fbpx

Greenwashing: melyik cégekben és termékekben bízhatok meg?

A greenwashing vagyis a „zöldre festés” egy egyre elterjedtebb kifejezés. Amióta egyre többet tudunk a klímaváltozásról, globális felmelegedésről, természeti katasztrófákról, azóta ezekre a problémákra egyre több megoldást kínál nekünk a piac. De honnan tudhatjuk, hogy egy környezetbarát termék valóban az? Hogyan lehetünk biztosak abban, hogy amit leveszünk a polcról, azzal valóban támogatjuk a környezetvédelmet és nem pont az ellenkezőjét tesszük, károsítjuk a Földet?

Mi az a greenwashing?

Maga a greenwashing kifejezés Jas Westerveldtől származik, és magyarul annyit tesz, hogy bizonyos vállalatok több pénzt költenek a „zöld” kommunikációjukra, mint a tényleges környezetvédelmi cselekedeteikre, társadalmi felelősségvállalásra. Elhitetik az emberekkel, hogy ők egy felelős vállalat, csak éppen a kommunikációjuk mögött nincs meg ehhez a kellő tartalom.

Sokat foglalkozunk mostanában a social media árnyoldalaival, aminek ebben a cikkben is fontos szerepe van. Ezek a platformok könnyen lehetővé teszik, hogy fals kommunikációval a piacon szereplő vállalatok elérjék a fogyasztókat, és elhitessék velük, hogy amit tesznek a Földért, az valóban jó. Pár szélsőséges példával élve, és a nem cégeket megnevezve, gondolhatunk itt olyanokra, mint hogy gyerekeket foglalkoztató cégek környezetbarát termékeket illesztenek a portfóliójukba. Vagy esőerdőket irtó cég elindul a vegán termékek gyártásának útján. De eszünkbe juthatnak az olajcégek, autógyártók zöld megoldásai is.

Félre értés ne essék, a törekvések kellenek, nagyon is szükség van rájuk. Csupán fontos lenne, hogy mögötte minőség, őszinteség és tenni akarás is virágozzon. Ezen kívül pedig mindennek az alapja kéne legyen, hogy ezek hosszútávú célok legyenek, vagyis hogy a vállalat struktúrájába legyen kidolgozva több éves zöld stratégia, fordítsanak erre elég büdzsét, és ne ez a projekt kerüljön a fontossági sorrend legvégére. Továbbá, hogy a környezetkímélő tevékenységek legalább egyensúlyban legyenek a környezetkárosító struktúrákkal!

Fontos megemlítenem még, ami saját tapasztalat, hogy a környezetvédelem mellett tenni akaró, de amúgy nem környezetbarát profilú cégeknek nincs könnyű szerepe a piacon. Ezért fogyasztóként mi annyit tehetünk, ha látjuk és megbizonyosodunk arról, hogy egy számunkra szimpatikus cég őszintén, nyilvánosan, etikusan zöldülni kezd, ne negatívan értékeljük, hanem biztassuk, támogassuk, hogy ők is lássák, erre a fogyasztói oldalról is van igény.

Mire figyeljünk?
greenwashing

Nem bírjuk elégszer hangoztatni, hogy járjunk nyitott szemmel, és informálódjunk, lássuk meg az érem másik oldalát is!

Ehhez fontos tudnunk, hogy egy termék úgy lesz környezetbarát, ha helyet kap a körforgásban. Vagyis nem lesz belőle használat után egyből hulladék, hanem újrahasználhatjuk, újrahasznosíthatjuk. Egyszóval az egyszerhasználatos, rövid élettartalmú termékek alapból hátrányból indulnak. Emellett fontos, hogy egy termék egész életútját tekintve legyen minimálisan vagy egyáltalán nem környezetszennyező, mivel egy termék környezeti hatását bölcsőtől a sírig szükséges vizsgálnunk.

Érdekes még, hogy míg régen a csomagolás szinte kizárólag védőfunkciót látott el, mára már inkább egy promóciós eszköz. Hiszen hány olyan termékkel találkozunk, melynek csomagolása szinte beszélni tudna, olyan impulzívan van jelen rajta az a sok manipulációs eszköz. Viszont egy termékről kizárólag akkor beszélhetünk környezetbarátként, ha csomagolása letisztult, biológiailag lebomló, újrahasználható vagy újrahasznosítható.

Ezen kívül érdemes a hazai, Európán belül gyártott és előállított termékeket választanunk. A hazai termékek vásárlása egyrészt azért fontos, hogy a helyi gazdaságot támogassuk, továbbá, hogy szállításával, előállításával ne növeljük az ökológiai lábnyomunkat. Ezen kívül pedig nagyobb az esély arra is, hogy egy hazai termelőt, márkák megismerjünk, akár személyes kapcsolatot is kialakítsunk velük.

Bemutatom pár mondatban kedvenc példáimat. Tutyi knits organikus pamutból, saját maga által készít sminklemosó korongokat, amiket rendelés után egy újrahasználható tasakban kapsz kézhez. Repityke egy táskamárka, akik újrahasznosított anyagokkal dolgoznak, amivel hozzájárulnak a hulladéktextilek körforgásban tartásának. A harmadik példa pedig a Csomagolásmentes boltok, ahol az ételek nagy része hazai, csomagolásuk pedig újrahasználható, hiszen a saját dobozainkban vásároljuk meg őket. Ezek a fő tevékenységeik, amik mellett vállalkozásuk struktúrája is teljes mértékben környezetbarát, etikus és követhető.

De segítségünkre szolgálnak a különböző minősítések is, melyeket például a Humusz szövetség gyűjtött itt össze nekünk.

Teljesen megértem, ha ezt követően az első reakciód az, hogy hogyan igazodjak ki a boltok polcainak sorai, webshopok termékei közt? Szerencsére van egy jó oldala is a médiának! Követhetünk általa hiteles, környezetbarát szakértőket, bloggereket, vloggereket, akik segítenek nekünk abban, hogy mi nekem és a Földnek is egyaránt jó döntés. Sőt, abban is biztos lehetsz, hogy ők kizárólag olyan promóciót hajlandóak bevállalni, ami szintén a jót szolgálja! Több ilyen online média szereplőről írtunk már, ezeket a felsorolásokat itt és itt találod meg.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek