fbpx

A fenntartható divat a XXI. században

Napjainkban az egyik legsúlyosabb probléma az éghajlatváltozást illetően a “fast fashion”. Rengeteg ruhát gyártanak le nap mint és a cél, hogy a legújabb márkákat minél gyorsabban eljutassák a fogyasztókhoz.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Mióta is beszélhetünk divatról?

Egészen az őskortól kezdődően beszélhetünk divatról, hiszen az első bundákat, szőrméket már ebben az időben felvették az emberek, hogy védje a testüket. 

Egyiptomban a nők úgynevezett lepelruhát viseltek, amely egyenes vonalú volt és a lábszárközépig vagy egészen a bokáig leért. A férfiak csípő és ágyékkötőt hordtak, az úgynevezett sentit. Csak az uralkodók viselték az áttetsző test köré tekert köpenyt a haikot. 

A görögöknél a test és a szellem egysége természetesen az öltözékben is megnyilvánult. Jellegzetes ruhadarabjuk a khiton és a peploszt. A rómaiak viselete hasonló a görögök viseletéhez, azonban a rómaiak a rangjukat, költséges, fényűző életmódjukat szerették volna kifejezni a ruhákkal. Pamutot, gyapjút, lent és drága selymet is viseltek, mindezt fehérített, natúr vagy színezett változatban és díszítőelemmel kombinálva. 

A bizánciak ruházata fényűző, merev viseletté alakult, amely a testet beburkolta, és eltakarta a természetes alakját. Az ókori szkitha és szarmata viseletben, a férfiak és a  nők elől összefogott köntöst viseltek, illetve nadrágot és behosszított hosszú ingen.  

Az öltözködés megjelenése úgymond az őskorra visszavezethető, hiszen már akkor is öltözködtek az emberek, ugyanis védték a testüket. 

A divat szerepe a társadalomban

Az öltözködésnek a kezdetek óta meghatározó szerepe van az emberi civilizáció életében. A ruha szavak nélkül is árulkodik az illető stílusáról, zenei ízléséről, arról, hogy milyen szubkultúrához tartozik. A divat átszövi a társadalmi kapcsolatokat, illetve a technológia fejlődésével mindenki számára elérhetővé várt. 

Nemzetközi márkák a fenntartható divat jegyében

Napjainkban egyre több nemzetközi márka próbál áttérni a fenntartható divatra. A Zero Waste Daniel  márka például textil hulladékokból készít ruhát, Christy Dawn pedig a más gyártók után maradt anyagvégekből dolgozik.

forrás: christydawn.com

A The Reformation márka összetett intézkedéseket vezetett be a fenntarthatóságért onnantól, hogy természetes anyagokat használnak a ruháikhoz egészen odáig, hogy a működésük 2015 óta karbonsemleges Ralph Lauren 2022-ben mutatta be az Earth Polo kollekciót, amelyet műanyagpalackok újrahasznosításával készült textilből varrták őket.

A Prada Re-Nylon projektjének célja, hogy 2021-ig az olasz designer márka által használt fenntarthatóra cseréljék.

Hazai kezdeményezések a fenntartható divat érdekében

Veszprémi Gabriella a hagyományos bőrmegmunkálás folyamatából hátramaradt, hulladéknak titulált bőről egymásra rétegezésével hozta létre a Layers kollekciójának cipőit. Azonban táskák és ékszerek is készültek ezzel az eljárással.

A Philomén bikinijei és egyrészes fürdőruhái az Econyl anyagból készülnek, ráadásul az eladások után a Whale and Dolphin Conservation alapítvány munkáját támogatják.

A PIZSI, az első magyar fenntartható pizsama márka Minden darabot Magyarországon terveznek és állítanak elő. A PIZSI tulajdonosa, Mandzsák Enikő, szerint mindig lehetünk még fenntarthatóbbak, még jobbak. Ennek köszönhetően egyre több GOTS minősített biopamut darbajuk is van, melyek közül már a Zöld gardróbban is válogathatsz.

A Printa hazai márka, amelyet, hogy természetes alapanyagokból dolgoznak, szabászati hulladék nélkül állítják elő termékeiket, az Aware kollekciót régi ruhákból hozták létre.

 

Ha egy apró lépéssel is, de tennünk kell a bolygónkért. A fenntartható divat talán az egyetlen járható út, hogy szép holmik készüljenek a Föld kizsákmányolása nélkül.

A cikk szerzője Néma Adél-Anett, az ELTE BTK egyik tanulója. A Divatkommunikáció kurzus keretein belül Kudron Anna (Pinkponilo stúdió) csoportvezetővel a diákok a fenntartható divat témájával foglalkoztak a 2022 tavaszi szemeszterben. Cikksorozatunk során bemutatjuk nektek a munkáikat. A kurzus a Média Intézet által valósult meg.

Kapcsolódó cikkek


Warning: Undefined variable $posts in /home/bodizhu1/public_html/_sites/kollektivmagazin/wp-content/themes/hello-theme-child-master/functions.php on line 32