fbpx

Miért nem szeret sportolni a gyerekem?

A gyermekek mozgásra való motiválása időnként problémás lehet. Mai cikkünkben ehhez hoztunk különböző tippeket, amik talán arra is rámutatnak, hogy mi magunk miért szerettünk vagy miért nem szerettünk sportolni gyerekként.

Abban talán mindannyian egyetértünk, hogy a sport sok szempontból hasznos a gyerekek számára. A fizikai aktivitás mellett fejleszti a fizikai készségeket. Általa új barátokat szerez és megismeri a csapatmunkát. A sport arra is megtanítja őket, hogy mennyire fontos a lehető legjobbat kihozni magunkból, még akkor is, ha ez nem feltétlenül a győzelmet jelenti. Emellett pedig képesek lesznek kitartóak maradni és a hibáikból tanulni. Ezek pedig az élet más területén is jól jönnek.

Mi állhat annak a hátterében, hogy a gyerekem nem akar sportolni?

Bár az előző bekezdésben szó esett a sport pozitívumairól, azt hiszem az sem lehet vita tárgya, hogy sok gyerek mindennek ellenére nem szeret sportolni. Ezért következzen néhány általános ok, amiért a gyerekek kerülik ezeket a tevékenységeket.

Úgy érezhetik, hogy nem olyan jók, mint amilyenek szeretnének lenni, vagy azt gondolják, nem olyan ügyesek, mint mások. Esetleg szeretnének más sportot is kipróbálni, vagy teljesen más dologgal töltenék az idejüket, amit eddig a sportba fektetettek. De előfordulhat az is, hogy nem elég szórakoztató gyerekünk számára az adott sport, vagy valaki (szülő, rokon, tanár, barát) kényszeríti a mozgásra és nem tetszik neki ez a nyomás. Bizonyos esetekben pedig nem kedveli a csapattársakat vagy az edzőt, esetleg túl nehéz számára az edzés szintje. Mindenképpen beszélgessünk el ezekről a lehetséges indokokról. Fontos, hogy gyermekünk tudja, velünk mindent megoszthat és segítünk neki, ha szüksége van rá.

Szülő hozzáállása

De az előbb felsoroltakon kívül van még számos külső tényező, ilyenek például a szülők, akik miatt bizony nyűgösek a sportedzések. Érdemes átgondolni a most következők alapján a mi hozzáállásunkat.

Kerüld a gyermeked tárgyi vagy pénzbeli jutalmazását

A jutalom hosszú távon alááshatja a motivációt. Ehelyett amikor gyermeked elindul egy versenyre, kívánd neki azt, hogy érezze jól magát! Így arra fog összpontosítani, ami örömteli a játékban. Emellett soha ne büntesd a gyerekedet a gyenge teljesítménye miatt. A legrosszabb, ha ilyenkor szobafogságra ítéled vagy elveszed tőle a készülékeit. Helyette kérdezd meg tőle, hogy mit tanult az esetből, és mi az, amin javítani szeretne a következő alkalommal.

sport

Figyeld saját reakcióidat egy verseny vagy meccs közben

Ha dühösnek érzed magad a sikertelenség miatt, és mindezt látható módon teszed, haragod megfélemlítő vagy elkeserítő lehet a gyermeked számára. Még akkor is, ha ez nem neki, hanem esetleg valamelyik csapattársának vagy edzőjének szól. Törekedj arra, hogy ezeket magadban kezeld, és ha kell, inkább privátban és építő jelleggel kerülj kapcsolatba a szükséges féllel.

Edzés közben ne felügyeld a gyermeked

Valószínűleg neked sem tetszett volna gyerekkorodban, ha szüleid mindig a nyakadon lógtak volna. Főleg, ha te vagy az egyetlen ilyen gyerek a csapatból. Csakúgy, mint egy osztályterem, egy pálya is a gyermek tanulási környezete, ahol készségek sokaságát fejleszti. Ahelyett, hogy szabadidőben a gyermekedet ellenőrzöd, helyette segítsd önkéntes munkával a sportklubot.

Ha gyermeked abbahagyná a sportolást, kerüld azokat a megjegyzéseket, amitől gyermeked bűnösnek érezheti magát

Az olyan kijelentések, mint a „nekem soha nem volt ilyen lehetőségem gyerekkoromban” vagy „ha nekem lenne csak fele annyi tehetségem, mint neked, soha nem pazarolnám el” a lehető legkárosabbak ilyen helyzetekben. Ha gyermeked szeretné abbahagyni a sportot, ne gyakorolj rá nagy nyomást. Helyette segíts számára olyan lehetőséget találni, ahol más sportot űzhet. Illetve vedd tudomásul, hogy a gyerekek sok esetben idővel visszatérnek azokhoz a sportokhoz, ahol lehetőségük volt egy kis szünetet tartani.

Visszajelzések

Minden gyerek arra tökekszik, hogy a szüleit büszkévé és boldoggá tegye. Ezért kerüld az olyan megjegyzéseket, hogy a „XY sokkal jobban teljesített ma nálad”. Illetve nem építő visszajelzés az sem, ha folyamatosan kritizálod, és azt emeled ki mondanivalód során, hogy mi az, amiben még fejlődnie kéne. Ettől csak azt fogod elérni, hogy gyermeked szorongani kezd. Helyette ösztönözd arra, hogy hallgasson az edzőjére és tanuljon a kapott visszajelzésekből. (Ha nem vagy elégedett az edző véleményével, akkor viszont azt te beszéld meg vele és ne a gyerekedre hagyd ezt a feladatot). Ezen kívül a legjobb megoldás, ha visszajelzések helyett megkérdezed, ő hogyan ítélte meg a játékot, mi volt a kedvenc pillanata. Azt viszont mindig közöld vele, hogy nagyra értékeled a sportba fektetett munkáját. Amikor pedig észreveszel egy-egy ügyes reakciót, azt mindenképp emeld ki.

A mozgás további lehetőségei

Természetesen az is benne van a pakliban, hogy gyermeked nem játszik semmiféle sportot. Szerencsére ennek ellenére is van lehetőség arra, hogy ne csak a testnevelés órán mozogjon. Ilyen opció például egy kiadós séta vagy kirándulás a barátokkal, illetve a családdal. Jó időben mindenképp menjetek vízpartra, az is remek alternatíva lehet. Emellett pedig a hobbiszerű tánc, kerékpározás, gördeszkázás, görkorcsolyázás, rollerezés is tökéletes megoldás. De akár edzőterembe is járathatod, viszont ide megfelelő felügyelettel és szakértő kíséretében javasolt.

Motiváló tippek

Legyél példakép abban, hogy te is mozogsz. Sőt, ha lehet, az egész család legyen követendő példa benne! Egy aktív szülő természetes módon ösztönözheti gyermekét arra, hogy ő is sportoljon. Ráadásul így együtt vehettek részt benne, egymást buzdítva. De vedd észre a hatást, nehogy túlerőltesd, és emiatt menjen el a gyereked kedve tőle.

Szervezz olyan családi programokat, amik közben mozog az egész család. Legyen ez egy gyalog vagy bringatúra. Nemcsak a gyerekeknek, de a felnőtteknek is jót fog tenni!

Tudd, hogy mit szeret a gyereked! Ha szívesen csatlakozik ingyenes közösségi sporteseményekhez, akkor vegyetek részt rajtuk, de ha inkább az önálló, egyszemélyes mozgást szereti, akkor keress arra alternatívát.  Ha már ciki neki a szüleivel való lógás, akkor javasolj számára olyan programot, amit a barátaival tölthet, és közben mozognak. Legyen ez akár a már említett bringázás vagy gördeszkázás.

Érdemes lehet televíziózás közben gyakran a sportcsatornára kapcsolni. Ugyanis így látni fogja azt a rengeteg lehetőséget, ami közül válogathat, ha sportról van szó. Egyet biztosan találni fog, ami neki is tetszik, és szívesen kipróbálná!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek