fbpx

Életmódváltó: nincs cigi, nincs sírás – Az első hónapom dohányzás nélkül! Mi vált be?

A Tudaton Magazin szerkesztője, Sós Dóra Gabriella nagy elhatározásra jutott: leteszi a cigit. Hogyan birkózik meg a kihívással? Mi vált be neki és mi okozza a legnagyobb nehézséget? Elmeséli a következő sorokban.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

tartalmi együttműködés

Utáltam magam. Mélységesen gyűlöltem magam a gyengeségemért, a titkolózásért, az ígérgetésért, az önpusztításért. És rettegtem, hogy a leszokás szörnyű lesz. Minden pillanatában nehéz, végeláthatatlan, soha nem enyhülő sóvárgással, és a végén úgyis elbukok. Ebből a mindsetből lehetetlen győzni. Most mégis itt vagyok, az első dohányzásmentes hónapom végén – büszkén, boldogan, és készen a következő hónapra. Hogy jutatottam el idáig?

Allen Carr módszere

A pandémia alatt volt egy 21 napos periódus, amikor sikerült letennem a cigit. Egy (hangos)könyv segített akkor: Allen Carr: Leszokni a dohányzásról? Így könnyű! (The Easy Way to Stop Smoking, 1985). Megvilágosító erővel bírt… Nem véletlenül népszerű, sőt, a legismertebb dohányzásleszokást támogató, önsegítő könyv a világon. Bár Carr gondolatmenetében sok minden megragadott, mégsem volt elég erős hatással rám ahhoz, hogy akkor hosszú távon változtatni tudjak. Szóval megéri-e a Carr-felfogás a hype-ot? Ez a soron következő cikkemből kiderül.

Leszokásambulancia

Most részt veszek a Dohányzásleszokást Támogató Ambulancia programjában. Még a pandémia legelején jelentkeztem ide, de sajnos csak most indult újra. Ez az egyik legmotiválóbb terápiás közeg, amiben részt vettem eddig. 2 előadás, 1 egyéni konzultáció, tüdővizsgálat, gyógyszeres támogatás, közös STOP-nap a többiekkel, majd 5 csoportos alkalom, ahol megoszthatjuk a tapasztalatainkat. A mi csoportunk 9 fővel indult. A 4. dohányzásmentes hét idején még mindig 9-en vagyunk. Még két találkozónk lesz, kíváncsi leszek, hányan leszünk ott az utolsón.

Hiedelmeink szervezik a valóságunkat

A helyzet az, hogy leszokni senki helyett nem lehet. Egy könyv, program vagy gyógyszer sem fogja meghozni a döntéseket helyettem.

1. lépés: Határozd meg a célt!

„Én most akkor leteszem a cigit!” Mélyen tudatosítanom kellett magamban, hogy a dohányzás már több kínt okoz, mint élvezetet, és én márpedig ezen a folyón igenis átkelek; itt az idő, elfogytak a kifogások, csak előre!

2. lépés: Tudd, miért teszed!

Mivel a folyón innen a dohányzásról való leszokás ÓRIÁSI ÁLDOZATNAK tűnik, ezért kellett, hogy legyen egy célom, ami miatt megéri nekidurálnom magam ennek az egésznek. Nálam ez három, szorosan összefüggő cél volt. 1. Elegem volt abból, hogy folyamatosan csalódást okozok magamnak. 2. Rémülettel töltött el, milyen károkat okoz a testemben, és tudtam, hogy ez hova fog így vezetni. 3. Nem akarok dohányos családi mintákat örökíteni, átadni. 

További lépésekért, és Dóri leszokási stratégiájáért kattints a Tudaton magazin oldalára, ahol a teljes cikket elolvashatod!

Kapcsolódó cikkek