fbpx

Nemzetközileg elismert női divattervezők, akik az elsők között változtatták meg a divatipart

Gyerekkorom nagy dilemmája volt, hogy állatorvos vagy divattervező legyek. Később megértettem, hogy elsőnél az állatok iránti szeretetem, a másodiknál pedig a tervezés, ami annyira vonzott. Emiatt a mai napig sokszor nem is a ruhák maguk kápráztatnak el, hanem a tervezőik.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Mert a legtöbben félelmet nem ismerve korszakalkotóan újat teremtenek, sokan köztük elhozva a legnagyobb változásokat a divatiparban. És bár a listám oldalakon át tarthatna, most mégis leszűkítettem a kört, és a mai cikkemben azokat a tervezőket mutatom be, akiket mindenkinek illik megismerni. Ha pedig hazai ámulatba ejtő dizájnerekről olvasnál, kattints erre a cikkünkre.

Coco Chanel

Nem is kezdhetném a cikkemet mással, mint egy befolyásos francia, női divattervezővel Gabrielle Bonheur „Coco” Chanel-lel. Ő az ikonikus Chanel márka alapítója és névadója. Hatása a divatiparban pedig a mai napig érzékelhető. Munkássága során az 1920-as években ő hozta divatba, hogy hordjanak nadrágot a nők is. Ehhez arra volt szükség, hogy kölcsönkért férfi ruhákat, és határozottan hangsúlyozta azoknak kényelmét. Hiszen akkoriban a nők kizárólag szoknyákat és egyberuhákat viseltek. Nem is csoda, hogy divatháza ezért nem csak csinos ruhákat, de jó minőségű nadrágkosztümöket is kínál a mai napig a nők számára.

divattervező
forrás: Wikimedia
Madeleine Chéruit

Annak ellenére, hogy hírneve nem olyan hatalmas, mint Chanelé, Madame Louise Chéruit – főként Madaleine Chéruit néven ismert – egyike azoknak a tervezőknek, akik segítettek helyet találni a divatiparban a női dizájnereknek. Ő volt az első nő, aki átvette az irányítást egy nagy francia divatház felett a századfordulón. 1906 és 1935 között egy Cheruit nevű szalont vezetett, ami kosztümjeiről és délutáni tearuháiról lett híres. Az első világháború után többek között pedig egyberuhákat tervezett. Divatháza 2008-ig üzemelt, ruhadarabjait pedig napjainkban olyan helyeken találhatjuk meg, mint a new york-i Metropolitan Művészeti Múzeum.

Forrás: Wikimedia
Elsa Schiaparelli

Elsa Schiaparelli olasz tervező az egyik legbefolyásosabb női divattervező volt. Az 1920-as és ’30-as években munkája és stílusérzéke megreformálta a divatipart. Ruháit a világ akkori leghíresebb női pár egyike viselte: Greta Garbo Svédországban született színésznő nem tudott betelni Elsa lenyűgöző terveivel.

Nem meglepő, hogy Elsa Schiaparelli volt Coco Chanel első fő riválisa, egyikük mindig megpróbálta a másik stílusát másolni vagy éppen azon túltenni. Első debütáló kollekciójában olyan pulóverek szerepeltek, amik a szürrealista atrompe l’ceil (művészeti módszer, amely reális képeket használ optikai illúziók létrehozására) imázst képviselték. Ez hamarosan a védjegyévé vált, és fel is keltette a divatipar figyelmét, többek között például a francia Vouge-ét. A sikere pedig akkor kezdett nőni, amikor felfigyeltek fürdőruha, síruha és nadrágszoknya gyűjteményére. Utóbbi a ma is ismert teniszszoknya.

Valentina

Valentina Nicholaevna Sanina Schlee, főleg Valentina néven ismert, aki orosz származású, divattervezőként és színházi jelmeztervezőként tevékenykedett. 1928 és 1950 közé tehetőek legaktívabb évei. Nagy népszerűségnek örvendett az estélyi ruhái miatt, amelyeket a hollywood-i elit viselt a vörös szőnyegen. Valentina is az elsők között szerepelt azok közül, akiket keresztnevükön ismert a divatipar. 1928-ban saját kis divatháza volt, Valentina ruhái néven, ahol gyönyörű, egyéni méretekre szabott, hosszú, földig érő szoknyákat (angolul flowing dress) tervezett. Sokszor még a saját terveit is ő modellezte, annak érdekében, hogy egyedi személyisége kiegészítse alkotásait.

Miuccia Prada

Végül pedig jöjjön Miuccia Prada, olasz divattervező, aki szintén a történelem legnagyobb hatású női dizájnerei között van. Ő a Prada alapítója, ami nőket és férfiakat is öltöztet a mai napig. 1978-ban átvette családja poggyászüzletét is, de ez nem vitte el a fókuszát, viszont inspirálta az 1985-ös fekete „Nylon” kézitáskákból és hátizsákokból álló kollekcióját, ami áttörő sikerhez segítette hozzá. Míg a Prada jelenleg egy egymilliárd dolláros cég, a ma 71 éves tervező nem szándékozik lassítani a tempón. Hozzá tartozikmég a Miu Miu nevű leányvállalat, valamint 2002-ben megnyitotta saját kortárs művészeti galériáját is. Tehát továbbra is azt csinálhatja, amiben a legjobb: utat tör és inspirál a divatvilágban.

Hirdetés

Instagram

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek