fbpx
Számtalan sikertelen, vagy tiszavirág életű diéta áll a hátad mögött? Teljesen megértelek. Én is azok közé tartoztam sokáig (és még most is csak az út elején járok), akik hatalmas erővel vetették bele magukat a diétába, aztán pont ekkora erővel faroltak is ki belőle egy idő után.

Többek között azért, mert meguntam, vagy mert nem jött gyorsan eredmény, esetleg pont, hogy jött és gondoltam, akkor minden mehet a régi kerékvágásban.

Azonban a kutya pont itt van elásva. Mindenki gyorsan akar mindent, és inkább sanyargatja magát, hogy lemenjen az az x kiló, és vagy megunja a folyamatos éhezést és edzést vagy ha eléri a kívánt súlyt, akkor természetesen nem akarja folytatni a kalóriaszámolgatást. Épp ezért szoktak figyelmeztetni a dietetikusok és egyéb szakértők, hogy ha igazi változást akarsz, akkor hagyj fel az időszakos diétákkal, böjtökkel és válts teljesen életmódot. Könnyű? Dehogy! De totálisan megéri.

Miért nem elég a diéta?

Ha jobban belegondolsz, diétát akkor szokott az orvos is javasolni, ha mondjuk elkaptál valami csúnya fertőzést, esetleg gyomorrontásod volt. Ilyenkor egy időre kíméljük a szervezetünket a nehezebben emészthető táplálékoktól. Ezek viszont általában szigorú, és éppen ezért csak rövid ideig tartó szabályok.

El kell döntened, hogy mégis mi a célod. Ha csupán a kilók leadása, az véleményem szerint édeskevés. Én 16 éves korom óta időről időre diétázom, vagy azon kesergek, hogy nem úgy nézek ki, ahogy én szeretnék. Most, 27 évesen jöttem rá arra, hogy amíg csak egy kép lebeg a szemem előtt, ami a külsőségeken alapul, addig nem érhetek el valós változást. Mert az igazi probléma így sosem lesz kiiktatva. A változás először fejben kezdődik.

Eldöntöttem, hogy arra, hogy a testem esetleg jobb irányba változik, csak mint kellemes mellékhatásra fogok gondolni. Az elsődleges célom, hogy egészségesebb legyek, jókat és jól egyek, és rendszeresen mozogjak. Emellett pedig a fő motivációm a belső békém megtalálása volt, talán ez a elsődleges kiindulópont. Helyre rakni magamban minden eddig kavargó kérdést, és nem arra koncentrálni, hogy milyen nem akarok lenni, sokkal inkább, hogy milyenné szeretnék válni.

Ha erre a kérdésre te is válaszolsz magadnak és nem csupán annyival, hogy hát vékonyabb, akkor elindulhatsz az úton.

Váltsunk életmódot! De hogyan?

Az életmódváltástól elsőre mindenki megretten. Mert mennyivel egyszerűbb csak x napig vagy hétig salátát enni, vagy bármi más csodaszert bevetni ahelyett, hogy teljes egészében átgondolnánk az eddigi életmódunkat. Pedig egyrészt hatásosabb, másrészt valós eredményeket lehet vele elérni.

Az életmódváltás azt jelenti, hogy atomjaira szeded az eddigi szokásaidat: mit eszel, miből eszel túl sokat vagy túl keveset, sportolsz-e, mennyit stresszelsz, és azt mi váltja ki, vannak-e rossz szokásaid, mint mondjuk a dohányzás stb.

És itt láthatod a fő különbséget a fogyókúra és az életmódváltás között. Amíg a diéta csakis az étkezésre szorítkozik, az életmódváltás mindent lefed.

Ha belevágsz ebbe, akkor tudd, hogy itt az a jó, hogy apró lépésekben kell haladni. Ne akarj mindent egyik napról a másikra megváltoztatni. Tűzz ki apróbb célokat, mondjuk, hogy mostantól heti kétszer lemész az edzőterembe vagy sokkal kevesebb gyors felszívódású szénhidrátot fogsz enni.

Idővel pedig egyre jobban emelheted a tétet. Az életmódváltás során nem kell sanyargatnod magad: most valóban táplálod a tested, jó és egészséges hozzávalókkal. Nem kell mindenről lemondanod, csak határt kell szabni és új dolgokat megismerni. A sport sem arról szól, hogy most aztán fulladásig szenvedj a futópadon. Sőt, ha eddig semmit se mozogtál, a legrosszabb, amit tehetsz, hogy maximumon kezded el a mozgást. Először csak sétálj napi 30 percet, lépcsőzz, szállja le hamarabb a buszról. Aztán keress egy olyan mozgásformát, ami tetszik, érdekel és örömöt okoz. Nem lesz mindig könnyű, lesz, amikor rohadtul nem akarsz majd elmenni mozogni, de ha túllendülsz ezen, akkor rájössz, hogy mennyi örömet okoz.

Ami az étkezést illeti, megszámlálhatatlan sok módszer, étkezésiforma és életmód létezik, amit követhetünk. Ne ülj fel a marketing fogásoknak, attól mert valami népszerű, nem biztos, hogy neked is jó lesz. Ehhez ismerned kell a testedet, és annak határait. Nem árt előtte mondjuk egy szakemberrel konzultálni, aki össze tud neked egy olyan értendet állítani, ami tartható és számodra valóban hasznos is. Hiszen ez egy olyan sarkalatos pont, amivel többet lehet ártani, ha nem jól csináljuk.

Na és persze ott a lélek. Ez az, amit szerintem nagyon kevesen említenek, pedig ha ez nincs rendben, akkor aligha tudod véghez vinni az egészet. Ez egy hatalmas önismereti utazás. Megtanulod a határaidat, rájössz, mekkora erő is lakik benned és sokszor olyan kérdéseket is fel kell tenned magadnak, amit eddig soha. Találj egy formát, amivel tudod ápolni a lelkedet is: lehet az meditáció, jóga de akár egy terapeuta is. A lényeg, hogy ne hagyd ki ezt a részt sem, mert egy erős, önbizalommal teli ember tud csak igazán életmódot váltani.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek