fbpx

Mi a baj a gluténnel? Érvek és ellenérvek

Szinte minden évben jön valami új hóbort, hogy most éppen mi superfood, mi káros, egyáltalán mit szabad és mit tilos enni. Az egyik ilyen mumusnak kikiáltott hozzávaló a glutén, amelyre elég sokan érzékenyek is.

Így jogosan merül fel a kérdés, mégis mi a baj a gluténnel? Egyáltalán mi az, miben található meg és szabad-e fogyasztani? Cikkünkből kiderül.

Mi az a glutén

A glutén egyes gabonafajtákban megtalálható fehérje: a búza, a rozs és az árpa is tartalmazza. Neki köszönhetjük az ételek kellemes állagát, a könnyed, puha tésztákat, a sűrű szószokat.

A glutén hivatalos szakkifejezéssel sikér, két fehérje, a gliadin és a glutenin keveréke. A gliadin és a glutenin a búzaszemek fehérjetartalmának kb. 80%-át teszi ki. 

Van, hogy orvosilag indokolt a gluténtartalmú élelmiszerek elhagyása, mivel allergiás reakciókat válthat ki. A gliadin a felelős a glutén negatív hatásaiértazemberi szervezetre. A glutén vagy lisztérzékenység egy autoimmun eredetű, krónikus emésztőrendszeri betegség. Ilyenkor a szervezet a legkisebb glutént is támadásnak veszi és azonnali válaszreakciót indít. Ez a vékonybél károsodását okozhat és akadályozza a tápanyagok felszívódását, amely idővel hiánybetegséghez vezethet.

Amíg régen ez egy elég ritka betegség volt, ma már minden 133. ember érintett például az USA-ban, de világszerte nőtt a számuk. Ez betudható annak is, hogy manapság már sokkal könnyebben szűrik.

Ha olyan tüneteket észlelünk magunkon huzamosabb ideje, mint a puffadás, hasmenés, fáradékonyság, esetleg kiütések, akkor érdemes elgondolkodni, hogy gluténérzékenységről lehet-e szó.

Azonban azt is figyelembe kell venni, hogy nem minden allergia, intolerancia egyforma.  Általánosságban három típusú betegséget különítünk el a gluténnel kapcsoltban: lisztérzékenység, glutén-/búzaérzékenység és búzaallergia. Ezek különböző tünetekkel járnak, habár sokan szeretik összemosni.

Tényleg káros a glutén?

Ha valaki nem csak allergia miatt akarja kerülni a glutént, akkor fel kell készülnie, hogy nem elég, ha nem eszik mostantól pizzát, meg kenyeret. Glutén, állagjavító hatása miatt, szinte minden élelmiszerben van, néha olyanokban is, amire nem is gondolnánk. Így, minden élelmiszer esetében érdemes átolvasni a hozzávalók listáját.

Egyre elterjedtebb viszont, hogy érzékenynek sem kell lenni a gluténre, mégis elhagyják az étrendből emberek és sokan árulnak „mindenmentes” ételeket is. Azonban ezek sokszor félrevezetőek, hiszen attól még, hogy a glutén mondjuk hiányzik egy adott termékből, lehet még számos más, fontos tápanyag, vagy vitamin sincs meg benne. Így kár lenne minden gluténmentes ételt egészségesnek kikiáltani.

Számos betegség esetében érdemes elhagyni vagy lecsökkenteni a glutént, ilyen például a pajzsmirigy alulműködés vagy a PCOS.  

A dietetikusok és orvosok véleménye is megoszlik a glutén negatív hatásairól. David Perlmutter neurológus és táplálkozástudós a Gabonaagy című könyvében arról ír, hogy milyen sok betegség alapját képezheti a glutén, amely folyamatos gyulladásban tartja a szervezetet. A búzában gliadin, az árpában hordein, a rozsban szekalin, a zabban avenin fehérje van. Ezek a prolaminok váltják ki a gluténnel szembeni túlérzékenységet A bélben a szöveti transzgultamináz (enzim) módosítja őket és az immunrendszer aktiválásán keresztül helyi gyulladásos reakciót okoznak. Ez hosszú távon a bélnyálkahártya károsodásához, a bélbolyhok eltűnéséhez vezethet. Főleg, aki erre érzékenyebb, azonban ez emberenként eltérő lehet.

 Mások viszont úgy gondolják, hogy ez is egy hasznos fehérje, sőt kimondottan egészséges reformgabonákban is megtalálható. Ilyen mondjuk a tönköly vagy a durumbúza, a bulgur és a purpur búza. A boltokban kapható gluténmentes termékek alapja általában a kukoricaliszt, fehér rizsliszt és a burgonyakeményítő, amik nem csak a kenyér élvezeti értékét rontják, de a B vitamin és magnézium tartalmuk is elmarad a hagyományos gabonákéhoz képest. Ezért ugyanúgy kialakulhat vitamin és ásványianyag hiány.

Nehéz igazságot tenni, de kár lenne féligazságokra támaszkodni, amikor valamit megvonunk a szervezetünktől. A tudatos táplálkozás pont azt jelenti, hogy tudjuk mit eszünk, abban milyen ásványianyagok, vitaminok, táplálékanyagok vannak. Nem árt egy szakértő véleményét is kiérni, mielőtt felborítjuk az addigi táplálkozásunkat, főleg, ha valós intolerancia, allergia gyanúja is fennáll.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek