fbpx
A női lét számos csodája mellett, bizony sok fronton kell figyelni magunkra, hogy egyben tartsuk a „gépezetet”. Elég egy kis stressz, egy apró hormon nem megfelelő működése és máris borul minden. A ciklusunk és az ezt támogató szervek csodás összhangban működnek, amelyet megannyi módon tudunk támogatni.
Fontos vitaminok nőknek

Tudom, napjainkban, amikor minden az egyenlőségről szól, fura lehet az a kijelentés, hogy férfiaknak és nőknek nem ugyanolyan vitaminokra, ásványianyagokra van szükségük, vagy legalábbis nem ugyanakkora mértékben. Pedig ez csupán biológia.

Folsav

Sokszor szokták ajánlani már babatervezés előtt és az első trimeszter alatt is. Ugyanis ez a B vitamin forma elengedhetetlen a kisbaba idegrendszerének kifejlődéséhez. De már csak azért is fontos a nők számára, mert ezzel megelőzhető a szívbetegség vagy a bélrák kialakulása. Halakban, avokádóban és narancsban is sok folsavat találunk, emellett persze készítmények formájában is pótolhatjuk.

Kalcium

A nők kifejezetten ki vannak téve a csontritkulás veszélyének, a kalcium pedig az egészséges csontozat kialakulásában segít. Ne várjuk meg, amik elkezdődik a fájdalom vagy a ropogás. Már 35 éves kor alatt fontos a kalciumpótlás, amely többek között a PMS tünetek enyhítésében is szerepet játszik. Valamint normalizálhatja a magasvérnyomást, illetve csökkentheti a súlygyarapodás mértékét is.

Vas

A vas a vérképzésben vesz részt, és mivel a nők havonta veszítenek a menstruáció során vért, ezáltal pedig vasat is, így nekik sokkal több vasra van szükségük, mint mondjuk a férfiaknak. Annak hiányában fáradtságot, gyengeséget, karikás szemeket tapasztalhatunk.

E-vitamin

Szépségvitaminnak is szokták nevezni, de emellett fontos szerepe van az immunrendszer működésében. Ráadásul komplex védelmet nyújt a rákos megbetegedések és a szívproblémák ellen, de még a termékenységben is szerepet játszik. Kortól függetlenül napi 20mg ajánlott naponta.

Női szervek egészsége

Az egyik alapvető dolog, amit tudunk tenni a női szerveink egészségért, hogy minimum évente egyszer eljárunk szűrésre. Illetve a mellrák megelőzése céljából havonta, egy héttel a menstruáció után, önvizsgálatot is végezzünk.

Az időben észrevett méhnyakrák vagy mellrák ma már nagyon jól kezelhető, ezért is érdemes figyelni magunkra. Ezen kívül az sem elhanyagolható, hogy ha bármilyen panaszt észlelünk, akár legyen az kóros folyás, viszkető, égető érzés vizeléskor stb. forduljunk orvoshoz, és ne legyintsünk rá.

Már kislányként is tapasztalhatjuk a hüvelyi folyást, ami például menstruáció előtt és az ovuláció környékén erősebb, és sűrűbb is lehet. Figyeljük meg ezeket a változásokat. A hüvely a folyáson keresztül védekezik a kórokozók ellen, illetve a megtermékenyülésben is szerepe van. Tehát ez természetes. Kórosnak onnantól mondható, ha változik a megszokott állag, szín és szag. Ekkor mindenképp kezelni kell, hiszen valamilyen fertőzésre is utalhat.

Ezért nőként még körültekintőbbnek kell lenni mondjuk WC használatakor, egy strandon, szexuális érintkezéskor és fehérnemű választáskor is. Ez nem azt jelenti, hogy folyamatosan intim mosakodógéllel és egyéb irrigálószerekkel kell felborítanunk a hüvely PH-ját, hiszen ezzel sokszor ellenkező hatást érhetünk el. Érdemes ezekről a nőgyógyászunkkal konzultálni. Arról nem is beszélve, hogy a hormonális változások milyen hatással lehetnek a női szervekre, akár az egész ciklusunk fel tud borulni. A stressz, a helytelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód pedig mind-mind hozzájárulhat ehhez.

A menstruációról és hasznos tippekről itt írtunk bővebben, egy, a nők körében is népszerű hormon tornáról, az Aviváról pedig itt olvashattok.

A legfontosabb pedig, hogy ne kezeljük ezeket a témákat tabuként, merjünk kérdezni, beszélni róla, ezzel is példát mutatva a fiatalabb generációnak, amely még csak most ismerkedik a  testével, a nőiségével. Minden szervezet, minden test más, ezért figyeljünk a sajátunkra, és ha változást észlelünk, forduljunk szakemberhez.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek