minél több időt társaságban és lehetőleg a szabadban, és kezdjünk el minél előbb újra sportolni! További tippekért pedig keressétek a hasonló témakörű cikkeinket.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek