fbpx

Pontonként a fenntartható jövőért – interjú a Pontly alapítójával

Egyedülálló hűségprogrammal rukkolt elő Hódos József, fiatal vállalkozó. Ha szeretnéd te is összekötni a mindennapi vásárlásaidat a környezetvédelemmel, akkor a Pontly-t épp neked találta ki! Hogy mi ez a rendszer? Interjúnkból kiderül!
Egyelőre nagyon kevesen tudhatjuk, mi az a Pontly. Honnan indult az ötlet és mi ez az innovatív rendszer?

A legtöbb hűségprogram különböző pontgyűjtő kártyákon és/vagy applikációk segítségével működik. Arra gondoltunk, miért ne lehetne mindez egy helyen, és teljesen digitális formában? Ezt a felvetést aztán a kutatásaink is alátámasztották., hiszen az emberek – bár szeretik a hűségprogramokat- nem tudják nyomon követni hány pontjuk van, mikor érik el a vágyott jutalmat. Emellett a kártyáikat gyakran elvesztik, túl sok helyet foglalnak vagy egész egyszerűen nincsen kedvük letölteni még egy alkalmazást használatukhoz. Ezért egyre kevesebben veszik igénybe ezeket a lehetőségeket. Viszont arra a kérdésre, hogy részt vennének-e egy olyan hűségprogramban, ahol egy helyen gyűjthetik pontjaikat, egy olyan platformon, amit egyszerű kezelni, a válasz azonnali igen volt. Így született meg a Pontly elképzelése, ami egy karbon pozitív digitális hűségprogram. Többnyire azoknak a vállalkozásoknak szánjuk, akik egyrészt törődnek a vendégeikkel, másrészt az öko szemlélet is fontos szempont számukra. Másik oldalról pedig az ő vendégeiknek is szól, azoknak, akik a Pontly segítségével könnyedén és gyorsan gyűjthetnek pontokat kedvenc kávézóikban, üzleteikben és mindeközben a környezetet is védik. Ennek megfelelően mi egy böngészőben használható webes platformot építünk ki. Ezt úgy lehet elképzelni, hogy megkapod egy applikációnak majdnem az összes funkcionalitását, illetve a használata is hasonló, mint egy alkalmazásé, mégse kell letöltened hozzá semmit, mert az egész folyamat a telefonodban található böngészőben történik.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

A Pontly az nfc technológia elvén fog működni, ezt a technológiát használja egyébként az érintésmentes telefonos fizetés is. Azért erre esett a választásunk, mert a statisztikák alapján 2020-ban a forgalomban lévő telefonok (és ahhoz hasonló készülékek) több, mint 50%-a támogatta ezt a technológiát, és az emberek is egyre nyitottabbak a mindennapos használat felé. Ez Iphone-ok esetében automatikusan működik, Androidon ki-be lehet kapcsolni a beállítást. Felhasználói élmény szempontjából a legegyszerűbbet és a legjobbat szerettük volna, üzleti oldalon pedig ez a legbiztonságosabb. Vásárlóként tehát nincs más dolgunk, mint fizetés után az úgynevezett Pontly Pad-hez érinteni a telefont. Ez fel fog dobni egy értesítést, hogy szeretné-e megnyitni a platformunk honlapját, itt igennel kell válaszolni, és már látható is lesz, hogy jóváíródik neki az adott hűségpont, és létrejött az üzletre vonatkozó hűségkártyája. Továbbá megjelenik az is, hogy mennyi pontra van még szüksége az első jutalom megszerzéséhez. Eleinte még csak regisztrálni sem kell, ezzel szerettük volna megadni a lehetőséget azoknak is, akik nem bíznak egy új online rendszerben, de mégis szeretnék kipróbálni.

Látható lesz a felületen tehát, hogy a különböző üzletekben hány pontot gyűjtöttem össze?

Úgy alakítjuk ki a platformot, hogy egységes felületen jelenik meg a felhasználó összes gyűjtött pontja üzletek szerint lebontva. Természetesen fontos szempont volt számunkra, hogy csak ott lehessen jutalmakra váltani a pontokat, ahol megszerezték őket. Tehát úgymond keresztbe felhasználás nincsen. Így segítjük elő, hogy az üzletek továbbra is a saját hűséges vendégkörüket bővíthessék.

Üzleti oldalról hogy néz ki a Pontly, hogyan tudnak a cégek csatlakozni hozzá?

Nekik csupán annyi dolguk lesz, hogy felmennek a honlapunkra (www.pontly.io), beregisztrálják az üzletüket, ekkor mi csinálunk a háttérben egy gyors ellenőrzést, és ha ez sikeres, akkor postázzuk is nekik a kezdőcsomagjukat. Ez tartalmaz egy rövid bemutatót a programról, és a Pontly Pad-et, amit kilehet tenni a pultra, hogy könnyen elérjék a vendégek. Utóbbihoz kell majd érinteniük a vásárlóknak a telefonjukat, ahogy azt korábban említettem. Ez a Pontly Pad egyébként nagyon kicsi, nincsen kábelezve, lényegében egy dekorelemként is felfogható tárgy, aminek áramhoz se kell csatlakoznia.

Pontly
Kép: Hódos József
Térjünk rá a környezetvédelmi szempontokra! Mitől tudatos választás a Pontly?

Mindig is célom volt egy szignifikáns problémának a megoldásával foglalkozni. Jelenleg, mint tudjuk, több globális probléma is létezik, viszont a környezetvédelem a klímaváltozás felgyorsulása miatt egy elég jelentős gond, amivel kapcsolatban most kell cselekedni. Ennek a krízishelyzetnek a mértéke miatt esett a karbon-semlegesítésre a választás. Éppen ezért mi az erdőkre és azok megmentésére szeretnénk fókuszálni. Mert bár nagyon is lényeges, hogy minél jobban csökkentsük a szén-dioxid kibocsátást, az szinte lehetetlen, hogy teljesen nullára levigyük ennek a mennyiségét. Ezért egy másik opcióhoz kell nyúlnunk, ez pedig a semlegesítés. Ebben partnerünk a Pachama vállalat, kiknek célja, hogy karbon-semlegesítéssel segítsen a vállalkozásoknak fenntarthatósági céljaik elérésében. Ez három oldalról valósul meg: újratelepítenek erdőket, védik azokat, fenntarthatóbbá és okosabbá teszik a fakitermelést. Továbbá figyelik azt is, hogy az általuk telepített erdők élete hogyan zajlik. Az együttműködésünk a gyakorlatban úgy valósul meg, hogy minden egyes vendégek által beváltott jutalom után az adott üzlet fizet a Pontly-nak egy meghatározott összeget (nagyjából egy espresso ára), amit mi minden hónapban úgynevezett karbonkreditekre váltunk. A karbonkreditek után a partnerünk, a Pachama ennek fejében biztosít kreditenként 1 tonnányi szén-dioxid semlegesítését vállalja. Az üzletek által a jutalmak beváltásakor fizetett elenyésző összeg fedezi a jutalmat beváltó vendég aznapi szén-dioxid lábnyomának semlegesítését. Így csökkentjük közösen a szén-dioxidot a levegőben a Pontly használatával.

Fontosnak tartjuk még tisztázni, hogy a karbon-semlegesítés csak egy része a nagy egésznek. Másrészt a Pontly-val szeretnénk, ha még inkább a köztudatban kerülne és megszokottá válna a környezettudatosság. Ez az első lépés.

Ez mind nagyon jól hangzik, de a jelenlegi nehéz helyzetben miért tartod lehetségesnek, hogy például egy kávézó nyitni fog valami új felé, mikor sokan a csőd szélére kerültek?

Mi úgy látjuk, hogy a járvány előtt az embereknek megvoltak a törzshelyei, ahova nagyon szerettek ellátogatni, de ezek a szokások átalakultak, meggyengültek a vírus idején. Ebben az alapvetően negatív helyzetben mi egy optimista lehetőséget ajánlunk a helyeknek, hogy újra magukhoz csalogassák a vásárlókat azáltal, hogy megkülönböztetik magukat a konkurenciáiktól. Márkájuk értékét nagyban fogja növelni a környezettudatosság iránti elkötelezettségük.

Mivel a hűségprogramok nem új keletű dolgok, ezért a hasznukról és működésükről rengetek kimutatás elérhető. Tisztán bizonyítható, hogy hány százalékos bevétel növekedést érhet el egy vállalat azáltal, hogy bevezet egy ilyen programot. Egy átlagos kávézó, ha mindent kifizetett, ami a Pontly-val kapcsolatos, közel másfél millió forintos profitra számíthat abból adódóan, hogy tagja a programnak. Arról nem is beszélve, hogy a milleniál korosztálynak rendkívül fontos a környezettudatosság, vásárlás során az egyik legfontosabb szempontjuk az ár után. Ezért hajlandóbbak lesznek egy ilyen üzletbe betérni, mint egy olyanba, ahol ez nem szempont.

Terveid szerint mikor válhatunk mi is Pontly felhasználókká?

A program rendkívül friss, és a platform fejlesztés alatt van, de érdemes feliratkozni hírlevelünkre az infókért. Jelenleg a dizájnerekkel és fejlesztőkkel azon dolgozunk, hogy egy lehető legjobb élményt nyújtó platformot alakítsunk ki. Emellett pedig a honlapunkon lehetőséget nyújtunk, hogy hangot adjanak a potenciális felhasználóink annak, hogy hol szeretnék először használni a Pontly-t és gyűjteni a pontokat. Erre kialakítottunk egy szavazófelületet, és ide várjuk az ötleteket országszerte. Mi ezeket az információkat felhasználva fogjuk felkeresni a kávézókat, mert ez nekik is bizonyíték lesz, hogy a vásárlóik igénylik ezt a programot.

Szavazzatok ti is kedvenc helyeitekre a www.pontly.io oldalon, hogy együtt tehessünk a környezetért minden egyes kávé megvásárlásával. A Kollektív csapata már jelezte igényét, te mire vársz?

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek