fbpx

7 különböző jógatípus, amik közül biztosan megtalálod a számodra kedvezőt

A jóga eredetéről, történetéről és hagyományairól már részletesebben beszámoltunk nektek. Ha megtetszett ez a világ, és mindaz, amit a jóga képvisel, de nem tudod, hogy hogyan gyakorold, olvasd el a cikkünket, és a benne található különböző típusok leírásait. Bár szinte minden jóga típus célja ugyanaz, csak más gyakorlatok során vagy mélységeken keresztül kívánja elérni, nem biztos, hogy mindegyikkel tudsz azonosulni. Érdemes kísérletezni egészen addig, amíg a számodra legkomfortosabb irányt megtalálod!

Vinyasa Flow jóga

A vinyasa szanszkrit szó, melyben a „vi” tudatos, meghatározott módon, a „nyasa” pedig egymás után helyezést jelent. A flow pedig maga áramlás, ezért lefordítva ez a kifejezés az ászanák tudatosan egymás utáni áramlása. Ezt az irányzatot az 1980-as években alkalmazták többek között az ashtanga jógából. A Vinyasa jóga gyakorlása során a mozgás össze van hangolva a légzéssel és azokkal a mozdulatokkal, melyek segítségével egyik pózból a másikba áramolhatunk. Egyesek úgy vélik, ez a fajta jóga a legsportosabb stílus.

Hatha jóga

A hatha szintén egy szanszkrit kifejezés, mely jelentése egy esernyőfogalom, ami a jóga összes fizikai testtartását tartalmazza. Éppen ezért nyugati országokban a hatha jóga arra a típusra vonatkozik, amelyek mozgásgyakorlatokon alapulnak. Ezek az órák a legalkalmasabbak a kezdők számára, mivel ez lassabb tempójú, mint a többi jógafajta. Napjainkra már a hatha jóga a klasszikus megközelítése a légzés és a gyakorlatok összehangolásának.

Iyengar jóga

Az Iyengar jóga B.K.S. Iyengar nevéhez fűződik, melynek célja a test belső tartásának és egységének a megerősítése. A tanítói szerint ez teszi lehetővé, hogy a gyakorló képes legyen kikapcsolni a mindennapokból, és megtalálja magában a csendet. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy egyes pózoknál még eszközöket is használnak, annak érdekében, hogy bizonyos pozíciókat biztonságosan és helyesen tartsák ki, illetve, hogy azoknak a hosszát növeljék. Bár ez a jóga nem a mozgásról szól, mégis a gyakorlatok után nyugodtan, kiegyensúlyozottan és feltöltődve fogod érezni magad.

jóga
Kundalíni jóga

A Kundalíni jógában a lelki és fizikai gyakorlatok egyenlően oszlanak el. Ez egy évezredeken alapuló, holisztikus jógikus módszer. A kundalíni gyakorlatok célja, hogy felszabadítsuk a testünkben lévő kundalíni energiát, ami mindenkiben ott van. Ezért ezek a jógagyakorlatok gyorsan mozgó, intenzív és élénkítő testtartásokat tartalmaznak, amiket gyakran légzésgyakorlatokkal kötnek össze. A gyakorlatokon kívül pedig meditációt, mantrát és relaxációt is magába foglal egy – egy óra.

Astanga jóga

Az astanga szó szanszkrit jelentése nyolc ág. Ez egy indiai bölcs, Patanjali nyolcas rendszerére utal, melyben először kerültek összefoglalásra írott formában a bölcs jóga gyakorlatai. Az astanga jóga egyébként a hatha jóga összetett, dinamikusabb formája, mely 6 sorozatból áll. Ennek gyakorlása során nem csak a pózokat tartják ki és bontják egymás után, hanem mindezeket összekötik a mozgással, a légzéssel, a bandhákkal (energetikai zárak) és a dristikkel (tekintet egy adott pontra szegezése). Ezért a gyakorlat folyamatosan zajlik, ritmusát az udzsájí légzés adja. A gyakorlatoknak pedig három fő sorozata van. Ez a fajta jó lehetőség azok számára, akik keményen szeretnének gyakorolni.

Bikram jóga

A Bikram jóga Bikram Choudhury után kapta a nevét. Ez a stílus egy szaunaszerű helységben meghatározott pózok sorozatát mutatja be, általában 38-40 fokban és 40%-os páratartalmú terekben. Ennél a hőmérsékletnél az izmok, szalagok könnyebben nyújthatóak, így a sérülésveszély kockázata is lényegesen csökken. A meleg hatására továbbá a méreganyagok kiválasztása is jóval hatékonyabb. Minden órán ugyanazt a 26+2 gyakorlatot végzik, ugyanabban a sorrendben, két sorozatban. Ez sokak számára azért is izgalmas, hiszen így nyomon követhetik a fejlődésüket.

Yin jóga

A Yin jóga egy passzív jóga, ami lassú tempójú, a gyakorlatokat pedig leginkább ülő testtartásban végezzük. Az órák nyugodtak, hiszen a munka nagy részét a gravitáció végzi. Célja a mélyrelaxáció, ebből kifolyólag a gyakorlatok fókusza inkább a meditálás. De ez nem jelenti azt, hogy a gyakorlatok könnyűek is. A pózok 45 másodperctől 2 percig tarthatók. Célja pedig, hogy az ingerek figyelmen kívül hagyásával elcsendesítsük az elmét, és megtaláljuk benne az igazi békét.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek