fbpx

Egyedi és fenntartható – Interjú Nagy Saroltával, a NASHA Jewelry tervezőjével

Nagy Sarolta, 20-as éveiben járó győri lány, 4 évvel ezelőtt kezdett el ékszertervezéssel foglalkozni, ma már a hazai divatrajongók körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a kézzel készített kiegészítők darabjai. A márka védjegyévé a vagány geometriai formák váltak.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Milyen anyagokkal dolgozol? Mennyire tartod fenntarthatónak az adott anyagot?

Nagyon sokféle anyaggal dolgozom, általában azzal, amiben látok fantáziát. Legjellemzőbb anyaghasználatom az állati eredetű bőr és az alumínium. Úgy gondolom, hogy a valódi bőr okosabb döntés környezetvédelmi szempontból, mivel biológiailag lebomlik és nem szennyezi a környezetet, emellett időtálóbb és sokkal minőségibb. Továbbá az anyag mellett szól az is, hogy egyszerűbb javítani és karbantartani. Az alumínium abból a szempontból kiváló anyag, hogy 100%-ban újrahasznosítható, emellett gondozásmentesen évekig viseli gyönyörű állapotát. Mostanában a hulladék bőr és az újrahasznosított műanyag is előnyt élvez nálam a tervezésben.

Fontos szempontnak tartod a fenntarthatóságot tervezésnél?

Legfontosabb nálam mindig az általam kitalált, vizionált tárgy. Milyen formát szeretnék kialakítani, mitől lesz az én stílusom és nem utolsó sorban mitől lesz igazán egyedi. Ebből adódóan szeretném, ha maradandót alkotnék. Kulcsfontosságú számomra, hogy az elkészített kiegészítő ne veszítsen esztétikai értékéből akár 5-10 év alatt sem.

Mik a kritériumaid ruhavásárlás során?

Tervezőként meglepően vegyes a vásárlási szokásom. Legyen szó designer, fast fashion vagy turkálókról, mindig megnézem a ruha összetevőit. Tervezői darabokat ritkán veszek, viszont hosszabb élettartamuk miatt kedvelem őket. Fast fashion boltokból is vásárolok, bár ritkán, általában akkor, ha valamire nagyon szükségem van. Turkálókat kifejezetetten szeretem! Igazi kincsekre lehet lelni. A gardróbom farmer kollekciója mind turis darab.

Mit tapasztalsz a fiatalok körében? Még mindig a fast fashion hegemóniája uralkodik vagy nyitnak a tervezői darabok felé is?

Nehéz kérdés, nagyon relatív, hogy mifelé is nyitnak a 21. századi fiatalok. Úgy gondolom, hogy a fast fashion könnyebben elérhető, megfizethető, ami követi a mai trendeket, így kielégítve az ő vágyaikat és az impulzív vásárlási szokásaikat is. Egy tervezői ruha vagy darab már egy megfontoltabb dolog, amihez valamilyen szintű érettség és anyagi háttér is szükséges. Viszont úgy gondolom, hogy egy mozgalom vagy egy role model, akire fel tudnak nézni vagy követik őket a multimédián, az nagyban befolyásolja gondolkodásukat, döntésüket.

Hogyan lehetne közelebb hozni a hazai tervezőket az átlagemberek pénztárcájához?

A fast fashion és a tervezői darabok között túl nagy az árkülönbség. Számomra egy tervezői darab nem csak egyedi, de értéket is képvisel, így nehéz leadni abból a szintből. Ha már ez megtörténik, akkor nagy valószínűséggel beleesik a fast fashion kategóriába. Véleményem szerint van egy lélektani határ, ami talán az átlagembernek és mintatervezőnek is jó, de nehéz megtalálni az arany középutat.

Ha kedvet kaptál az egyedi darabokhoz és szeretnéd csökkenteni ökológiai lábnyomodat, akkor mindenképp szerezz be egy NASHA különlegességet! Látogass el a https://www.nasha.hu-ra vagy @nasha_basha Instagram oldalra további kincsekért!

keywords: bőr, alumínium, hazaidesigner, magyartervező, fenntartható, egyedi

A cikk szerzője Hummel Noémi Jázmin, az ELTE BTK egyik tanulója. A Divatkommunikáció kurzus keretein belül Kudron Anna (Pinkponilo stúdió) csoportvezetővel a diákok a fenntartható divat témájával foglalkoztak a 2022 tavaszi szemeszterben. Cikksorozatunk során bemutatjuk nektek a munkáikat. A kurzus a Média Intézet által valósult meg.

Hirdetés

Instagram

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek