fbpx

Főzz előre, avagy hogyan készítsd el a heti menüt egy nap alatt?

Előző cikkemben arról írtam, hogy milyen előnyökkel jár, ha előre elkészítjük a heti menüt. Most pedig jöjjenek a módszerek, amiket érdemes elsajátítani annak érdekében, hogy örömmel főzz előre.
HIRDETÉS
HIRDETÉS

Szerencsére számos lehetőségünk van arra, hogy előre főzzünk. Így nem kell minden esetben egy teljes napot erre szánni!

A legnépszerűbb főzz előre módszerek

Egy fogás elkészítése több napra: Ha nem probléma, hogy pár napig ugyanazt az ebédet vagy vacsorát kell ennünk, érdemes egy bizonyos fogásból több adagot elkészíteni és a fogyasztásig hűtőbe tenni. Így csak megmelegíteni kell az étkezés előtt. 

Batch cooking, avagy a “kötegelt főzés”: Egy étel nagy tételben való elkészítése lehetőséget ad arra, hogy lefagyasszunk belőle, és bármikor máskor elővegyük a következő napokban, hónapokban. Ezek az ételek meleg ebéd vagy vacsora lehetőségeket kínálnak. Szerintem a krémlevesek működnek a legjobban fagyasztás után felolvasztva, de érdemes kísérletezni, hogy milyen ételek esetében alkalmazható még jól a felolvasztás.

Előre kiporciózott ételek: Választhatod ezt a verziót, ami nagy segítség akkor, ha napközben nem otthon eszel. Készítsd el az ételeket előre, és porciózd őket külön edényekbe. Tárold a hűtőben, amíg el nem fogyasztod. Így megvan oldva a munkahelyi étkezés. 

Főzésre kész hozzávalók előre elkészítése: Az egyes ételekhez szükséges hozzávalók előre elkészítésével egyszerűen csökkentheted a konyhában a főzési időt.

Természetesen ezek a módszerek párosíthatók és összemoshatók. Bátran kísérletezz, hogy a te napi rutinodba melyik a leginkább beilleszthető! 

Lépések a sikeres előre főzéshez

Egy teljes heti étkezés előre elkészítése ijesztően hangozhat, különösen az első alkalommal. De nem kell túlgondolni! Összegyűjtöttem azokat az egyszerű lépéseket, amik segítenek a hatékony előkészületekben.

Először is döntsd el, hogy a fentiek közül melyik módszert fogod alkalmazni! Ez lehet többnek a keveréke is, de fontos, hogy a saját életmódodon és táplálkozási céljaidon alapuljon.

Készíts ütemtervet és tartsd is be . Minden héten válassz ki egy napot, amit a tervezésnek, vásárlásnak és főzésnek szentelsz. Természetesen nem kell ennek a három dolognak egy napon történnie. Ha nincs ötleted a tervezéshez, nézz körül a gasztronómia rovatunkban található receptek között.

Tudd, hogy hány étkezésre kell elegendő ételt készítened. Vedd elő a naptárad, és nézd meg, hogy mikor lesz időd otthon enni vagy mikor fogsz például étterembe menni. Annyi adagot főzz, ami el is fog fogyni.

Csökkentsd a vásárlással töltött időt! Készíts listát a szezonális ételek vagy szupermarketek ajánlatai alapján, és célirányosan menj vásárolni. Vagy vásárold meg az ételeket online, amivel szintén sok időt tudsz spórolni.

Tölts kevesebb időt a konyhában! Gondold át, hogy melyik étel elkészítéséhez mennyi időre van szükség. Ez alapján állíts fel egy sorrendet, hogy mikor mit főzöl vagy sütsz meg. Használd ki, amikor 30-40 percig sül valami, és közben készíts elő más hozzávalókat.

Fontos a jó tárolás! Használj biztonságos hűtési módszereket és megfelelő edényeket. Részesítsd előnyben az üvegből készült tárolókat. Fogyaszd el az ételeket 3-4 napon belül, a többit címkézd fel és fagyaszd le.

Inspirálódj! Ha nincs már ötleted arra, hogy mit főzz, lapozd fel a polcon porosodó szakácskönyveket vagy keress ötleteket az online tartalmak között. De számos applikáció is segíthet abban, hogy mi legyen a következő heti menüd.

Végezetül pedig ne feledd, hogy az étkezések előre elkészítésének nem kell túl bonyolultnak lenniük. Találd meg a neked legkényelmesebb verziót! Bátran kísérletezz, próbálj ki új recepteket. Az alapvető lépésekkel pedig csökkenthetjük a főzéssel töltött órákat, így marad időnk más, fontos tevékenységre.

A cikk első része, melyben az előre főzés előnyeiről és az ehhez ideális ételekről írok, ide kattintva elérhető.

Kapcsolódó cikkek