A vírus által okozott veszélyhelyzetnek talán már vége, ám a következményei még sokáig emlékeztetnek minket ezekre a nehéz hónapokra. Megrengette bizony a divatvilágot is a krízis, ám bizonyos szempontból talán itt volt az ideje a változásnak.
Itthon lassan feloldják a tilalmakat, és mind kezdünk visszaszokni a hétköznapokba, még ha nehezen is. Hiszen az életünkben két hónappal ezelőtt filmszakadás történt, és hirtelen június közepe lett. Elment az év fele, sokaknak pedig több évnyi kemény munka eredménye. Vannak, akik munkájukat vesztették el, a divatvilág két külföldi résztvevője – a Neiman Marcus és a J. Crew áruházak – például csődöt kellett, hogy jelentsen.
Kis hazánk divatvilágában pedig talán a kisvállalkozók érezhették meg jobban a hatását az eseményeknek, sokan ezek ellenére is segítséget nyújtottak, ahol szükség volt rá. Ami pedig továbbra is kérdés maradt: mi lesz a divathéttel? Hiszen vannak országok, ahol még mindig vészhelyzet van, illetve nagyszabású rendezvényeket egyelőre sehol sem biztonságos tartani, és ezt a legtöbb városban egészen őszig be is akarják tartatni.
Korábbi cikkünkben kiderült, hogy a Gucci tulajdonosa mit gondol erről, azóta pedig további márkák jelentették be elképzeléseiket a nagyobb bemutatókkal kapcsolatban.
Alexander Wang
A tervező a karantén alatt sem volt rest szórakoztatni rajongóit, Staying in with Alex/ Wang from Home címekkel indított Instagramon videó sorozatokat. Áprilisban online mutatott be 72 korábbi darabot, annak apropóján, hogy a márka betöltötte 15 születésnapját. Ebből az alkalomból digitális pop-up store-t nyitott, és a ruhák eladásából befolyó összeg 20%-át felajánlotta a WHO-nak (World Health Organization). Alexander elkötelezett amellett, hogy betartsa a szabályokat, jelen esetben a távolságot másoktól, ezért nagy valószínűséggel idén maximum decemberben tart majd bemutatót, de még ez is kérdéses egyelőre.
Giorgio Armani
Az Armani úgy döntött, nem vált digitálisra, csupán eltolja a bemutatóit. A férfi kollekciót ősszel láthatja a nagyérdemű, amennyiben az lehetséges lesz. A nagy show időpontját pedig jövő év januárjára tette, és Párizs helyett maradnak inkább az országban, így a bemutatóra Milánóban kerül sor.
Marc Jacobs
Ez az egyik legkilátástalanabb márka a nagyok közül per pillanat, mert az anyagok nagy részét, amiket használnak, mind Olaszországból rendelik. Erre azonban egyelőre nincsen lehetőségük, ezért nemhogy bemutatóval kapcsolatos tervük nincsen, de magát a kollekció gyártást sem tudták elkezdeni. A brand tulajdonosa egyelőre tanácstalan, de dolgoznak rajta, hogy új stratégiát találjanak ki maguknak a jövőre való tekintettel.
Saint Lauren
A Guccihoz hasonlóan a Saint Loren is kijelentette, hogy felhagy az évi két hivatalos nagy Fashion Week-en való részvétellel, legalábbis az idei évben mindenképpen. Anthony Vaccarello egyet ért kortársával abban, hogy a megszokott rend tovább nem tartható fenn, hiszen most teljesen más világot élünk, mint akkor, mikor azt kitalálták. Egyelőre ő is csak tervezi a jövőt, de annyit elárult, hogy mostantól jobban figyelnek arra, hogy a maguk tempójában haladjanak csapatával, és ne kötelezettségek diktálják az irányt számukra. Ezen túl pedig keresi a lehetőségeket, hogyan tud kapcsolódni a jövőben jobban vásárlóihoz és az ő idejükhöz és terükhöz.
Talán nem ezek a márkák azok, akik a legjobban megszenvedték a vírushelyzetet, de sose feledjük, hogy egy nagy név mögött hány kis ember áll. És reméljük ugyan, hogy ezeknek a cégeknek van pénzügyi forrásuk egy ilyen vészhelyzetben is kiállni embereik mellett, de sosem tudhatjuk, valójában mennyi kiadásuk van, és mennyire képesek fennmaradni, ha hosszú távon kell beszüntetniük munkásságukat.
Az minden esetre bizonyos, hogy a divatvilág átalakulóban van. Talán a vírus következménye ebben a szférában az lesz, hogy mindenki lelassul és átgondolja, hogyan tovább. Bízzunk benne, hogy innentől mindenki egy esetleg még tudatosabb útra lép, és végül igaz lesz a bölcs mondás: minden rosszban van valami jó.