fbpx

A jelen helyzet mindenki életében hatalmas változásokat hozott, valamilyen szinten mindenkinek alkalmazkodnia kellett hozzá. Mélységesen érintette ez a magyar kisvállalkozókat, és azon belül a divat szakmában elhelyezkedő tervezőket, és üzlet tulajdonosokat is. Róluk azonban egészen kevés szó esett, talán abból kifolyólag is, hogy a divatra valahol luxusként tekintünk, így jelenleg egészen megfeledkeztünk róla. Vagy éppen azt gondoljunk, hogy ruhára mindig szükség van, így ezek az üzletek úgy sem mennek csődbe…

Elfelejtjük azonban, hogy ebben az iparágban sem csak hatalmas multik léteznek, mint például az Inditex, hanem rengeteg kisebb márka, akiknek bizony rendesen keresztbe tett a járvány. Ráadásul itthon egyébként sem egyszerű a divattervezők élete, mert egy minőségi terméket előállítani nem kevés pénz, a támogatásuk viszont annál csekélyebb.

Nem beszélve arról, ha alkalmazottakat is fizetnek. Emiatt érezheted úgy, hogy egy tervező által előállított, egyedi, és nem futószalagról lekerülő ruhadarab, vagy táska egy átlag magyar embernek szinte megfizethetetlen. Szerencsére azonban vannak, akiknek sikerül megtalálni az arany középutat e téren, de sose felejtsük el, hogy ők valószínűleg kevesebb hasznot is hajtanak be. Ezért fontos, hogy amennyire csak tudjuk, támogassuk a magyar tervezőinket, hátha ezzel elérjük, hogy nagyobb figyelmet kapjanak, és az áraikon is picit csökkenteni tudjanak!

Hogyan élik túl a vírushelyzetet a magyar divatélet legkisebbjei?

Leginkább azokat érinti rosszul ez a szituáció, akiknek csak üzletük volt eddig, tehát offline eladásokból éltek. Szerencsére közülük azoknak, akik már jól bejáratott vendégkörrel rendelkeztek, könnyebb volt átállni az online értékesítésre. Felmerül azonban a kérdés, hogy mi lett az alkalmazottakkal, hiszen a tervező onnantól, hogy üzletet nyit, már több emberért felelős.

Ezzel kapcsolatban Drencheva Natit szeretném kiemelni, mert őt minden téren példaértékűnek találom. Nati pár éve nyitotta kis üzletét, a Nana’s-t, amit a járvány súlyosbodásával be kellett zárnia. A Bulgáriából származó magyar tervező lány azonban mindig is talpraesett volt, és ahogyan a jogi szakmát szülei szomorúságára ott hagyta és szinte egyedül építette fel márkáját, úgy most is megtalálta a megoldást.

tervező

Egy külföldi kezdeményezéshez (save our jobs) csatlakozva a teljes árukészletére 40% engedményt hirdetett. Ezzel elesett a haszna nagy részétől, viszont egyelőre sikerült életben tartania márkáját, és kifizetni a neki dolgozókat. Ez az akció jelenleg is érvényben van, annyi különbséggel, hogy picit kevesebb, most 30% kedvezménnyel vásárolhatunk a webshopban, ami még mindig igen jutányos.

Nati ezen kívül létrehozott egy külön covid-19 elnevezésű blokkot is, ahova olyan ruhákat tett fel, amikből éppen sok volt raktáron. Az ebből befolyó bevétel felét pedig a Szent László kórház javára ajánlotta fel. A tervező tehát nem csak saját márkáját, és embereit igyekszik fenntartani, de még az adakozásba is beszállt, így azt gondolom, méltán nevezhetjük példaértékűnek a vírushoz való hozzáállását.

Megviselte a járvány a Zoe&Co. táska márka tulajdonosát, Szimon Ágnes Nórát is, ugyanis nagy tervekkel vágott bele az új évbe. Szeretett volna idén egy új stúdiót, ahol workshopokat tarthat, egy közösségi teret mindenféle programmal. Ezen kívül pedig a tavaszi kollekciójának bemutatása is elmaradt, amire szintén nagy erőkkel készült a csapatával.

Az üzlet, ahol termékeit árulták természetesen bezárt, ezzel ő is elesett néhány vásárlójától, és teljesen át kellett állnia az online értékesítésre, ottani nagyobb jelenlétre. Szerencsére Áginak azért már kialakult a törzsvásárlói köre, így ez nem jelentett akkora problémát, de azért sok mindent át kellett csoportosítania, újragondolnia neki is.

Ennél picit nehezebb helyzetbe került Szontágh Julie, a Látomás üzlet vezetője, aki nem rendelkezett webshoppal, ám üzletei bezárásra kerültek. Julie nem tervező, hanem ő maga gyűjti össze külföldi útjain a különböző ruhadarabokat, amiket az Király utcai boltjában találunk. Online jelenléte ugyan neki is jelentős volt már, de eladás szempontjából eddig csak offline működött a Látomás, így ez hatalmas váltás volt számára.

tervező

Nála emailen lehet rendelni egyelőre, a termékeket pedig Instagramon és a Facebook oldalon találjuk meg. A Látomás egyébként most kezdett el a saját tervezés és gyártás felé nyitni. Korábban is volt már szó ilyesmiről, Julie eredeti álma az volt, hogy Mome-s diákok által készített darabokat árusít, de ez sajnos pénzügyi, és egyéb okok miatt eddig nem valósult meg. Reméljük, hogy sikerül neki is túlvészelni a jelen helyzetet, és valóra váltani valamilyen formában hajdani álmait!

Talán az utolsó két eset nem tűnik olyan vészesnek, ám sose felejtsük el, hogy ezek mögött a kis vállalkozások mögött mennyi munka és szervezés áll! Illetve azt se, hogy a bezárt üzletek esetleg hány ember elbocsájtásához, és mekkora bevétel kieséshez vezethetnek. Például Nati esetében, aki igyekszik megtartani az embereit, a haszon elvesztése árán is. Merem feltételezni, hogy a másik két, és még sok más márka is hasonlóan járt el.

Ugyanakkor az sem lehet könnyű döntés, hogy valakit el kell küldeni a fennmaradás érdekében, hiszen a tulajdonosnak ugyanúgy meg kell élnie valamiből, fizetni a vállalkozása terheit sok esetben. Éppen ezért mindenki amennyire teheti, vagy tudja, támogassa a magyar kisvállalkozókat! Ha eddig nem is vásároltál náluk, most, amennyiben éppen a kedvenc fast fashion márkád oldaláról rendelnél, állj meg egy pillanatra, és nézz körül, hátha ugyanazt a terméket megtalálod egy hazai tervezőnél, vagy kisvállalkozónál is!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek