fbpx

Vitaminok: hogyan szedjük hatékonyan

Itt az ősz, az influenzaszezon, na meg a tavasz óta a világot letaglózó covid-19 avagy koronavírus. Ilyenkor az emberek elkezdenek feltankolni a vitaminokból, hogy kicsit megerősítsék az immunrendszerüket. Már volt egy hasznos cikkünk a helyes táplálkozásról, ahol érintettük a vitaminok témakörét is, most mégis szeretnék kicsit mélyebben bele menni, és felhívni a figyelmet pár tévhitre is.

Mire jók a vitaminok és ásványi anyagok?

A vitaminok olyan szerves vegyületek, amelyek nagyon hasznosak a szervezet számára, de igen kis mennyiségben vannak ott jelen, sőt egy részét nem is vagyunk képesek előállítani. Az ásványi anyagok egyrészt szervezetünk felépítésében játszanak szerepet, amelyek a vitaminok működéséhez is nélkülözhetetlenek. Nélkülük a vitaminok a hatásukat sem tudják kifejteni, de igaz ez fordítva is például a vas felszívódásához C vitaminra van szükség.

Ugyan a legjobb az lenne, ha ezeket a hasznos anyagokat a sokrétű táplálkozásunk során vinnénk be a szervezetünkbe, azonban ez a valóságban azt jelentené, hogy egy nap legalább 4-szer vagy 5-ször kellene friss zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztani. Bár a cél az lenne, hogy minél több és változatos formában vigyük be ezeket a szervezetünkbe, és persze a mozgás sem elhanyagolható, de azért legyünk őszinték, ez kevesek számára kivitelezhető. Főleg egy téli időszakban, amikor nehezebb friss zöldséghez és gyümölcshöz jutni. Azonban a szakemberek azt is kiemelik, hogy ezeket a táplálékkiegészítőket kúra szerűen érdemes szedni. Például náthás időszakban, vagy ha esetleg felmerül valamilyen hiány a szervezetünkben. Ha túladagoljuk vagy nem megfelelően kombináljuk a vitaminokat, akkor szimplán vizelet formájában távozhatnak, vagy még savassá is teszik azt, és végül semmi sem hasznosul belőlük.

Hogyan szedjük a vitaminokat

Sokan a multivitaminokra esküsznek, mert egyszerűen, egy kapszulával be tudnak vinni sokféle vitamint a szerveztükbe. Ez azonban egy elég nagy tévhit. Ugyanis, ahogy az elején is írtam, nem minden vitamin tud hasznosulni, ha nem a megfelelő ásványi anyaggal együtt szedjük. Hogy ez mit is jelent?

Vannak olyan párosítások, amelyek segítik egymást a felszívódásban, fel is erősitik a hatásukat, azonban vannak, amelyek nem kompatibilisek egymással, így simán kipisiljük őket, anélkül, hogy kifejtették volna jótékony hatásukat.

Itt van néhány nagyon jó kombináció, amelyet érdemes együtt szedni:

  • C-vitamin, D-vitamin és cink

Sokan letudják a vitaminszedést azzal, hogy bevesznek egy C-vitamint, ami bár nagyon hasznos, de egyedül sokszor kevés lehet. A védekezőmechanizmus beindításához legalább olyan fontos a D-vitamin pótlása, főleg a kevésbé napos téli hónapok során.  A nyálkahártyák és a bőr épségének a garantálásában pedig jelentős a cink szerepe. Ha tehát szeretnénk felkészülni a náthás, influenzás időszakra, akkor ezt a hármat együtt érdemes szedni, és biztos, hogy sokkal erősebb immunrendszerrel indulunk neki a „harcnak”.

  • B-vitaminok

A B-vitamin családban 8 B-vitamint találunk, amelyek vízben oldódnak. Így nem érdemes egyet-egyet kiválasztani közülük, hanem ezek együttes szedése még hatékonyabb lehet. A B-vitaminhiány idegi bántalmak formájában jelentkezhet, például gyakori végtagzsibbadás és bizsergés. Ezekre a komplex B-vitamin szedése ajánlott.

  • Magnézium és a B6

Ha azt tapasztalod, hogy ingerlékeny és fáradékony vagy, esetleg gyakran sportolsz és egyre többször jelentkezik izomgörcsöd, akkor valószínűleg magnézium hiányod van. A magnézium hatását pedig a leginkább az idegi és agyi funkciók működésében létfontosságú B6-vitaminnal tudjuk felerősíteni. Ez segíthet a stressz, a szorongás és a depressziós tünetek enyhítésén is.

  • Vas és C-vitamin

Ezt a kombót már az elején is említettem, hogy milyen hatékonyan segítik egymást a felszívódásban. A vas mindenképp jobban hasznosul szerves savak mellett. A vas amúgy az egyik legfontosabb nyomelem, és napi szinten egy felnőtt szervezetnek úgy 14 mg-ra van szüksége. A vashiány jele lehet a fáradékonyság, vérszegénység, sápadtság, hajhullás és hátrányosan befolyásolja az agy működését. Vegetáriánusoknak kifejezetten ajánlott a szedése.

  • Szelén, cink és C-vitamin

Ha szeretnénk kicsit felturbózni a hajunk, a bőrünk és körmeink állapotát akkor ezt a hármas kombót válasszuk. A szelén ugyanis jobban érvényesül, ha számára lényeges mikrotápanyagokkal, antioxidánsokkal együtt adagolják. Így a szépítő hatás sokszorosan érvényesül.

Mire figyeljünk a vitaminoknál

Fontos vásárláskor oda figyelni, hogy honnan vesszük az adott készítményt. Nézzük meg alaposan az összetevőket, és, hogy az adott vitamin, ásványi anyag mekkora mennyiségben van jelen. Emellett érdemes figyelni arra is, hogy természetes forrásból származó, hőkezelés nélkül készített, tartósítószert és színezéket nem tartalmazó táplálék kiegészítőket vásároljunk. Felejtsük el a pár száz forintos rágótablettákat, mert ezek sok esetben annyira hatásosak, mint halottnak a csók. Persze ez nem azt jelenti, hogy csak a több ezer forintos készítmények a legjobbak, éppen ezért figyeljünk az összetételükre.

De nem szabad elfelejtenünk, hogy semmi sem pótolhatja a helyes, kiegyensúlyozott táplálkozást, a mozgást, és a minimum 2 l víz fogyasztását, amelynek jótékony hatásáról itt írtunk.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek