fbpx

Fenntartható, hazai, organikus – interjú a Touch Me Not Clothing egyik alapítójával

A Touch Me Not Clothing egy 2015-ben indult tudatos márka, melynek két lelkes tervezője és egyben tulajdonosa is dolgozik az organikus pamutból készült csodás alapdarabokon.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Szerző: Kovács Gyöngyi

A küldetésük, hogy transzparens és környezettudatos hazai márka legyenek, választékukban pedig nem csupán női, hanem férfi ruhák is megtalálhatóak. A brand történetéről Deát, az egyik tulajdonost kérdeztem.

Mikor szerettetek bele a divatba, minek a hatására alakult ki a márka?

A márkát ketten visszük (András és Dea – a szerk.) és az az igazság, hogy kifejezetten egyikünket sem érdekelt soha a divat. A mainstream divatot nem követtük le saját ruhákban – azt gondolom, ma sem -, a sokféle teendő és munkafolyamat, amik között megosztjuk az időnket pedig sok helyszínen, beleértve üzlet, varroda, szabászat, vásárok zajlik egyszerre, és úgy alakult, hogy nálunk határozottan a praktikum került előtérbe: valahol a funkció és az esztétika kombinációja az, ami minket érdekel, de nem feltétlenül kell ennek mindig egy ruhadarabban meglennie. A márka megszületésénél – sőt még a márkanévnél is – korábban elköteleződtünk a GOTS minősített textilek mellett és ez hozta magával a további lépéseket.

Miből merítitek a legtöbb inspirációt?

Ebben sem igazán követjük a megszokottabb munkafolyamatokat: alapvetően nem egy adott koncepció köré, hanem magukra az aktuális textilekre tervezünk. Ennek a legfőbb oka az, hogy ragaszkodunk az európai gyártású GOTS minősített textilek használatához, és ebből nagyon kicsi az a szelekció, ami rendelkezésre áll az ilyen méretű márkáknak, mint amilyenek mi vagyunk. Alkalmazkodni kell tehát annak a 3-4 európai gyártónak az adott szezonban elérhető textileihez: ez meghatározza a színeket és a textilminőségeket is. Ahhoz, hogy esetleg a megadott minősítéssel gyártassunk magunknak saját textilt, elképzelhetetlenül nagy büdzsével kéne dolgoznunk, az egyedi gyártás minimumai miatt. Vagyis egyetlen textilből kéne nagyjából kétszer annyit megrendelni, mint ami a mi összes felhasznált textilmennyiségünk egy teljes évben, és azért abból 20-25 féle mindig van.

touch me not clothing
Fotó: Touch Me Not Clothing

Milyen környezetbarát anyagokat használtok?

Szinte kizárólag természetes szálakkal dolgozunk: az alapanyagaink 95%-a 100% biopamutból készül GOTS minősítéssel. A minősítést fontos hangsúlyozni, mert maga a pamut minden, csak nem környezetbarát. Ami kilóg ebből a sorból azok a passzé alapanyagok, vagyis az ujjak, a derék, a nyak – , mivel ott szinte mindig 5% elasztán van kötve a biopamut mellé, így biztosítva a tartósságot és azt, hogy ne nyúljon el a mosás és használat során. Időszakosan kísérletezünk más szintén GOTS vagy OCS minősített textilekkel is: idén a tavaszi darabok között vagy biopamut-kender keverék és biopamut- ROICA keverék is, emellett pedig az egyik legnépszerűbb pulóverünk, a NUDE NEPS 1%-ban újrahasznosított poliészter szálakat is tartalmaz. Az inggombjaink a corozo pálma terméséből készülnek, amihez sajnos ehhez utaznia kell az alapanyagnak sokat, de nem tudjuk máshogy megoldani műanyagmentesen. A pulóvereken pedig gyakran használunk natúr olajokkal, kézzel kezelt fa gombokat.

Mit gondoltok, a fenntarthatóság érdekében milyen lépéseket tud tenni egy tervező?

Minősített, minél közelebb készülő alapanyagok használata és a szintén minél közelebbi gyártás a két kulcsfontosságú lépés. A kellékek (cérna, címkék, hangtagek, szalagok, erősítő szalagok, stb.) szintén nagyon nagy részét teszik ki egy ruhadarabnak, itt is törekedni kell a közeli gyártásra, azaz ne Kínából jöjjön a címke, akkor sem ha század annyiba kerül! A csomagolás minimalizálása a webshop rendeléseknél, biciklis kiszállítási opció városon belül, ezen jelenleg dolgozunk, illetve a személyes átvételi pont biztosítása, amivel csökken a szállítás környezetterhelése. A felhalmozott készleteket el kell felejteni, kis készletekben és lassabb elkészítési időkben kell gondolkodni. A termékek javítását biztosítani kell, sőt, már a tervezés során úgy kell gondolkodni, hogy az adott termék minél egyszerűbben és hatékonyabban legyen javítható, ha kérik. Ez sosem fogja megérni, sőt, veszteséget termel, de így lehet kivenni a részünket a környezet védelméből. Nyilván jó lenne a vásárokba környezetbarát üzemanyaggal, meghajtással működő autóval járni, de a standunk méretei miatt egy kisbuszra van szükség jelenleg.

touch me not clothing
Fotó: Touch Me Not Clothing

Van esetleg kedvenc darabod az új kollekcióból?

Kifejezetten nem gondolkodunk kollekciókban, folyamatosan kerülnek be az újabb darabok a kínálatba, ahogy a régebbiek kifutnak leginkább textilhiány miatt. Ami most egy nagyon kedvelt darabunk az a hamarosan elkészülő színes, fröccsentett mintás férfi ingünk lesz.

Az indulás óta terveztek férfi ruhadarabokat is?

A férfi ruhák a kezdetek óta ott voltak, András tervezte őket leginkább, ma pedig nagyjából 50-50%-ban készítünk pulóvereket férfi és női méretekben is. Nagy szükség van itthon is olyan jó minőségű pulóvereket készítő, átlátható, emberközeli márkára, amit hordva nem kerül be egy csoportba látványosan valaki. Vagyis nincsenek nagy logók, nem játszik sem fellengzős, sem pedig alternatív érzetekkel, egyszerűen az, ami: kényelmes, magas minőségű kedvenc darab, ami sok-sok évig bírja a használatot.

Milyen hosszú távú céljaitok vannak a márkával? Hova szeretnétek eljutni?

Szeretnénk, ha egy megkerülhetetlen, stabil pontjai lennénk a hazai fenntartható gyártásban érdekelt szcénának úgy, hogy idővel egyfajta edukációs platformként is lehessen ránk hivatkozni teljesen átlátható ruházati márkaként. Jelenleg is ezen dolgozunk, szeretnénk elérni, hogy ne legyen titkolózás a beszállítókat illetően a márkáknál.

A Touch Me Not Clothing weboldala itt elérhető.

A cikk szerzője Kovács Gyöngyi az ELTE BTK egyik tanulója. 
A Divatkommunikáció kurzus keretein belül Kudron Anna (Pinkponilo stúdió) csoportvezetővel a diákok a fenntartható divat témájával foglalkoztak. Cikksorozatunk során bemutatjuk nektek a munkáikat. A kurzus a Média Intézet által valósult meg.

Hirdetés

Instagram

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek