fbpx

Napozás és napégés – készen állsz a nyárra?

A hosszú téli napok után, a napsugarak könnyen kicsalogathatnak minket a szabadba. Ám ahogy az idő melegszik, és ahogy nap sugarai egyre erősödnek, annál könnyebben éghetünk le. A felelőtlen napozás és a nem megfelelő védekezés esetében a napégés sok fájdalmat, és akár álmatlan éjszakákat is okozhat, sőt komolyabb problémákat is hosszútávon. Te tisztában vagy azzal, mire kell figyelned magad és gyermekeid érdekében a napozást tekintve? Tudod melyik a hatásos naptej? Ezekre a kérdésekre a cikkben mind választ találsz!

Napozási „szabályok”

Délelőtt 10:00 és délután 16:00 óra között kerüljük a közvetlen napfényt. A reggeli és késő délutáni órák napsugarai is elérik a várt hatást, ráadásul nem az egészségre károsan! De ha mégis egy kirándulás vagy napközbeni strandolás során, nap ér minket a fent említett időpontban, fokozottan figyeljünk a naptej használatára és mindenképp legyen rajtunk kalap vagy sapka. Fontos még az is, hogy a naptejet időnként újrakenjük, főleg napozás esetében, ne csak előtte gondoskodjunk arról, hogy bőrünkre felkerül a védőréteg, hanem a napozás közben és utána is.

Megfelelő naptej választása

Ha már a naptej szóba került, akkor vegyük sorra, hogy miket kell figyelembe venni a naptej választásakor.

Bőrtípus szerint

A legmagasabb faktorszámú krémekre főleg azoknak van szüksége, akik világos bőrű, világos szemű, vörös vagy világosszőke hajúak, erősen szeplősek, továbbá sok az anyajegyük. De ide tartoznak azok a szintén világos bőrű személyek, akiknek világos vagy középszőke a hajuk, szemük kék, szürke vagy zöld és szeplősödésre hajlamosak. Ők könnyen leégnek, ezért az 50-es fakoros naptej a legjobb számukra.
Azok az emberek, akik barna, szőkésbarna hajúak, barna szeműek és az alapbőrszínűk halványbarna, könnyen barnulnak és csak az intenzív napfényben égnek le: számukra extrém védelem nem szükséges, maximum a szezon elején.
A sötétbarna hajú és kreol bőrű személyek gyorsan barnulnak és megfelelő védelem mellett kis esélyük van a leégésre.

Faktorszám szerint

A csomagoláson az SPF rövidítéssel jelölik a faktorszámot, ami a Sun Protection Factor rövidítése. Ez mutatja meg, hogy használatával mennyivel hosszabb időt tölthetünk a napon leégés nélkül. Maximálisan az 50 faktoros véd. Érdemes szem előtt tartani, hogy olyan a terméket keressünk, ami fotostabil, mert ez a fajta lassabban bomlik le és így hatékonyabban véd a nap káros sugarai ellen.

Textúra szerint

Nagyon fontos, hogy a bőrünknek megfelelő minőségűt válasszunk, és ezekkel a termékekkel ne okozzunk kárt a bőrünknek. Ha zsíros vagy pattanásra hajlamos bőrünk van, akkor a napolajat érdemes kerülni. A krémek könnyebben beszívódnak a bőrbe, a legkevésbé zsíros a naptej, a permet és a hab.

Vízállóság szerint

Főleg a kisgyermekek esetében fontos, hogy vízálló terméket vegyünk, hogy fürdés közben is védve legyenek. De ne feledjük ebben az esetben is újra-újra kenni a bőrünket. Sőt, a vállon, nyakon, arcon érdemesebb akár magasabb faktorszámú terméket használni.

napozás

Kémiai vagy fizikai védelem szerint

A kémiai fényvédők felszívódásuk után elnyelik a sugarakat. Ennek előnye, hogy gyorsan beszívódik a bőrbe, nem hagy ragacsos érzést és nem színezik a bőrt. Ugyanakkor több esetben okozhat allergiás reakciót. Ha bőrünk érzékeny, allergiára hajlamos vagy babának választunk terméket, érdemes az illatanyagmentes, hipoallergén termékeket leemelni a polcról.
A fizikai fényvédők nem érzékenyítenek, a bőrön megtapadva verik vissza a sugarakat. Hátránya, hogy használata kevésbé kellemes, mert a fehér réteg nem szívódik be, hanem egy réteget képez a bőrön, így ragacsos érzetet hagynak. A fizikai fényvédők főként 1 éves kor alatti gyermekek és túlérzékeny bőrű felnőttek számára ajánlatosak.

Kerülendő összetevők

Vannak kémiai fényvédő anyagok, amiket több független labor is kerülendő összetevőként jelölt meg, ám használatuk nem tiltott. Ezért érdemes a következő összetevőket tartalmazó termékek helyett választani olyat, amiben nincsenek:

•             Oxybenzone, benzalazin, benzofenon

•             Octocrylene

•             Octinoxate, Octyl-methoxycinnamate (OMC)

•             Para-amino-benzoesav (PABA)

Tévhitek

Sajnos árnyékban és szűrt fényben is előfordulhat, hogy leég az ember. Éppen ezért fontos, hogy nyáron, főleg a fokozottan erős UV sugaras napokon, mindenképp használjuk fényvédő termékeket!

Rengetegen azért nem használnak napozás közben naptejet, mert azt gondolják, hogy akkor nem barnulnak. Ellenben pont, hogy ezek a krémek védenek meg a nap káros sugaraitól, viszont a barnulást okozó sugarakat nem szűrik ki.

Akkor is van esélyed arra, hogy bőröd leég, ha már lebarnultál. Így nem elég csak a nyár elején fontos odafigyelni a védelemre!

A nedves ruha nem nyújt védelmet napégés ellen. Megfelelő zárt öltözék igen (gondolok itt pólóra, trikó helyett), viszont csak akkor, ha az száraz. Ha valaki pólóba megy a vízbe, amint a ruha nedves lesz, elveszíti a védő hatását. Éppen ezért viselnek a vízi sportolók speciális ruhákat!

Napégés kezelése

Előfordulhat, hogy minden fontos pont betartása ellenére is megégünk napozás közben. Ebben az esetben két tünetet kell kezelnünk: egyik bőrünk állapotának javítása, a másik pedig a fájdalom enyhítése.

A jegelés, hűvös fürdő vétele enyhíti az égető érzést. A fájdalom csillapítására pedig használhatunk olyan hatékony eszközöket, amik a patikában, drogériákban kaphatóak. Ezek kifejezetten leégésre specializált gél vagy krém formájú készítmények.
Fontos a hidratáltság, a sok víz fogyasztása és az is, hogy leégés esetében addig ne menjünk újra napra, amíg a sebek nem gyógyultak be. Nélkülözhetetlen továbbá bőrünk hidratálása is, ezeket megtehetjük testápoló krémekkel. Ha pedig a tünetek nem enyhülnek vagy súlyosbodnak mindenképp forduljunk orvoshoz!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek