fbpx

Napról-napra egyre több embert érint a koronavírus. Ezért utánajártunk, mire fontos odafigyelni, ha valaki már átesett rajta és a gyógyulási szakaszban szüksége lenne egy kis segítségre.

Sajnos mivel ez egy teljesen új betegség, így egyelőre az orvosok is találgatnak, és az eddigi esetek alapján próbálnak tanácsot adni. Nem könnyíti meg a dolgukat az sem, hogy a tünetek sok esetben nagyon különbözőek, egyediek. Szerencsére azonban nagyjából sikerült már kialakítani egy protokollt, amit érdemes betartani a felépülés alatt. Felépülésnek pedig jelen esetben azt az időszakot nevezzük, mikor a betegség nehezén már túl vagyunk, gyógyulunk, vagy már esetleg meg is gyógyultunk, de a szervezetünk még regenerálódik.

Mozgás, sportolás

Dr. Ellman, orvos a Yale Medicine honlapján megjelent nyilatkozata alapján nagyon sok féle lehet a vírus lefolyása, így a regenerálódás is . Mindez függ a beteg alapegészségi állapotától, továbbá attól, hogy milyen mértékben fertőződött, illetve az immunrendszere erősségétől is. Éppen ezért Dr. Ellman nem győzi hangsúlyozni, hogy most fokozottan figyeljünk szervezetünk jelzéseire, és ne csináljunk számára megterhelő dolgokat. Mindazonáltal elmondása szerint azok, akik csak enyhe tüneteket tapasztalnak, viszonylag hamar, gond nélkül felépülhetnek a koronavírusból.

Általánosan elmondható azonban a tünetek súlyosságától függetlenül, hogy a betegek enerváltnak érzik magukat, mintha kiszívták volna az energiájukat. Ez a gyenge panaszok esetében is gyakori, ezért az orvosok óvatosságra intenek mindenkit a sportolással kapcsolatban. Viszont az enyhe mozgásterápia hasznos lehet a felépülés során, hiszen a folyamatos fekvés nem tesz jót a testünknek. Amíg gyengének érezzük magunkat, addig elég, ha csak 1-1 lábemelést, hajlítást próbálunk kivitelezni, és erről is konzultáljunk az kezelőorvosunkkal!

Dr. Lauren Ferrante a Yale Medicine-nél azt tanácsolja erre az időszakra, hogy ha van már hozzá erőnk, akkor kezdjük azzal, hogy megpróbálunk egy idő után többet ülni, mint feküdni, vagy tegyünk pár lépést a szobánkban. Ezek mind segítenek, hogy az izmaink ne sorvadjanak. Fontos azonban, hogy ez nem az intenzíven fekvő betegekre vonatkozik, hanem azokra, akik már gyógyuló fázisban vannak.

A rendszeres sportoláshoz pedig nagyon lassan, óvatosan térjünk vissza. Még azoknak is, akik nem produkáltak tüneteket, de pozitív a teszteredményük, vagy akiknek enyhék a tüneteik, azt javasolják, várjanak 1-2 hetet, és azt követően is csak 50%-os energiabefektetéssel vágjanak bele újra a mozgásba. Azoknak, akiknek súlyosabb tüneteik voltak, még óvatosabbnak kell lenniük, és a panaszok elmúlása után is még 2-3 hétig érdemes kímélniük magukat.

A kritikus állapotból felépülőknél ez az időintervallum pedig akár fél év is lehet. Ennek az oka, hogy a vírus borzasztóan igénybe veszi és legyengíti a szervezetet. Ezért elsődleges feladata, hogy legyőzze a vírust, kiürítse, és utána szép lassan újra erőre kapjon. Ez pedig minden szervezet esetében máshogy alakul, ezért kell óvatosnak lennünk és nem erőltetnünk semmit, hanem türelmesen kivárni az időt míg a testünk regenerálódik, majd szépen fokozatosan újrakezdeni az edzéseket.

Immunerősítés

Kiemelkedően fontos most, hogy extrán felvértezzük a szervezetünket. Télen ez egyébként is ajánlott, most pedig talán kétszer annyira, főleg, ha valaki átesett a víruson. Korábbi cikkünkben már írtunk tippeket, hogyan támogassuk a szervezetünket. Illetve mi sem győzzük hangsúlyozni, hogy mennyire hasznos emelni a folyadékbevitel mennyiségét. Akárcsak más betegségeknél, a koronavírus esetében is igaz, hogy a gyakori vízfogyasztás átmossa a szervezetünket, ezzel sok-sok betegségtől óv meg minket. Ugyanígy fontos megemlíteni a megfelelő mennyiségű és minőségű alvást is, hiszen a fáradt, gyenge szervezetet sokkal könnyebben támadja meg egy vírus, mint a kipihent, egyébként egészséges emberét. Hasznos még a gyakori szellőztetés is, valamint ha már erőnk engedi, akkor rövidebb sétára menjünk ki a természetbe friss levegőt szívni.

Ezeken kívül pedig sok esetben a koronavírus hatására érezhetjük azt, hogy nem tudunk rendesen koncentrálni, mintha ködös lenne az elménk. Több helyen is megemlítik az orvosi szakvélemények, hogy memóriánk és fókuszunk erősítésére esetleg építsünk be a mindennapjainkba különböző feladványokat, játékokat. Lehet az akár memória kártya, vagy idegennyelv szókincsének tanulása, a lényeg, hogy bármi is legyen, kicsit megmozgassa agytekervényeinket.

Fertőzésveszély, immunitás, megelőzés

Attól, hogy valaki átesett ezen a betegségen, még nem biztos, hogy innentől kezdve teljes mértékben immunis lesz rá. Volt már sajnos példa arra, hogy egyesek később újra elkapták a koronavírust. Éppen ezért továbbra is óvatosnak kell maradni, és betartani az alapvető szabályokat. Továbbra is hordjunk maszkot, mossunk gyakran kezet, használjunk fertőtlenítőt és kellő távolságban álljunk meg másoktól. A Houston Methodist oldalán Dr. Septimus külön felhívja a figyelmet arra, hogy attól még mert tüneteket nem észlel magán valaki, attól még fertőző lehet, ha pozitív teszteredménnyel rendelkezik. Ebben az esetben is próbáljunk türelmesnek lenni, és minimum a 10 napot kibírni karanténban.

Dr. Septimus kiemeli azt is, hogy néhány tünet sokkal hosszabb ideig van jelen, mint a többi, akár még akkor is, mikor már egyébként jól érezzük magunkat. Ettől nem kell feltétlenül megijedni, de érdemes fokozottan figyelni rájuk, és ha több hét után sem múlnak, akkor forduljunk segítséghez.

Az említett tanácsok csupán általános iránymutatók, nem minősülnek gyógymódnak! Amennyiben bármelyik tünetet észleled magadon, kérd kezelőorvosod segítségét!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek