fbpx

Egészséges dühkezelési módszerek

Vannak pillanatok, mikor elveszítjük a kontrollt az érzelmeink felett, és dühünket oly módon engedjük a felszínre törni, esetleg úgy vezetjük azt le, hogy közben bántunk másokat, vagy éppen magunkat. Fontos ezen változtatni saját érdekünkben is!
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Mi okozza a dühünket?

Érdemes első körben azon elgondolkodni, hogy miért érzünk túláradó haragot? Főleg akkor, ha ez egy gyakran előbukkanó, szinte megzabolázhatatlan érzés bennünk. A dühnek köze lehet a stresszhez, a kialvatlansághoz, rossz egészségügyi állapothoz, de például ahhoz is, ha nem merünk nemet mondani, ezáltal folyamatosan mások kedvére teszünk. Származhat továbbá párkapcsolati, vagy munkahelyi problémákból, vagy a saját magunkkal kapcsolatos nehézségekből, vagy tehetetlenségből. Ezekről részletesebben olvashattok ebben a Mindset pszichológia cikkben is. 

Hasznos lehet, ha a dühkitöréseinkről naplót vezetünk, vagy rövidebb feljegyzéseket készítünk, amikben leírjuk, mi okozta feltörő haragunkat, és hogyan végződött a roham. Ez segít benne, hogy átlássuk az adott szituációkat és megoldást találjunk rájuk, továbbá abban is, hogy tudjuk, mikor válunk ingerültté, és esetleg előre felkészíthessük magunkat. Illetve fontos tisztázni, hogy ha érzelmeink felett nincsen megfelelő kontrollunk és ezek a rohamok gyakoriak, vagy a dühünket csak úgy vagyunk képesek levezetni, hogy bántjuk a környezetünkben lévőket, vagy tönkreteszünk valamit, esetleg saját magunkban kárt okozunk, akkor szükséges lehet szakemberhez fordulnunk, mert az ilyen szintű dühkezelési probléma végzetes kimenetelűvé is válhat!

Hogyan kezelhetjük a dühünket egészséges módon?

Asszertivitás

Ha képesek vagyunk a hevült állapotunkban egy pillanatra megállni, akkor lépjünk kicsit hátra és fogalmazzuk meg magunkban, hogy mi is a problémánk pontosan. Ebben is segíteni fog a naplózás, mert ha korábbi eseteket már kielemeztünk magunkban, akkor ez az elemző mód beugrik majd a következő dühkitörés esetében is. Persze ez sok gyakorlást igényel, de szép lassan rá tudjuk nevelni magunkat. Ennek fontos része az, hogy amikor átgondoljuk valójában mi bánt, akkor erről az érzésről beszéljünk a másik félnek, sértő fröcsögés helyett. Tehát a fókuszunkat magunkra, az érzéseinkre helyezzük. Az asszertív kommunikációról egyébként itt olvashattok többet egy korábbi cikkünkben.

Sport, mozgás

Talán a legtöbbet hangoztatott megoldás, amit minden bizonnyal már te is hallottál, hogy sportolj! Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a mozgásnak mekkora jótékony szerepe van az életünkben. Hiszen sportolás közben a legkönnyebb érzelmeinket fizikai úton levezetni, ezáltal felszabadulni kicsit. Ahelyett, hogy például tányérokat törnénk össze, menjünk el boxolni! Talán a legjobb düh levezető mozgás, ha agyon püfölünk egy boxzsákot! 

Hasonlóan terápiás lehet a futás is. Iktassunk bele olyan részeket, mikor mondjuk egy igazán zúzós pörgős szám refrénjénél sprintre váltunk, ezáltal úgymond kifutjuk magunkból a haragunkat. A zene hatalmas segítőtársunk lehet ebben! Ha pedig a sportot mindennapossá vagy legalább gyakorivá tesszük az életünkben, akkor rendszeressé válik a feszültség levezetés. És máris könnyebben birkózunk majd meg a bennünk rejlő haraggal, sőt, lehet már nem is fog annyira intenzíven jelentkezni.

Éneklés, tánc

Az éneklés és a tánc két olyan dolog, amik nagyon közel állnak az érzelmi világhoz, hiszen tulajdonképpen pont érzelmeket fejezhetünk ki velük. Kiabáljuk otthon a kedvenc rock zenénket, vagy kezdjünk el mozogni egy számunkra igazán kifejező és passzoló számra, és érezni fogjuk, hogy mintha a tagjainkon keresztül kivezetődne a feszültség.

Üvöltsünk egy nagyot, vagy csak mozduljunk ki

Néha semmi más nem kell, csak torka szakadtunkból üvölteni egyet. Persze ez egy iroda közepén elég nehezen kivitelezhető, de ha tehetjük, menjünk ki egy erdőbe, vagy otthon üvöltsünk egy párnába. Sőt, lehet, hogy ha már a természetben vagyunk, akkor nincs is szükségünk a kiabálásra, mert annyira nyugtató lesz számunkra a környezet. Bárhol is vagyunk, egy séta biztosan jót fog tenni, hiszen eltávolítjuk magunktól a dühöt okozó szituációt.

Törjünk zúzzunk ott, ahol lehet

Nem feltétlenül a legjobb megoldás, de ha már erre van szükségünk, legalább ne otthon csináljuk. Ugyanis bármily hihetetlen, de készült egy erre alkalmas hely. Mondjuk meg is kérik az árát, de ha valakinek ez esik jól, akkor ajánlom a Rageroom Budapest nevű helyet, ami kifejezetten azzal a céllal készült, hogy az ember kisebb nagyobb tárgyakat zúzzon szét. A legextrább csomagban például csapatostul gyalázhattok meg egy autót. 

Fontos azonban továbbra is hangsúlyozni, hogy ha ezek nem vezetnek célra, mert annyira felemészt a tehetetlen düh, akkor mindenképpen kérjünk szakmai segítséget, mielőtt nagyobb bajt okozunk másoknak, vagy éppenséggel magunknak.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek