fbpx

Fehérjeporok, proteinek: ellenség vagy barát?

Ma már számtalan reklám jön szembe velünk, ahol sportolók, testépítők promotálnak különböző fehérjeporokat, amik azt ígérik segítik a fogyást és az izmok építését. Sokan óva intenek a túlzott fogyasztásuktól, mások pedig esküsznek rá. Mi az igazság?
Mi az a protein?

A protein nem más, mint fehérje, ami a testünk működése szempontjából elengedhetetlen. Hozzájárul a sejtszinten lejátszódó feladatokhoz: elsősorban a szövetek felépítéséért és karbantartásáért felel, de nem elhanyagolható a hatása a regeneráció során, mondjuk egy sérülést követően.

A legmagasabb fehérje tartalma a húsoknak, főleg a halnak van, de a tojásban, a tejtermékekben, a hüvelyes zöldségekben sem elhanyagolható a mennyisége.

Miből készülnek a fehérjeporok?

Bár minden márka máshogy és másból készíti, és ma már sokféle gyártás létezik, sőt, már akár vegán fehérjeporokhoz is hozzájuthatunk, a legtöbb esetben mégis a tejsavófehérje adja az alapot. Ez az úgynevezett whey protein.

Az elkészítés során a tejsavó oldatot protein molekulákra és egyebekre választják szét. Ugyan így nem lesz 100 százalékos fehérje, viszont az előnye, hogy maradnak benne vitaminok és ásványi anyagok.

A kazein és tejalapú fehérje turmixot kifejezetten ajánlják sportolók és diétázók számára, ugyanis ez glutamint tartalmaz, és segíti az izmok növekedését. Ez egyébként a tehéntej alvadásakor keletkezik. Főleg edzést követően fejti ki hatását, így ekkor érdemes inni.

A szója alapú proteinek nagyban hozzájárulnak a testsúly csökkenéshez. A szója ugyanis több proteint tartalmaz, mint a tojás és sok húsféle. Ráadásul sok benne a vas és más vitaminok.

Akik nem fogyasztanak laktózt, nekik még jó megoldás lehet a rizsprotein, amiben ugyan nincs annyira sok fehérje, de gyorsan felszívódik.

Mire figyeljünk?

Bár az a híresztelés a tudósok szerint nem igaz, hogy a protein tönkre tenné a veséket, mivel ha túl sokat fogyasztunk, a szervezetünk egyszerűen nem dolgozza fel azt. Azonban a túlfogyasztásra így is érdemes odafigyelni, mert összeségében káros lehet a szervezetünkre.

Figyeljünk oda a mennyiségre, és hogy mikor fogyasztjuk.  Egy átlagos felnőtt számára a napi 70 gramm az ideális bevitel. Sportolók számára testtömeg-kilogrammonként 1 gramm ez a szám. Ha túllépjük a mennyiséget, akkor könnyen dehidratáltak leszünk, és ennek következtében alakulhat ki aztán vesebetegség.

A fehérjeporokra ne úgy tekintsünk, mint egy desszertre, amit csak úgy néha iszogatunk. Meg van a pontos ideje és helye, amikor hasznos ezeknek a szereknek a fogyasztása.

Nem szabad egyszerre nagyon sokat bevinni belőlük, érdemes elosztani az ajánlott mennyiséget a nap során. Legjobb, ha étkezésenként maximum 15-20 grammot fogyasztunk.

A fehérjepor főleg azoknak ajánlott, akik valamilyen sporttevékenységet űznek, illetve, akik úgy érzik, valamiért nem tudják bevinni a napi elengedhetetlen fehérje mennyiséget a szerveztükbe.

Fontos, mielőtt elkezdjük használni, nézzünk utána mit és hogyan kell fogyasztani, akár egy szakértő megkérdezésével járjunk utána, mielőtt ész nélkül elkezdünk összevásárolni dolgokat. Nézzünk utána az összetevőknek, és tartsuk szem előtt, hogy természetesebb módon is betudjuk vinni a megfelelő fehérje mennyiséget, főleg ha nem élsportolók vagyunk.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek