fbpx

Immunerősítés a hideg hónapokban is

Az immunrendszerünk a mi bástyánk, ami megvéd a különböző vírusokkal, kórokozókkal és bacilusokkal szemben. Ha az megfelelően működik, akkor kevés esélyünk van rá, hogy ledönt minket a lábunkról valami egyszerű nátha. Most pedig, amikor jönnek a hidegebb napok, na meg az influenzaszezon, nem árt felkészíteni rá az immunrendszerünket.

Mi az az immunrendszer

A vitaminok helyes szedéséről már egy régebbi cikkben írtunk, ez az egyik alappillére lehet az immunrendszerünk megerősítésének, hiszen télen még nehezebb napfényhez és természetes vitaminforrássokhoz jutni. Bár, nem leheltelen és törekedjünk rá, amennyire csak lehet.

A mi belső védőrendszerünk egy nagyon bonyolult és összetett rendszer: a legfontosabb immunszervek a csecsemőmirigy, lép, csontvelő, máj, nyirokcsomók, mandulák. Ezek az érzékszervek, és hormonrendszerünk a nyirok-és az idegsejtek segítségével monitorozzák a szervezetünk állapotát. A csecsemőmirigyben található gátlósejtek azért felelősek, hogy az ellentámadás nehogy túlzott legyen. Egy igazi kis hadművelet zajlik ilyenkor a szervezetünkben, amely úgy van ideális esetben összehangolva, hogy minden tökéletesen működjön: ne túl lassan, ne túl erősen vagy éppen gyengén reagáljon.  Közrejátszanak a segítősejtek, a fehérvérsejtek, amelyek ellenanyagot termelnek és az úgynevezett killersejtek is, amelyek elpusztítják a fenyegetést. Tehát, valóban nagyon fontos az egészségünk érdekében, hogy foglalkozzunk az immunrendszerünk karbantartásával.

Mik befolyásolják az immunrendszert

Ahogy már említettem, szükséges a vitaminok és ásványianyagok pótlása az egészséges működéshez. Ezen felül nagyon fontos az elegendő vízfogyasztás. Ugyanis ez a testünk elengedhetetlen alkotóeleme, illetve a nyiroknedv jelentős részét is ez alkotja. Ha nem iszunk elég folyadékot-ami jó esetben víz vagy gyógyteák-akkor romlik a sejtek anyagcseréje, ezzel pedig minden szervünk és az immunrendszerünk működőképessége is.

Fontos még a kiegyensúlyozott sav-bázis háztartás is. A savas irányba tolódás megsokszorozza a visszatérő gyulladások kialakulási esélyét, az erősen lúgos közeg viszont a vírusfertőzéseknek és a daganatok kialakulásának kedvez.

Emellett persze nem elhanyagolható a pszichés állapot és a környezeti hatások. Az elektroszmog, a környezetszennyezés, a káros gyógyszerek folyamatos szedése sincs éppen jó hatással a szervezetünkre, így az immunrendszerünkre sem. Bár ez ellen nehéz védekezni, de már csak ez is egy plusz ok, amiért igenis fontos a környezetvédelem mellett kiállni. Otthon pedig próbáljunk ne a csúcsforgalom idején szellőztetni, szerezzünk be légfertőtlenítőt a szobába, illetve parkokban, erdőkben sportoljunk. Ami pedig a pszichés részt illeti, az állandó szorongás, stresszelés és félelem leblokkolja az immunrendszerünket is. Ha folyton kedvetlenek és idegesek vagyunk, az előbb vagy utóbb az egészségünkre is kihat. Így mindig fontos kiemelni, hogy a lelkünkkel való foglalkozás mennyire fontos és elengedhetetlen része az egészséges életnek, így az immunrendszerünk megerősítésének is.

immunerősítés
Gyömbér tea

Természetes immunerősítők

Nézzük, mik azok a teák, gyógynövények és egyéb élelmiszerek, amelyek segítenek megerősíteni az immunrendszerünket.

Fokhagyma

Az egyik legkézenfekvőbb, amely biztos minden háztartásban van, az a fokhagyma. Néhányan talán nem kedvelik az erős illatát, de jótékony hatását nem lehet elvitatni tőle. Mikrobaellenes, gomba-, baktérium- és vírusölő hatása van, illetve vitaminokat, mangánt és szelént is tartalmaz. Hogy hogyan fogyasztjátok, azt már rátok és az ízlésetekre bízzuk.

Gyömbér

A gyömbér is már régóta ismert immunerősító növény, ráadásul segít megszabadulni a toxinoktól, megtisztítja a nyirokrendszert is. Igazi immuntámogató és gyulladáscsökkentő növény, amelyet teaként, de akár magában is fogyaszthatunk.

Probiotikumok

Ezek hasznos baktériumok, amelyek segítenek megemészteni a tápanyagokat, segítik a vastagbél méregtelenítését és támogatják az immunrendszert. Ezekre főleg akkor van szükség, ha a bélflóra egyensúlya felborul.

Homoktövis

Ez az egyik legértékesebb gyógynövény, amely nagyban serkenti az immunrendszerünk működését. Nagyon magas a C- és E-vitamintartalma, de más ásványi anyagokat és vitaminokat is tartalmaz. Emellett fokozza az anyagcserét, de még a hajunkra, bőrünkre és a ráncainkra is jótékony hatással lehet.

Bodzabogyó

Virágait és bogyóit már ősidók óta használja az emberiség, mivel kulcsfontosságú az immunrendszer megerősítésében. Használhatjuk a bodzát megfázás, influenza, allergia és gyulladások ellen.

Oregánó

Nem csak az olasz ételek kimaradhatatlan fűszere, hanem illóolajként például gyógyító és immunerősítő tulajdonságairól is ismert. Gombaellenes, antibakteriális, vírusellenes és parazitaellenes vegyületei gátolják a fertőzéseket. Belsőleg és külsőleg is lehet alkalmazni a belőle készült illóolajat.

Ginzeng

A ginzeng gyökerét, szárát és levelét is felhasználják, mivel nagyszerűen alkalmazható a betegséggel vagy fertőzéssel szembeni ellenállóképesség fokozásához. A ginzeng hat az immunsejtek minden típusára, beleértve a makrofágokat, a természetes gyilkos sejteket, a dendritikus sejteket, a T-sejteket és a B-sejteket is.

Pihentető alvás, és mozgás

Ezeket hagytam direkt a végére, mivel talán triviálisnak hangzanak, de valóban nagyon fontosak. Ha nem mozgunk eleget, az nem csak elhízáshoz vezethet, de az immunrendszerünk is gyengülhet, hiszen a sport nagyon jó stresszlevezető. Az alvás, vagyis a jó és pihentető alvás pedig a kulcsa talán mindennek: segíti a fogyást, serkenti az immunrendszer működését és egy kiegyensúlyozott, egészséges embert eredményez.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek