fbpx

Stresszoldó gyakorlatok, hogy ne őrülj meg az ünnepi készülődés alatt

Mielőtt belegebednél az ünnepi sürgés-forgásban, hoztam pár stresszoldó gyakorlatot. Egytől egyig segítenek kikapcsolódni, relaxálni és legtöbbjük szinte bármikor elvégezhető.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Az év vége egyébként is ominózus időszak. Egyrészt magunkon cipeljük az egész éves fáradalmakat, másrészt megköveteli tőlünk, hogy az ünnepek miatt még utoljára odategyük magunkat. A munkahelyen projektzárások, a magánéletben pedig szervezkedések hullámai csapkodnak megállás nélkül a fejünk felett. Nem meglepő, hogy a karácsonyi kiégésről már szakirodalmak beszélnek! Erről és megelőzéséről részletesebben itt olvashatsz.

Nyugodtan ismerd be, hogy megint túl sokat vállaltál magadra. Nincs ezzel baj, de mielőtt kipurcannál, változtass és helyezd előtérbe saját magad. Csempéssz be pár stresszoldó gyakorlatot a mindennapjaidba. Hamar fel fogod ismerni jótékony hatásukat! Pontosan tudom, hogy mennyire nehéz kiszakadni a folyamatos feladatáradatból. Engem egy vállfájdalom tanít éppen arra, hogy magamra fókuszáljak az adventi időszakban, vagyis azokban a napokat, amik számomra leginkább másokról szoktak szólni. Kényszerpihenőre küldött a testem, ami miatt heti rendszerességgel járok masszázsra és fizikoterápiára. Még nekem is nehéz megtalálnom a balanszt, hogy hirtelen ennyi odafigyelést kapok magamtól, és emiatt még több feladatot próbálok vállalni. De fontos felismerni és tudatosítani magunkban, hogy mindenkinek jár a pihenés és a feltöltődés. Válassz egy gyakorlatot te is a listából, amit minimum év végéig rendszeresen beillesztesz a hétköznapjaidba! 

Használj stresszoldó eszközöket

Ha a gondolataid helyett a fókuszodat az érzékszerveidre viszed – jelen esetben a tapintásra -, segít visszakerülni az itt és mostba. Legyen szó stresszlabdáról, buborékfólia pattogtatásáról, aprópénz számolgatásáról, gyurmázásról, egytől egyig segíteni fognak megmenekülni a gondolataid karmai közül. De akár kipróbálhatod azt a gyakorlatot is, hogy megkérdezed magadtól milyen illatot érzel, milyen ízt érzel, és mi az, amit éppen megtapintasz? Így aktivizálod az összes érzékszervezed, ami egy jól megalapozott stresszoldó technika, hiszen képes kizökkenteni szinte bármiből.

Masszírozd meg magad

Ha éppen nem megoldható, hogy igénybe vegyél egy 40 perces masszázs szolgáltatást, akkor kényeztesd te saját magad. Bőrünkben olyan szenzoros receptorok találhatók, amik üzeneteket küldenek az agynak, jelezve, hogy ellazulhatunk. Így jobban tudatosíthatod azt is, hogy hol érzel a testedben feszültséget, ezáltal ellazíthatod kifejezetten ezeket a területeket. Néhány ilyen hely a nyak, váll, állkapocs, talp és a tenyérben lévő nyomáspontok. 

Fókuszálj egy adott feladatra

Amennyiben úgy érzed, inkább mentálisan stresszelsz, és az elméd teljesen eluralkodott rajtad, adj magadnak egy feladatot. Például rendezd össze a cipőidet vagy fejts keresztrejtvényt! Amikor stresszelünk, gyakran az agyunk csak a megoldandó problémák körül forog, például azon, hogy ideérnek-e az ajándékok időben. Ilyenkor jó, ha eltereled a figyelmedet. Ebben segítenek azok a feladatok, amiknél összpontosítani kell, ezáltal nyugodtabb leszel és jobban tudod kezelni azt, ami valójában triggerel.

Táncolj úgy, mintha senki nem figyelne

A kedvenc lejátszási listád és a mozgás köztudottan jó stresszoldó gyakorlat! Egyrészt az elmét is leköti, de még inspirációt is ébreszthet bennünk. Ha olyan zenére táncolsz, ami boldog emlékeket idéz elő, könnyen elterel a stresszről, és általa pozitívabb hangulat vesz majd körül.

Vegyél egy kád forró fürdőt

Engedj egy kád forró vizet és merülj el benne. A testhőmérséklet változásával érzékeink lelassulnak. Ezt úgy képzelheted el, mint amikor újraindítasz egy olyan számítógépet, amin túl sok program futott. Egy forró fürdővel te is újraindítod magad. A fürdővízhez adhatsz nyugtató hatású fürdősókat, és érdemes relaxációs zenét hallgatnod közben vagy olvasnod pár oldalt a kedvenc könyvedből.

Próbáld ki a kötést

Tegyük fel, hogy szeretsz kézműveskedni. És talán már meg is tapasztaltad, hogy az ezzel járó flow élménynek elismert jótékony hatása van az elmére: ha csak egy kis időre is, de segít kizárni a külvilágot. És azt tudtad, hogy a kötés során hallható tűcsattogás ismétlődő hangzása meditatív és megnyugtató állapotba hoz? Kutatás bizonyítja! Ha eljátszottál már a kötés gondolatával, itt az idő, hogy beszerezd a szükséges kellékeket, és így nem is kell tovább gondolkodnod, hogy mit ajándékozz karácsonykor.

Süsd és takarítsd ki magadból a stresszt

A sütés tervezést, koncentrációt és jelenlétet igénylő feladat, ami aktiválja az agyunkat. Ha élvezzük, akkor pedig még szórakoztató is! Közben pedig számos érzékszervünk bekapcsolódik: a tésztagyúrás közben a tapintás, sütés közben az illatok, és a végén az ízek. Ha kedvet kaptál hozzá, nézz körül Gasztronómia rovatunk sütireceptjei között. Ugyanide tartozik még a takarítás. Ha valamit alaposan megtisztítunk, amellett, hogy eltüntetjük a baktériumokat, többszörös stresszcsökkentő hatással is jár. Hiszen szintén tervezést és fizikai tevékenységet igényel. És mivel sikert eredményez, javítja a hangulatot. Ráadásul amennyiben közben még arra is fókuszálsz, hogy éppen takarítasz, és nem hagyod a gondolataidat elterelődni, fokozhatod a tevékenység stresszoldó hatását.

Meditálj vagy végezz légzőgyakorlatokat

Ezernyi gondolat cikázik a fejünkben nap, mint nap, így nem árt, ha csak 1-2 percre is elcsendesítjük azokat. Ehhez nagyon egyszerű tevékenységet gyakorolhatunk: koncentráljunk a légzésünkre. A lassú légzés nyugtató hatással van a központi idegrendszerre, a szív és érrendszerre, a hasi légzés pedig kifejezetten javítja a figyelmet és a hangulatot. Vegyél olyan mély levegőt, amilyet csak tudsz, és figyelj arra, hogy a kilégzés tovább tartson, mint a belégzés. Hamar felismered majd a nyugtató hatását! A meditációval és jótékony hatásaival pedig már számos cikkben foglalkoztunk, többek között itt, itt és itt

Merülj el egy történetben

Nem mindenkit tud lekötni egy könyv, amikor stresszes, viszont ilyenkor egy lélekemelő podcast vagy egy sorozat nézése, ami kirángat minket a gondolatainkból. A lényeg, hogy aktívan irányítsd a figyelmedet máshova. Az elme általánosságban azt sulykolja belénk, hogy ha tovább gondolkodunk a problémán, akkor lesz megoldás is. Viszont valójában képes teljesen maga köré csavarni minket. Éppen ezért érdemes az elménket minél tovább elterelni, hogy megállítsuk a stresszreakciót.

Kapcsolódj ki a magad módján

Lehet hogy a felsoroltakkal nem tudsz teljesen azonosulni, ami rendben van. Ebben az esetben viszont fontos, hogy megtaláld azokat a tevékenységeket, amik számodra segítenek a stressz csökkentésében, és szánj rájuk minél több időt! Lehet, hogy ez a séta lesz vagy bármiféle sport, de akár még a rajzolás is ide tartozhat. Gondolkodj el azon, mik azok, amik igazán feltöltenek, és általuk el tudsz lazulni. Majd építsd be őket a mindennapjaidba! 

Kapcsolódó cikkek