fbpx

Miért fontos a férfiak hormonális ciklusát megismernünk?

Azt már tudjuk, hogy a nőknek hónapig tartó hormonális ciklusuk van, és hogy ez milyen hormonális változásokkal jár. Az viszont az már kevésbé terjedt el a köztudatban, hogy a férfiaknak is van hormonális ciklusa, viszont nekik 24 órás, amit a tesztoszteronszint ingadozásával tapasztalnak.

Gondoljunk a napra, a férfit megtestesítő égi jegyre, ami 24 óránként ugyanazzal a ritmussal halad. Míg a hold körülbelül 29 napos ciklusa párhuzamba hozható a női menstruációs ciklusokkal, amiről részletesebben itt olvashatsz. Lesarkítva pontosan így lehet elképzelni a nemek közti hormonális ciklussal kapcsolatos különbséget.

Általánosságban, ha a tesztoszteronra gondolunk, akkor az embereknek egyből macsósság, szex, arrogánsság jut eszükbe. Sajnos ez a hiedelem nagyon is tévesen terjedt el, mert pont a legszükségesebb jelzőt nem tartalmazza, mégpedig azt, hogy ez a hormon a létezés alapja. Segít az izomépítésben, befolyásolja a libidót, javítja a csontok erejét, a szívet és a memóriát is. Továbbá létfontosságú szerepet játszik az általános fizikai és mentális folyamatokban, olyanokban, mint például a termékenység. Érdemes tehát figyelni a szintjére!

Mivel a hónapunk témája a férfi , ezért ebben a cikkünkben elmélyülünk a férfi hormonális ciklus sajátosságaiban, annak érdekében, hogy megértsük, hogy mely napszakok milyen aktivitást igényelnek.

A férfiak 24 órás hormonális ciklusa

A férfi szervezetben átlagosan tízszer annyi tesztoszteron van, mint a nőknél, ez a mennyiség pedig jelentősen befolyásolja a hormonális ciklust. Ezen kívül a nőkhöz hasonlóan a férfiak ösztrogént és progeszteront is termelnek, csak sokkal kisebb mennyiségben. Szervezetükben a tesztoszteronszint reggel tetőzik, délután lágyul, és estére lecsökken. De míg ez a hormon napról napra hasonló menetrenddel ingadozik, bizonyos más tényezők is nagyban befolyásolják. Ilyenek a külső hatások, legyen szó egy vonzó nőről, menő autóról, modern kerékpárról, kedvenc zenekar új albumjáról, ezektől is mind megugorhat a tesztoszteronszint. De hasonlóképpen az alkohol és a kávé is befolyásolhatja. Hosszútávú éjszakázások, nem alvások viszont okozhatják a tesztoszteron szint alul működését is. Ennek legismertebb tünete, mikor a férfiak reggelenként huzamosabb időszakon át zombiként érzik magukat.

A férfiak tesztoszteronszintje körülbelül 300 és 1000 nanogramm/deciliter vér között mozog. Ez a szám 30 év felett, átlagosan 1%-ban kezd csökkenni. De a húszas években is előidézhető a visszaesése, például egészségtelen táplálkozás, alváshiány, gyakori betegségek miatt.

8:00  – 12:00 : a tesztoszteron tetőzik

A tesztoszteron reggel 8:00 órakor éri el a csúcspontját, azt követően, hogy elmúlt az ébredés utáni kótyagos érzet. Férfiként ilyenkor érezhetjük magunkat a legenergikusabbnak, legimpulzívabbnak, magabiztosnak, de akár agresszívabbnak és temperamentumosabbnak is. Ebben az időintervallumban magasak a nemi vágyak is, tehát nem csoda, ha gyakran kedved van a reggeli szexhez. De ez azonban olyan tényezőktől is függ, mint a kortizol (stresszhormon), ami jelentősen befolyásolja a tesztoszterontermelést. Tehát, ha szorongást érzel egy előtted álló stresszes nap miatt, az képes csökkenteni a libidódat. A tesztoszterontól függ a munkahelyi teljesítményed is a délelőtt folyamán. Malcolm Carruthers professzor szerint ezeknek a mai reggeli hullámoknak evolúciós alapja van: a férfiak úgy alakultak ki, hogy egyik napról a másikra feltöltődjenek, annak érdekében, hogy reggelente teljes erőbedobással legyenek képesek vadászni, hogy ellássák élelemmel a családjukat.

A tesztoszteronról ismert még, hogy mikor tetőzik, képes csökkenteni a szorongást, akár még antidepresszánsként is működhet, és javítja a memóriát. Tehát ez a reggeli tesztoszteronlöket fokozott aktivitással és magabiztossággal járhat. Ezekben az órákban egyébként hajlamosabb lehetsz konfliktusokat is generálni. Ha azt érezzük, hogy ez ránk is igaz, és kevésbé vagyunk megértőek, elfogadóbbak, törekedjünk inkább az önálló munkavégzésre, és fektessük az energiánkat olyan feladatokba, amik nem igénylik mások részvételét.

Abban az esetben, ha ezekben a délelőtti órákban alacsony tesztoszteronszintet tapasztalatunk, arra rásegíthetünk az étkezésünkkel. A szervezetben a zsírból származó koleszterin képes tesztoszteront termelni. Ezért reggelire érdemes tojást vagy diót fogyasztani. A tojás továbbá remek fehérjeforrás, emellett tartalmaz D-vitamint, omega3 zsírsavakat, amik egytől egyig elősegíti a tesztoszteron termelését.

12:00 – 18:00 : a tesztoszteronszint lágyul

A tesztoszteronszint a nap előrehaladtával csökken, így a reggeli fokozottabb hangulatunk is szelídül. De mégis marad annyi tesztoszteron a szervezetben, hogy az lendületet adjon a nap végéig. Ilyenkor a munka koncentráltabb és kellemesebb. Mivel a reggeli lobbanékony természet elcsitul, viszont továbbra is lendületesek és aktívak agyunk, jobban tudunk például együttműködni az ügyfelekkel, kollégákkal. Ilyenkor érdemes megbeszéléseket tartani, randevúkat szervezni.

Ebédre pedig javasolt olyan ételeket fogyasztani, amiknek vitamintartalma közre játszik a tesztoszteronmennyiség szinten tartásában. A cink például úgy növeli a tesztoszteronszintet, hogy az ösztrogénszint nem emelkedik. Hüvelyes zöldségek, csicseriborsó, lencse, bab, tejtermék, teljes kiőrlésű zabok ezt a vitamint mind tartalmazzák. A D-vitamin a másik ilyen vitamin, ami nagy mennyiségben jelen van az olajos halakban és bizonyos gombafélékben is. Ha figyelembe vesszük ezeket a lehetőségetek, szuper és laktató ebédet fogyaszthatunk.

18:00 – alvásig : a tesztoszteronszint lecsökken

Amint a munkaidő eltelik, a tesztoszteron is háttérbe vonul. Így az energiaszint csökkenni kezd, ezáltal passzívabb és elfogadóbb leszel. Továbbá ezen a ponton a libidó is eléri a legalacsonyabb pontját. Bár egyesek számára ez a szint is elég lehet ahhoz, hogy időt töltsön az ágyban a partnerével.

Ilyenkor érdemes olyan tevékenységekbe fektetni energiát, amivel levezethetjük a napot. Ez a legjobb időszak a hobbikhoz. Vegyük elő a hangszerünket, olvassunk, kapcsolódjunk ki, lehetőleg a szeretteink társaságában.

Vacsorára kerüljük a magas ösztrogénszintet eredményező ételeket. Tartósított termékek helyett együnk organikus, bio, továbbá nyers ételeket. Többek között a brokkoli például olyan élelmiszervegyülettel rendelkezik, amely a felére képes csökkenteni a férfiak ösztrogénszintjét.

A társadalom a férfiak számára rendeződött be?

A férfi hormonális ciklus meglehetősen ideális egy átlagosnak vélt munkanapra. Ha a megszokott 9-5 órás munkaidőt nézzük, arra a határozásra juthatunk, hogy a nyugati társadalmat erre a 24 órás ciklusra építették. Hiszen az a rengeteg energia a reggeli napkezdéshez tökéletes löket, és délután szerencsésen a fókusz és a tevékenységhez tartozó aktivitás is megmarad. Viszont a fáradtság legtöbb esetben csak akkor jelentkezik, ha befejeztük a munkánkat, hogy a passzívabb időszakban szeretteinkkel vagy hobbinkkal foglalkozzunk.

De természetesen nem minden férfi tapasztal ilyen menetrend szerinti produktív napot. Ennek sok tényező lehet az oka, az egyik ilyen az alacsony tesztoszteronszint. Ezt úgy ismerhetjük fel, ha gyakran érdektelenek, motiválatlanak vagyunk, de van, aki érzékennyé válik tőle.

Viszont azt fontos leszögezni, hogy a hormonális ciklusok mindenkit érintenek valamilyen módon. Ezt felismerve és szem előtt tartva talán képesek lehetünk toleránsabbakká válni azokkal, akik időszakosan morcosak vagy lehangoltak. Továbbá amiatt is érdemes figyelembe venni, mivel a ciklusunk szerepet játszik az energiaszint és a libidó mértékében is. Ha eszerint analizáljuk magunkat, sokkal hatékonyabbak lehetünk a mindennapok során. Hiszen a megfelelő pillanatban képesek leszünk kihasználni az energiaszintünket, vagy éppen jókor megadni magunk számára a pihenést.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek