fbpx

Szabadság utáni depresszió és megoldások

Két hét pihenés után – még ha szeretjük is a munkánkat – előfordulhat, hogy a szabadságunk utolsó napját vagy a visszatérés előtti éjszakát nyakig elönti a melankólia. Ez egy teljesen természetes jelenség, amit szabadság utáni depressziónak nevezünk. Érthető is, hiszen a nyaralás alatt azt csináljuk, amit akarunk, és akkor, amikor akarunk. Legjobb esetben pedig még alkalmazkodnunk sem kell senkihez! Sőt mi több, nem szól hozzád idegesítő ügyfél, esetleg főnök, munkatárs, kizárólag a hozzánk közelálló személyek vesznek minket körül.

Viszont annak érdekében, hogy ne a szürke köd kebelezzen be a szabadságot követő napjaidban, hoztunk pár tippet!

Tisztázzuk fejben a dolgokat

Bár logikusan hangzik, de sokszor szeretjük elfelejteni azt a tényt, hogy a nyaralás alatti napok nem egyenlők a mindennapjainkkal. A szabadság alatt nincsenek kötelességek, nincsenek feladatok, így persze, hogy fájdalmas utána az első munkanap. Pedig fontos tudatosítanunk magunkban, hogy a szabadságon eltöltött napoknak nem kell egyenlőnek lenniük az amúgy átlagnapjainkkal. Szóval ne várjuk azt a nyaralás után, hogy ugyanazok a stresszmentes órák fogják keretbe tenni a hétköznapjainkat.

Az első napok fontossága

A nyaralás utáni első napokon – ha tehetjük – még ne álljunk egyből munkába. Fokozatosan hangolódjunk át a régi kerékvágásba.

Hogyha megoldható, hogy 1-2 napot otthon töltsünk a munkába állas előtt, akkor ez idő alatt pakoljuk ki a hazahozott ruhákat, tárgyakat, szuveníreket. Mossunk, takarítsunk, építsük vissza a szabadság előtti megszokásainkat, hogy mire újra munkába megyünk, visszatérjenek az „átlagos” napi rutinjaink.

szabadság

Abban az esetben viszont, ha nincs lehetőséged arra, hogy pár napot még otthon tölts a munkanapod előtt, én azt javaslom, hogy az első munkanapodon körülbelül 30-40 perccel előbb érkezz, mint szoktál! Ez egyrészt megoldást ad arra, hogy legyen időd asszimilálódni, mielőtt a kollégáid bombázni kezdenek a szabadságoddal kapcsolatos kérdésekkel. Másrészt pedig segít abban, hogy rendszerezd a dolgokat, legyen szó e-mailekről, dokumentumokról, priorizáld a napi teendőket és feldolgozd azt a rengeteg információt, ami a nyaralás alatt történt.

Találkozz a barátaiddal

Fontos még az is, hogy a szabadság utáni első napokban találkozz a barátaiddal, és semmiképp se legyél egyedül! Tarts nekik élménybeszámolót, mesélj a legjobb pillanatokról. És bár ők valószínűleg a munkahelyi dolgokról fognak majd neked sztorizni, hidd el, hogy az segíteni fog abban, hogy visszakerülj a hétköznapokba!

Fényképalbum készítése

Ez a legszemélyesebb tanácsom, ezért bízom benne, hogy nem csak nekem segít! Ha szeretsz fotózni, és készültek fotók a nyaralás alatt, azokat mindenképp hívasd elő, és készíts egy fényképalbumot. Így visszamenőleg látni fogod az összes emléket, a jó és a meghitt pillanatokat, mindazt, ami mosolyt csal a későbbiekben az arcodra. Én ettől a „rituálétól” mindig kaptam egy lehetőséget arra is, hogy lezárjam vele a nyaralást és az attól kapott hangulatot. A későbbiekben pedig mikor elővettem és átlapozgattam, már egy igazán kedves emlékként gondoltam vissza a nyaralásra.

szabadság
A szabadság útravalója

Valószínűleg te is minden utazástól kapsz egy kis lélekmelengető csomagot, amiből aztán a hétköznapokban építkezhetsz. Legyen szó egy új hobbiról, egy új szokásról vagy egy új ételről. Hogyha átgondolod visszamenőleg az összes nyaralásodat, fel tudnád sorolni ezeket? Remélem, hogy igen! Hiszen, ha ezek megfogalmazódnak benned, akkor az elkövetkezendőkben akár már emiatt is várhatod a nyaralás végét, hogy aztán megtudd, mivel lettél tőle gazdagabb!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek