fbpx

Máltai napló 1. rész: Gozo sziget

Az elmúlt napokat a kulturálisan és természeti értékekben is rendkívül színes Máltán töltöttük. Beszámolómat Gozo szigetével kezdem, mert ide látogattunk el az először.
HIRDETÉS

A sokak által Máltaként ismert szigethez valójában további két kisebb sziget is tartozik, az egészen picike Comino, és a nála azért jóval nagyobb Gozo. Persze a jóval nagyobb kifejezés is relatív Málta esetében, hiszen összességében az ország mindössze 316 négyzetkilométer nagyságú, ezzel pedig az Európai Unió legkisebb méretű tagállamának számít.

Történelme során számos nagyhatalom próbálta megszerezni, így lett igazán színes kultúrája, amit mi sem bizonyít jobban, mint különleges nyelvezete, amiben angol, olasz és arab kifejezések is fellelhetőek. Érdekessége még, hogy a brit hatás a mai napig uralkodó a szigeten, szinte mindenki folyékonyan beszéli a nyelvet a gyerekektől kezdve az idősekig, az autóik jobbkormányosak, és ha ide utazol, akkor bizony készülnöd kell átalakítóval is a konnektorhoz.

Az első programunk Cirkewa kikötőjéből indult, ahol kompra szálltunk, ami  elhalad a picike Comino sziget mellett és Gozo-n köt ki. Odafele ne lepődjünk meg, nem kell jegyet váltanunk, majd csak visszafele fizetünk a komphoz vezető úton lévő sorompónál. Ennek az ára négyünknek, autóval együtt 30 euró volt, de részletesen itt tájékozódhattok a jegyekről.

Fontos megjegyeznem, hogy Gozo látványosságaihoz érdemes autót bérelni, mert úgy tudjátok könnyedén felfedezni a környéket. Másik szuper opció, ha szervezett túrára fizettek be. Ez azért lényeges, mert a sziget egyes pontjaihoz nem visz busz vagy egyéb tömegközlekedés, így autó vagy szervezett túra nélkül sokkal nehezebb felderíteni a szigetet.

Hondoq

Első utunk Hondoq ir-Rummien Beach-re vezetett, ahol olyan kék tengervizet láttunk, mint még soha. Ez tulajdonképpen egy kisebb, strandolásra is kiváló tengerparti rész, ahol nyáron napozni, fürdeni lehet, és itt még egy kiosk is vár bennünket. Kaptunk az alkalmon és beültünk, hogy megkóstoljuk Málta híres szendvicsét a Ftirát. Ebben saláta, tonhal, lilahagyma, kapri és olivabogyó, valamint paradicsomszósz található, melynek minden hozzávalója egy tökéletes ízkavalkádot ad az egésznek. Mindezt pedig tipikus helyi készítésű kenyérben szolgálják fel. Mivel ez egy jókora szendvics, így mi ketten ettünk egyet, és máltai Cisk sörrel öblítettük le.

Mgarr ix-Xini

Nem mondom azért okoz némi nehézséget ezeknek az izgalmas neveknek a leírása, amiből látszik, mennyire érdekes egy nyelv ez a máltai. Na de a kis pihenőnk után következett is a második megállónk: a sziget nyugati feléhez közeledve egy kedves kis öbölbe érkeztünk, amit alacsonyabb hegyek öleltek körül. Itt többen csónakba ültek és evezni mentek ki a vízre. A hely strandolásra talán kevésbé alkalmas, de annál szebb a kis kőbe vájt lépcsőivel, az ugyancsak kristálytiszta vizével és a maga nyugalmával. Itt is rendelkezésünkre áll egyébként egy étterem, ahol csodás kilátás társaságában fogyaszthatjuk el a helyi különlegességeket.

Xlendi Beach

Harmadik megállónk már lakottabb területre esett. Itt hotelek és több nagyobb étterem is ékesíti a hegy lábát, azonban érdemes előbb balra indulni. Ezen a részen találunk egy vékony kis völgyet, amibe öböl szerűen befolyik a víz, innen pedig jobbra tekintve láthatjuk a monumentális sziklafalakat. Majd tovább sétálva a lakottabb, Xlendi Bay-ben kötünk kit, ahol a tengerben százával úszkálnak a kicsi rózsaszínes medúzák. Az éttermeken átsétálva a part mentén eljutunk a szemben lévő hegyhez, amin felvezet egy szűk, lépcsős út. Ennek tetejéről egyrészt csodás a kilátás, másrészt tovább haladva egy izgalmas kis barlangos részt is felfedezhetünk. A túrakönnyen teljesíthető egyébként gyerekekkel is, mert nem hosszú, maximum 10 perc alatt átérünk a barlanghoz.

Dwejra Bay

Negyedik és egyben utolsó, valamint talán a leginkább lélegzetelálllítóbb állomásunk a Dwejra Bay és az egykor igen híres Azure Window volt. Utóbbi volt talán Málta leghíresebb látványossága, ami biztosan veletek is szembejött már fotókon. Magyarul Azúr ablaknak hívják, és egy tengerbe benyúló hatalmas kőképződmény volt, ami mintegy ablakot formázott a tengerre. Sajnos néhány évvel ezelőtt leomlott, eljárt felette az idő és bár voltak tervek a rekonstruálására, ezek nem valósultak meg. Ettől függetlenül elképesztően szép ma is itt a partvidék. Ahogyan lesétálunk a vízhez olyan kősziklákon haladunk át, amikben kagylók üledékes maradványait láthatjuk. És bár az Azúr ablakot már csak korábbi fotókon tekinthetjük meg, azért számtalan érdekes sziklaképződmény varázsol még el minket ezen a szakaszon, amik miatt nagyon is érdemes idelátogatni.

Ha pedig innen balra tovább sétálunk akkor már a távolból láthatjuk a vízből kimagasodó impozáns Fungus Rock-ot. Ez azért kapta a nevét, mert a legenda szerint különleges gomba fajok élnek rajta. Ez azonban valószínűleg csak mendemonda, mindenesetre tényleg lenyűgöző látványt nyújt az egész partszakasz a Fungus sziklával együtt.

A parkolóba visszasétálva aztán találunk egy kis belső tengert, valamint itt is van egy igényes étterem, mi itt fogyasztottuk el a késői ebédünket. Nem meglepő módon az étterem neve is Azure Window volt. A hatalmas üvegablakainak köszönhetően pedig a kis belső tengerre nézve ehettünk helyi finomságokat egy igazi máltai fehérbor társaságában. Fun fact: Máltán nincsen zéró tolerancia az alkoholt illetően, 1 sör vagy pohár bor után még simán kocsiba ülhet bárki. Ami egyébként nem feltétlenül jelent jót, mert a kevesebb ellenőrzés hatására nem is kevés a közúti baleset.

Hazafele átmentünk a sziget fő városkáin, amik rendkívül hangulatos, történelmi helyiségek. Ezek közül talán Victoria az, amit érdemes lehet körbesétálni, mi azonban nem álltunk meg itt, visszamentünk a komphoz. És bár négy különböző csodahelyen jártunk, azt kell, hogy mondjam ez a kis sziget a még a keleti oldalán is tartogat szépségeket! Így ha ide látogatunk érdemes úgy jönnünk, hogy egy éjszakára Gozon szállunk meg, és felfedezzük az egészet.

Az igazi kikapcsolódáshoz pedig tegyük félre a telefonjainkat és csak élvezzük a tájat. Az utazás során tartott social média detox-ról itt olvashattok.

Hirdetés

Instagram

HIRDETÉS

Kapcsolódó cikkek

Warning: Undefined variable $posts in /home/bodizhu1/public_html/_sites/kollektivmagazin/wp-content/themes/hello-theme-child-master/functions.php on line 32