fbpx

Mire jó a kollagén?

Bizonyára mindenki találkozott már valamilyen formában azzal, hogy a kollagén mennyire fontos a szervezetünk számára. De pontosan mi is az és mire jó?
HIRDETÉS
HIRDETÉS
Mi az a kollagén?

A kollagén fontos alkotóeleme a csontoknak, fogaknak, izmoknak és izületeknek is. De a kötőszövet és a bőr szempontjából sem elhanyagolható. Így a szépségápolás terén egy nagyon fontos alkotóelemmé vált. Ez a fehérje mindent összetart, akár egy ragasztó, valamint a szövetek rugalmasságáról is ez gondoskodik. A kollagén a szervezetünkben található fehérjék egyharmadát teszi ki, és természetes formában sajnos nagyon keveset veszünk magunkhoz belőle. Inas, porcos húsokban található főleg nagy mennyiségben, melyeket egyre kevesebbszer fogyasztunk.

Korunk előrehaladtával a szerveztünk egyre kevesebb kollagént termel, így fontos annak pótlása. Ahogy csökken a kollagén szintünk, úgy lesz egyre több ráncunk és gyengülnek a kötőszöveteink. 40 éves korunkra megközelítőleg 25%-kal, 60 éves kor felett, akár 50%-kal is csökkenhet a szervezetünk kollagén előállítása.

A kollagén pozitív hatásai

Fiatal és rugalmas bőrt kölcsönöz. Képes serkenteni a haj és körmök növekedését és halványítja a ráncokat. Emellett erősíti a csontokat és az ízületeket, sőt, sportolás után enyhíti az izomlázat, fájdalmat. Sportolók,  testépítők is szednek kollagént, mivel növeli a teljesítményt és segíti az izmok fejlődését.

Egyes tanulmányok szerint a sebgyógyulásban is szerepet játszik. Valamint az emésztésre is jó hatással van: a kollagénben található glicin pedig megkönnyíti a többi aminosav felszívódását.

Hogyan vigyük be a kollagént?

Mivel természetes módon kevés található a szervezetünkben, és idővel csökken is a kollagénszintünk, így fontos lehet annak pótlása. 

Sok kollagénben gazdag ételt fogyasszunk, mint például: állatok bőre, porcai, de leginkább olyan levesek, amiben a húst csonttal együtt főzzük meg. Ha pedig szeretnénk támogatni a kollagén termelést és felszívódást akkor az alábbiakat fogyasszuk: paradicsom, cékla, paprika, eper, csipkebogyó, édesburgonya, répa, mangó, barack, avokádó, hal, hús, tojás.

A másik fontos kérdés, hogy milyen formában szedjük a kollagént, ha külső forrásból szeretnénk pótolni: por, kapszula vagy folyadék?

A hidrolizált kollagén folyadék formátumban jól hasznosul a szervezetben és gyorsan szívódik fel. Azonban számolnunk kell azzal, hogy sokszor mesterséges ízesítő anyagokkal és színezékekkel turbózzák fel, így jól nézzünk utána honnan szerezzük be. A hidrolizált kollagén por formátumban szintén előnyös ha nagyobb mennyiséget szeretnénk bevinni, felszívódásában pedig hasonló a folyadékhoz. A kollagén kapszula jó választás azoknak, akik moderált mennyiséget szeretnének fogyasztani, de ennek felszívódása valamivel hosszabb ideig tart, mint az előző két formátumnak.

További vitaminokkal kapcsolatos cikkeink itt olvashatóak.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek