fbpx

Fogyasszuk télen is a sokszínű hazai szezonális terméseket!

Bevallom, én is azok közé tartoztam, akik télen mandarint, banánt és hasonló déli gyümölcsöket fogyasztanak, mert azt gondoltam, itthon ilyenkor többnyire nem terem más pár zöldségnél. Mennyire nem volt igazam!
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Ugyanis a januári, februári hónapokban is igazán sokszínű hazai szezonális terméseket ehetünk. Olyanokat többek között, mint az alma, birsalma, bab, burgonya, cékla,a dió, káposzták, retek, fodros és kínai kel, hagyma, karalábé, póréhagyma, körte, madársaláta, zeller, sütőtök és tök. A Tudatos Vásárlók Egyesülete széleskörű idénynövény adatbázisának köszönhetően minden hónapban nyomon követhetjük, hogy melyik épp a hazai szezonális termés.

Ebben a cikkben pedig bemutatom az én téli kedvenceimet és jótékony hatásukat, bízva abban, hogy téged is inspirállak arra, hogy a hazai terméseket részesítsd előnyben. Ugyanis nemcsak a környezetet terheled kevésbé velük, hanem kihasználod azt az előnyt is, hogy szezonalitásuknak köszönhetően több tápanyag és vitamin található bennük, és mivel frissebbek, finomabbak is!

Cékla

A cékla tele van ásványi anyaggal (kalcium, foszfor, kálium, kén, jód, vas, mangán, magnézium, réz), továbbá ritka nyomelemeket, rubidíumot és céziumot tartalmaz. Különlegessé teszik még a benne található C, K, B1, B2, B3, C, P vitaminok és a gazdag béta-karotin, flavonoid, aminosav koncentrátuma. Magas vastartalma serkenti a vörösvérsejtek termelődését, ami által javul a vér oxigénfelvevő képessége. Pektintartalma pedig fokozza a bélrendszer működését, valamint a zsírok és salakanyagok eltávolításával tisztítja az emésztőrendszert.

Bab

A bab fehérjében és rostokban gazdag étel. A kiegyensúlyozott étkezés fontos része. A szervezet lassan emészti, ennek köszönhetően a teltségérzet hosszan megmarad. Magas antioxidáns és alacsony cukortartalommal bír. Ásványi anyagai közül említésre méltó a mobildén, a vas, és a mangán. A szárazbab B1, K-vitamin, folsav, foszfor, magnézium és nátrium forrás. Ha puffaszt, együk répával, burgonyával, ezekhez hasonló nem puffasztó ételekkel. Ha még így is terheli a gyomrot, érdemes beáztatni, főzni, esetleg turmixolni fogyasztás előtt.

Alma

Sokszor képesek vagyunk megfeledkezni ennek a teljesen hétköznapinak tűnő gyümölcsnek a számtalan jótékony hatásáról. Az első nagy előnye, hogy minden évszakban szezonális termésnek számít! Tele van természetes antioxidánsokkal, amik védik az erek falát, csökkentik az asztma kockázatát, segítik a tüdő működését és a zsírok lebontását. Rosttartalma a koleszterinszint rendben tartásáért és a szív védelméért felel. Az almaecet pedig gyulladáscsökkentő hatású és ízületeknek is védelmet nyújt. Ásványi anyagai közül a kálium, a kalcium, a foszfor és a vas a legfontosabb. Tartalmaz A-, sokféle B-, és C-vitamint. Fontos tudni, hogy a hasznos anyagok jelentős része a héjában található, így törekedjünk a bioalma fogyasztására.

Fejes-, vörös-, kelkáposzta

A káposztafélék javítják az emésztést, kéntartalmú vegyületeik elősegítik a szervezet méregtelenítési folyamatait. Magas az ásványi anyag- (kálium-, kalcium-, nátrium-, magnézium-, vas- és foszfor-), és vitamintartalmuk (A, B, C, K és E). Vas és növényi színanyag tartalmuk pedig serkenti a vérképzést. Előnyös továbbá még csontrendszerünknek és a szív működésének. Mindegyik káposzta egy egyéniség, érdemes mindhárom félét gyakran fogyasztani, hogy egyéni jótékony hatásaik is érvényesülhessenek. 

Dió

Tudtad, hogy a növények közül az egyik legjobb fehérjeforrás a dió? Ezen kívül magas élelmi rost, B-vitamin és magnézium tartalma van, továbbá gazdag olyan antioxidánsokban, mint az E-vitamin. Az olajos magvak közül a dió a leghatékonyabb a szív és érrendszeri betegségek megelőzésében. Levelét és kérgét infúzió, tea vagy tinktúra formájában évszázadok óta hasznosítják kötőhártyagyulladás, étvágytalanság, vérszegénység, székrekedés, túlzott izzadás, és különféle bőrbetegségek (például gombás bőrgyulladás, vagy ekcéma) esetén.

Kapcsolódó cikkek